پرسشنامه مراحل اطلاع‌یابی اينترنتي مطابق با مدل الیس (سید هاشم قدمی)

پرسشنامه مراحل اطلاع‌یابی اينترنتي مطابق با مدل الیس (سید هاشم قدمی)

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

علوم كتابداری و اطلاع‌رسانی-گرایش اطلاع‌رسانی

با استفاده از پرسشنامه‌ای محقق ساخته که بر اساس مدل رفتار اطلاع‌یابی الیس تهیه شده بود به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته شد. برای دست‌یابی به اطلاعات توصیفی مسئله اصلی پژوهش در ۶۳ گویه که تبیین‌کننده رفتار و رویکرد جامعه پژوهش در تعامل با فضای مجازی و اینترنت برای یافتن نیازهای اطلاعاتی بود، با ۶۳سوال پرداخته شد. این مولفه‌ها با مطالعه سوابق پژوهش‌های قبلی و شش ویژگی مدل رفتار اطلاع‌یابی الیس شامل؛ شروع(آغازکردن)، پیوندیابی، تورق(مرور)، تمایز(تمایزیابی)، نظارت(بازبینی) و استخراج، تهیه و تدوین شد. با واشکافی هر یک از مراحل این مدل در مسیر دستیابی جامعه پژوهش و جوامعی از این دست برای یافتن پاسخ سوالات و نیازهای علمی و پژوهشی خود در مواجهه با دنیای مجازی، پرسش‌های مرتبط و با بازخورد جنبه‌های مختلف کنش و واکنش‌های نمونه پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. این در حالیست که پرسشنامه‌ای برای جمع‌آوری جنبه‌های مختلف مصادیق پیروی از الگوی رفتار اطلاع‌یابی الیس به شکل منسجم به زبان فارسی سابقه نداشته و در منابع خارجی و عمدتاً انگلیسی زبان فقط به جنبه‌ها و مصداق‌های محدودتری پرداخته شده است.

۶۳ سوال از مجموعه پرسشنامه این تحقیق به ترتیب از سوال ۱ تا ۱۰ (تعداد ۱۰ سوال) مربوط به ویژگی شروع، ۱۱ تا ۲۶ (تعداد ۱۶ سوال) مربوط به ویژگی پیوندیابی، ۲۷ تا ۳۵ (تعداد ۹ سوال) مربوط به ویژگی تورق، ۳۶ تا ۴۴ (تعداد ۹ سوال) مربوط به ویژگی تمایزیابی، ۴۵ تا ۵۲ (تعداد ۸ سوال) مربوط به ویژگی نظارت، ۵۳ تا ۶۳ (تعداد ۱۱ سوال) مربوط به ویژگی استخراج است.

جدول۳-۱٫ ترکیب سوالات پرسشنامه بر اساس مولفه‌ها

ردیف ویژگی(مولفه‌ها) شماره سوالات تعداد سوالات
۱ شروع (آغاز کردن) ۱ الی ۱۰ ۱۰
۲ پیوندیابی ۱۱ الی ۲۶ ۱۶
۳ تورق(مرور) ۲۷ الی ۳۵ ۹
۴ تمایزیابی ۳۶ الی ۴۴ ۹
۵ نظارت(بازبینی) ۴۵ الی ۵۲ ۸
۶ استخراج ۵۳ الی ۶۳ ۱۱

پرسش‌ها با پنج حالت پاسخ بسته بر اساس الگوی طیف لیکرت شامل؛ کاملاً‌موافقم، موافقم، نظری‌ندارم، مخالفم و کاملاً‌مخالفم متناظر شد.

در پایان پرسشنامه به طرح ۷ سوال جمعیت شناختی پرداخته شد. تا در صورت نیاز به تحلیل‌های مربوطه و در نتایج بعدی این پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

2 × یک =

0