پرسشنامه شیوه¬های مقابله با رویدادهای استرس¬زا (CISS) پارکر و اندلر (۱۹۹۰)

پرسشنامه شیوه­های مقابله با رویدادهای استرس­زا (CISS) پارکر و اندلر (۱۹۹۰)

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

این پرسشنامه توسط پارکر و اندلر (۱۹۹۰) به منظور سنجش روش­های مقابله افراد (نوجوانان و بزرگسالان) در موقعیت­های فشارزا و بحرانی ساخته شد. آن­ها ابتدا پرسشنامه را که شامل ۷۰ ماده بود روی ۵۹۹ دانشجوی دختر و پسر اجرا کردند. از پاسخ دهندگان خواسته شد يك بحران شخصي يا حادثه­اي پراسترس را كه به تازگي تجربه كردند را در نظر آورند و با توجه به اين كه چگونه با آن رويداد درگير می­شوند، ماده­هاي پرسشنامه را تكميل كنند. سپس با استفاده از تحلیل عاملی، داده­ها را تفسیر و سه روش مقابله­ای عمده را استخراج کردند. مقابله مسأله مدار، مقابله هیجان مدار و مقابله اجتناب مدار.

پاکر و اندلر (۱۹۹۰) پرسشنامه را تجدید نظر کردند و ۶۶ ماده تقلیل دادند. سپس پرسشنامه را روی ۳۹۴ دانشجو و ۲۸۴ بزرگسال، اجرا کردند و در نهایت پس از تحلیل عاملی داده ها، مجدداً آن را به ۴۸ ماده کاهش دادند در حال پرسشنامه CISS با ۴۸ ماده یکی از ابزارهای قابل اعتماد برای سنجش روش­های مقابله با بحران­ها و رویدادهای استرس­زا به حساب می­رود. هر کدام از روش­های مقابله یک مقیاس جداگانه دارد با ۱۶ ماده – مقیاس روش مقابله اجتناب مدار دارای دو خرده مقیاس می­باشد: روی آوردن به اجتماع، روی آوردن به فعالیت­ها، روش مقابله­ای مسأله مدار: مجموعه روش­هایی که فرد برای کنترل، حذف یا کاهش محرک ناخوشایند بیرونی یا درونی به کار می­گیرد. این روش­ها بر خود مسأله یا محرک ناخوشایند تمرکز دارد. روش مقابله­ای هیجان مدار: این روش عبارتست از فراری و دور شدن (فیزیکی) فرد از عامل استرس.

هر کدام از ماده های پرسشنامه، دارای ۵ گزینه است که آزمودنی بایستی یک گزینه را علامت بزند. دامنه پاسخ هر سؤال از یک تا پنج می­باشد. گزینه یک نشان می­دهد که «آزمودنی هرگز چنین عملی را انجام نمی­دهد» و گزینه پنج نشان دهنده­ی این است که «آزمودنی چنین عملی را بسیار زیاد انجام می­دهد». گزینه دو، سه و چهار به ترتیب به معنی «به ندرت»، «گاهی اوقات» و «اکثر اوقات»    می­باشد. ماده­های مربوط به مقیاس مسأله مدار شامل شماره­های ۱، ۲ ، ۶ ،۱۰، ۱۵، ۲۱، ۲۴، ۲۶، ۲۷، ۳۶، ۳۹، ۴۱، ۴۲، ۴۳، ۴۶ و ۴۷ و ماده­های مربوط به مقیاس  هیجان­مدار شامل شماره­های ۵، ۷، ۸ ، ۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۷، ۱۹، ۲۲، ۲۵، ۲۸، ۳۰، ۳۳، ۳۴، ۳۸ و ۴۵ و ماده­های مربوط به مقیاس اجتناب­مدار عبارتند از شماره­های ۳، ۴، ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۸، ۲۰، ۲۳، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۳۵، ۳۷، ۴۰، ۴۴ و ۴۸٫ همان طور که بیان شد مقیاس اجتناب مدار خود دارای ۲ خرده مقیاس است. که هر کدام ۸ ماده را شامل می­شود. خرده مقیاس روی آوردن به فعالیت­ها شامل شماره­های ۹، ۱۱، ۱۲، ۱۸، ۲۰، ۴۰، ۴۴ و ۴۸ و خرده مقیاس روی آوردن به اجتماع شامل شماره­های ۳، ۴، ۲۳، ۲۹، ۳۱، ۳۲، ۳۵ و ۳۷ می­باشد.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 × سه =

0