آثار اجتماعي عدالت قضايي، امام علی، نهج البلاغه

متغیرها: آثار اجتماعي عدالت قضايي، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: ۲۱ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه حقوق، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

۱-۵٫ عدالت قضایی از منظر امام علي عليه‌السلام

یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که اجرای عدالت در آن بسیار ضروری و بر اثر بی‌عدالتی در آن، بیشترین ظلم‌ها و حق کشی‌ها صورت می‌گیرد قضاوت است.

عدالت قضايي عبارت است از برابر داشتن و رعايت تساوي در بين طرفين دعوي توسط قاضي در جريان رسيدگي و صدور حكم به نفع صاحب حق با رعايت منافع عمومي در چهارچوب موازين اسلامي. به عبارت ديگر عدالت قضايي عبارت است از رسيدگي و صدور حكم به قصد ايجاد توازن بين حقوق فرد و اجتماع در چهارچوب قانون، چنان‌چه امام علي عليه‌السلام مي‌فرمايد: «مَنِ ابْتُلِيَ بِالْقَضَاءِ فَلْيُوَاسِ بَيْنَهُمْ فِي الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِي الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گيرد، بايد در اشاره كردن ها و نگاه ها و جايگاه نشستن، ميان مردمان برابري را پاس دارد.» (كلينى، ۱۴۰۷ق:ج۷، ۴۱۳)

…………………..

۲-۵٫ آثار اجتماعي عدالت قضايي

۱-۲-۵٫ پرداخت حقوق هركس مطابق با عمل وي

يكي از اثرات اجراي عدالت قضايي اين است كه به هر كارگزاري مطابق با ميزان عملي كه انجام داده است، پاداش داده مي‌شود و فرقي ندارد كه اين افراد از چه موقعيتي در جامعه برخوردارند، چنان‌چه امام علي عليه‌السلام در نامه‌ ۵۳ نهج‌البلاغه به مالك‌اشتر امر مي‌نمايد: «ثم اعرف لکل امرء منهم ما ابلی و لا تضمن بلاء امرء الی غیره و لاتقصرن به دون غایة بلائه و لا یدعونک شرف امرء الی ان تعظم من بلائه ما کان صغیرا و لا ضعة امرء الی ان تستصغر من بلائه ما کان عظیما؛ اندازه رنج هر یک از کارگزاران را در نظر داشته باش و رنج یکی را به حساب دیگری مگذار و در پاداش او به اندازه تلاشی که کرده و رنجی که دیده، کوتاهی مکن. مبادا بزرگی کسی موجب شود که رنج اندک او بزرگ جلوه کند و فرودی رتبه کسی سبب شود که کوشش سترگ او خوار و کم جلوه به حساب آید.» (نهج‌البلاغه، نامه۵۳، ص۴۳۴)

………………….

۲-۲-۵٫ برابري طرفين دعوا در قضاوت

عدالت قضايي اقتضا مي‌كند كه قاضي در تمام موارد ميان طرفين دعوا برابري را رعايت كند و به طور يكسان به صورت طرفین دعوا نگاه کند و به گونه‌ای عمل نکند که احساس شود قاضی به یکی از طرفین دعوا نظر خاصی دارد، چنان‌كه امام صادق از اميرالمؤمنان علي عليه‌السلام روايت كرده است: «مَنِ ابْتُلِيَ بِالْقَضَاءِ فَلْيُوَاسِ بَيْنَهُمْ فِي الْإِشارَةِ وَ النَّظَرِ وَ فِي الْمَجْلِسِ: هر كه در مقام قضاوت قرار گيرد، بايد در اشاره كردن‌ها و نگاه‌ها و جايگاه نشستن، ميان مردمان برابري را پاس دارد.» (كلينى، ۱۴۰۷ق: ج۷، ۴۱۳)

………………….

 

۳-۲-۵٫ برپايي حق و تساوي در رعايت حقوق مردم

امام علي عليه‌السلام حكومت را در اين جهت مي‌خواست كه به وسيله‌ي آن بتوان حقوق و قوانين را برپا داشت و هرگونه باطل و ناروايي و تجاوز را باز‌داشت: «والله لَهِيَ أَحَبُّ إِليَّ من إِمرتكم، إِلاّ أَن أُقيم حقّاً، أَوأَدفع باطلاً: سوگند به خدا اين كفش نزد من از امارت و حكومت بر شما محبوب‌تر است، لكن (من قبول چنين امارت و حكومتى نموده‏ام براى اينكه) حقّى را ثابت گردانم يا باطلى را بر اندازم.» (نهج‌البلاغه، خطبه۳۳، ص۷۶)

………………

۴-۲-۵٫ عدم طمع نزديكان قاضي و اميدواري سايرين به عدالت وي

………………….

۵-۲-۵٫ ايجاد امنيت اجتماعى

………………

۶-۲-۵٫ عدم زورگويي و درازدستي يكي از طرفين دعوا بر ديگري

……………..

۷-۲-۵٫ سعادت و آرامش

………………….

۸-۲-۵٫ حمايت از حقوق مردم و صاحبان حق

……………….

۹-۲-۵٫ مهلت دادن به كسي كه شاهد غايبي دارد در مجلس قضاوت

……………….

۱۰-۲-۵٫ پرهيز از قضاوت با ظنّ و گمان غير معتبر

………………..

 

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحي صالح، قم: انتشارات هجرت، ۱۴۱۴ق

  1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
  2. آشوري،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،۱۳۸۳ش

…………………….

……………………

……………………..

 

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

6 + 8 =

0