رابطه بين سبک رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی استان هرمزگان

عنوان پروپوزال: رابطه بين سبک رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی استان هرمزگان

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

مربیان محور اصلی و رکن مهم تیم های ورزشی هستند. مربیان تأثیر زیادی روی تیم هایشان دارند و رفتارها و سبک های رهبری آنها عملکرد ورزشکاران را تحت تأثیر قرار می دهد. در خصوص مربی و مربیگری، ویژگی­ها و خصوصیات متعددی برای یک مربی کارآمد و اثربخش مطرح است. تحقیقاتی که در زمینه جنبه­های مختلف مربیگری انجام شده­اند، هر کدام به نوعی یک یا تعدادی از ویژگی­ها را برای احراز پست مربیگری مهم می­دانند. در همین مورد گاندی (۱۹۹۸) ویژگی­های یک مربی موفق و کارآمد را، گوش دادن، رهبری کردن، معلم بودن، هدایت­کردن، مشاور بودن و الگو بودن می داند.

مربیان به عنوان یکی از ارکان اساسی شکل گیری و پیشرفت هر تیمی مورد توجه بوده اند و از نقش مهم آنها در عملکرد بازیکنان نمی توان چشم پوشی کرد. بر اساس مطالعات انجام شده، شخصیت و سبک رهبری و رفتاری مربیان، با عملکرد، انگیزش و میزان رضایت ارتباط دارد (مرادی، ۱۳۸۳).

در زمینه سبک های مربی گری در تیم های ورزشی، چلادوری[۱] (۱۹۹۰) مدل چند بعدی رهبری در ورزش را ارائه کرد. بر اساس این مدل رفتار مربیان تحت تأثیر ویژگی های موقعیتی (مانند شرایط تیم)، ویژگی های رهبر یا مربی (مانند سن، درجه و سابقه مربیگری) و ویژگی های اعضای تیم یا ورزشکاران (مانند سن، سابقه و سطح بازیکنان) قرار دارد و در نهایت رفتار و رهبری مربیان می تواند موفقیت، عملکرد، رضایتمندی و حتی انسجام گروهی را تحت تأثیر قرار می دهد (مارتینز، ۱۳۸۵). چلادوری برای رفتار رهبر در موقعیت های ورزشی پنج بعد را تعیین کرد: رفتار تمرین و آموزش، رفتار دموکراتیک، رفتار آمرانه، رفتار حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت.

……

مرور منابع:

رمضانی نژاد و همکاران (۱۳۸۹) رابطه سبک های مربیگری با انسجام گروهی و موفقیت تیم های والیبال دانشجویان را مورد بررسی قرار دادند. از ۱۳۵ ورزشکار شرکت کننده در مسابقات، ۱۱۶ نفر (۸۶ درصد) پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش (LSS) و محیط گروهی (GEQ) را تکمیل کردند. به کمک پرسشنامه LSS با ۴۰ سؤال پنج بعد سبک رهبری مربیان و به وسیله پرسشنامه GEQ با ۱۸ سؤال، دو بعد انسجام تیمی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که انسجام گروهی با سبک های رهبری آموزش و تمرین، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت، رابطه مثبت و معنی داری دارد و با سبک رهبری آمرانه و دموکراتیک رابطه معنی داری ندارد. مقایسه سبک رهبری مربیان نشان داد که مربیان بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین و کمتر از سبک رهبری آمرانه استفاده می کنند. علاوه بر این، نتایج نشان داد بین انسجام و موفقیت تیمی رابطه معنی داری وجود ندارد و مربیان تیم های موفق بیشتر از سبک رهبری آموزش و تمرین استفاده می کنند. همچنین بین سن مربیان و بازیکنان با سبک رهبری مربیان رابطه معنی داری مشاهده نشد.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

فرضیه اصلی تحقیق:

۱- بین سبک رهبری مربیان و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

فرضیه های فرعی تحقیق:

۲- بین رفتار تمرین و دستورالعمل و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

۳- بین رفتار دموکراسی و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

۴- بین سبک رهبری آمرانه و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

۵- بین سبک رهبری حمایت اجتماعی و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

۶- بین سبک رهبری بازخورد مثبت و انسجام گروهی تیم های آمادگی جسمانی رابطه معنی داری وجود دارد.

………….

 

 

[۱]-Cheladoori

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

12 + نوزده =

0