پرسشنامه بررسی جامعه شناختی مهارت های اجتماعی و ارتباطی مؤثر بر بازدارندگی رفتارهای پرخطر جوانان (مهدی معینی۱۳۹۳ )

پرسشنامه بررسی جامعه شناختی مهارت های اجتماعی و ارتباطی مؤثر بر بازدارندگی رفتارهای پرخطر جوانان (مهدی معینی۱۳۹۳)

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

در رشته¬ی جامعه¬شناسی

متغیرهای مستقل شامل سن، تحصیلات، درآمد خانواده، جنسیت، وضعیت تأهل، قومیت، نوع مسکن، طبقه اجتماعی، ساختار خانواده، اوقات فراغت، دلبستگی به خانواده و دوستان، تعهد به هنجارها، مشارکت، باور به اصول اخلاقی، خودپنداره، خود-کنترلی، همنشینی با دوستان بزهکار، نظارت والدین بر فرزندان و مهارت های اجتماعی و ارتباطی می باشند.

مهارت های اجتماعی و ارتباطی: مهارت­های اجتماعی و ارتباطی شامل ۳۸ گویه­ به شکل طیف از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف می باشد که مهارت­های ارتباطی، جرأت­ورزی، همکاری، خودگردانی، مقابله ای، قانونمداری، گذران اوقات فراغت و شناسایی ارزش­های جامعه را به عنوان خرده مقیاس­های مهارت­های اجتماعی و ارتباطی مورد سنجش قرار داده است که بعداً در تحلیل داده ها، مجموعه­ی مهارت ها در سه دسته­ی مهارت های ارتباطی، جرأت ورزی و اجتماعی تقسیم بندی شده است.

دلبستگی و تعلق: متغیر دلبستگی از طریق ۵ گویه در قالب طیف که میزان ارتباط و صمیمیت فرد نسبت به خانواده و دوستان را شامل می شود، مورد سنجش قرار گرفته است.

تعهد: ۵ گویه به شکل طیف میزان تعهد و پایبندی فرد نسبت به امور تحصیلی و شغلی مانند ترک نکردن محل کار یا مدرسه، پایبندی به قوانین محل کار یا مدرسه و … را سنجیده است.

مشارکت یا درگیری: متغیر مشارکت، میزان شرکت افراد در فعالیت­های مذهبی، ورزشی، علمی، فرهنگی و … را در قالب ۵ گویه مورد بررسی قرار داده است.

باور(اعتقاد): این متغیر از طریق ۵ گویه در قالب طیف میزان اعتقاد فرد نسبت به اصول اخلاقی و ارزش­های جامعه مانند قانونمندی، درستکاری و … را مورد سنجش قرار داده است.

خود-کنترلی: برای سنجش این متغیر، ۵ گویه در قالب طیف از کاملاً موافق تا کاملاً مخالف، کنترل فرد بر روی مسائل و مشکلاتش و اراده­ی وی در مواجهه با سختی ها را مورد سنجش قرار داده است.

خودپنداره: برای سنجش خودپنداره، سؤالاتی در قالب طیف از خیلی کم تا خیلی زیاد احساسات فرد درباره ی خودش را اندازه گیری نموده است.

همنشینی با دوستان بزهکاربرای سنجش این متغیر، تعداد ۵ گویه به شکل طیف از خیلی کم تا خیلی زیاد، ارتباط فرد پاسخگو با دوستان بزهکار یعنی کسانی که دارای رفتارهای بزهکارانه مانند مصرف سیگار و مواد و … بودند را مورد سنجش قرار داده است.

نظارت والدین بر فرزندان: متغیر نظارت والدین بر فرزندان به شکل طیف لیکرت از خیلی کم تا خیلی زیاد، در قالب ۵ گویه که پیوند و نظارت والدین بر رفتارهای فرزندان شان را در بر می­گرفت، اندازه گیری شده است.

متغیر تعداد گویه
دلبستگی ۵
تعهد ۵
مشارکت ۵
باور ۵
خود-کنترلی ۵
خودپنداره ۵
همنشینی با دوستان بزهکار ۵
نظارت والدین بر فرزندان ۵
مهارت اجتماعی و ارتباطی ۳۸

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

هفت − 4 =

0