عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه،

متغیرها: عملکرد شناختی، هوش، حافظه، توجه،

توضیحات: ۲۰ صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

مقدمه

شناخت در درجه­ی اول به چیزهایی مثل حافظه، توانایی یادگیری اطلاعات جدید، گفتار، خواندن و درک مطلب اشاره دارد. در اغلب افراد سالم مغز قادر به یادگیری مهارت­های جدید در هر یک از حوزه­های ویژه، در دوران کودکی است در واقع عوامل گوناگون از جمله پیری و بیماری در طول زمان بر عملکردهای شناختی تأثیر می­گذارد و در نتیجه منجر به از دست دادن حافظه و غیره می­شود. عملکردهای شناختی اشاره به توانایی فرد در پردازش افکار دارد و مهم­ترین حوزه­های شناختی در ارزیابی­های عصب روان­شناختی شامل هوش، حافظه، توجه، حافظه­ی کاری، عملکردهای اجرایی، ادراک، زبان و سرعت پردازش اطلاعات می­باشد (ری[۱]، کسل[۲]، اگوستینا[۳]، ۲۰۱۸ به نقل از بدیع، ۱۳۹۰).

………….

تعریف و ویژگی ها

عملکرد شناختی مجموعه فرایند فکری است که به درک و آگاهی از تفکرات و ایده­ها می­انجامد. این مجموعه شامل تمام جنبه­های ادراک، تفکر، استدلال و به یاد آوردن می­باشد (جیمز[۴]، ۲۰۱۴).

عملکرد شناختی ضعیف با چگونگی یادگیری رویدادی گران­بار، ظرفیت حافظه­ی کوتاه مدت، کاهش سطح هوشیاری و توجه منحره شده ارتباط دارد (مورتن[۵]، هوستراپ[۶]، هرتز[۷] و بونده[۸]، ۲۰۱۹).

………..

ابعاد عملکرد شناختی

عملکرد شناختی شامل ابعاد مختلفی می­باشد. این ابعاد هر یک محتوای بسیار بزرگی از مطالب را دربر می­گیرد. بنابراین شناخت هر یک به نوبه­ی خود حائز اهمیت بوده و نیازمند مطالعه­ی دقیق می­باشد.

……………………

هوش

یکی از بحث برانگیزترین پدیده­های روانی است که هنوز ماهیت آن تا حدود زیادی ناشناخته است. با وجود کوشش­های گسترده­ی روان­شناسان، هنوز هیچ تعریف دقیق و روشنی که همگان بر آن توافق داشته باشد، ارائه نشده

…………

حافظه

حافظه دانشی است که در مغز ذخیره می­شود، فرایند کسب، تحکیم و بازیابی این دانش، اساسی­ترین و مهم­ترین عملیات مغز است. تعداد کمی از فرایندهای شناختی شامل بازشناسی، زبان، برنامه­ریزی، حل مسأله، تصمیم­گیری و خلاقیت می­توانند به طور مؤثر و بدون مشارکت حافظه کار کنند (بدلی[۹]، ۲۰۱۶).

…………..

حافظه­ی کوتاه مدت یا حافظه­ی فعال[۱۰]

در حافظه­ی کوتاه مدت اطلاعات عمدتاً به صورت صوتی یا شنیداری رمزگردانی می­شوند، اما این حافظه از رمزهای دیگری چون رمزهای

……….

حافظه­ی درازمدت

حافظه­ی تمام عمر، حافظه­ی درازمدت نام دارد. این حافظه هر آن چه را که در طول زندگی فرا می­گیریم در خود جای می­دهد. چنان که بیشتر گفته شد، اطلاعات رسیده به مخزن حسی اگر مورد توجه قرار گیرند به حافظه­ی کوتاه مدت انتقال می­یابند، و اطلاعات رسیده به حافظه­ی کوتاه مدت نیز اگر تکرار و مرور شوند و با اطلاعات قبلاً آموخته شده­ی ما مرتبط گردند، به حافظه­ی درازمدت انتقال می­یابند. به سخن دیگر برای اینکه اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت یک مرحله فراتر رفته و به حافظه­ی درازمدت انتقال یابند، باید رمزگردانی شوند. منظور از رمزگردانی تغییر شکل دادن یا به حالت انتزاعی در آوردن اطلاعات یعنی بازنمایی آن­ها به صورتی به غیر از صورت اولیه است (کامیا[۱۱]، ماگیاری-کوپه[۱۲] و شیرائیشی[۱۳]، ۲۰۱۴).

…………

علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت

از آنجا که گنجایش حافظه­ی کوتاه مدت محدود است، به سرعت از اطلاعات پر می­شود. وقتی که حافظه­ی کوتاه مدت پر شد، برای اینکه اطلاعات تازه­ای وارد آن شوند، اطلاعات قبلی باید از آن خارج شوند. به این پدیده جانشینی[۱۴] می­گویند. بنابراین یک عامل مهم فراموشی یا حذف اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت، جانشینی مطالب جدید با مطالب قدیمی است. علت دیگر فراموشی اطلاعات از حافظه­ی کوتاه مدت حذف خود به خودی آن­ها بر اثر گذشت زمان یا محو اثر است. این نظریه به نظریه­ی رد یا رد حافظه[۱۵] شهرت دارد. طبق این نظریه، اطلاعات ذخیره شده در حافظه­ی بلندمدت را می­توان ردها یا آثاری دانست که در طول زمان محو می­شوند (السون و هرگنهان، ۱۹۹۷، ترجمه­ی سیف، ۱۳۸۹).

……….

علت فراموشی اطلاعات از حافظه­ی درازمدت

روان­شناسان عموماً بر این عقیده­اند که اطلاعات وارد شده به حافظه­ی درازمدت به عکس حافظه­ی کوتاه مدت هرگز از بین نمی­روند، و با بودن شرایط مناسب همیشه قابل بازیابی هستند. با وجود این صاحب نظران چندین علت برای به یاد نیامدن اطلاعات اطلاعات از حافظه­ی درازمدت ذکر کرده­اند.

……….

نوروآناتومی حافظه

تحقیقات عصب شناختی و نوروآناتومی از بیماران آسیب مغزی و اخیراً مطالعات تصویربرداری کارکردی نشان داده­اند

…………

توجه

یکی از سوالات اساسی نوروسایکولوژی این است که چه ارتباطی بین مغز و روان برقرار است. برای پاسخ به این سوال لازم است نخست به سوال­های دیگر از قبیل چگونگی دریافت پیام و واکنش نسبت به آن و انتخاب الگوی رفتار یا پاسخ مناسب است بپردازیم. رفتارهای جانوران نخستین به علت محدودیت ظرفیت

………..

پایه­های عصب شناختی توجه

به نظر می­رسد که در توجه انتخابی دو دستگاه جداگانه در مغز در کارند. یکی از این دو دستگاه مسئول ویژگی­های ادراکی شی از قبیل شکل و رنگ و مکان در فضاست. این دستگاه عهده­دار گزینش شی از میان اشیا بر………

 

منابع فارسی

اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچارد سی، اسمیت، ادوارد ای، بم، داریل ج و نولن-هوکسما. (۱۹۸۳). زمینه­ی روان­شناسی هیلگارد. ترجمه براهنی، محمدنقی، بیرشک، بهروز، بیک، مهرداد، زمانی، رضا، شاملو، سعید؛ شهرآرای، مهرناز، کریمی، یوسف، گاهان، نیسان، محی الدین، مهدی و هاشمیان، کیانوش (۱۳۸۷). تهران: انتشارات رشد.

احدی، حسن و کاکاوند، علیرضا (۱۳۸۲). اختلال

……………..

………………

 

دانلود پروپوزال آماده مدیریت، دانلود پروپوزال آماده حسابداری، دانلود پروپوزال آماده روانشناسی، دانلود پروپوزال آماده علوم تربیتی، دانلود پروپوزال آماده تربیت بدنی، دانلود پروپوزال آماده حقوق، دانلود پروپوزال آماده کشاورزی، دانلود پروپوزال آماده پزشکی، دانلود پروپوزال آماده پرستاری، دانلود پروپوزال آماده فناوری اطلاعات، دانلود پروپوزال آماده دکتری، دانلود پروپوزال آماده کارشناسی ارشد، دانلود پروپوزال آماده معماری، دانلود پروپوزال آماده اقتصاد، دانلود پروپوزال آماده زبان انگلیسی، دانلود پروپوزال آماده ادبیات فارسی، دانلود پروپوزال آماده فقه، حقوق و علوم قرآنی، دانلود پروپوزال آماده کامپیوتر، دانلود پروپوزال آماده علوم سیاسی، دانلود پروپوزال آماده جامعه شناسی، دانلود پروپوزال آماده تاریخ، دانلود پروپوزال آماده جغرافیا، دانلود پروپوزال آماده زیست شناسی،  دانلود پروپوزال آماده کارآفرینی

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

14 + 5 =

0