بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه

عنوان پروپوزال: بررسی میزان شیوع تعلل و عوامل مؤثر بر آن در بین مدیران و کارکنان دانشگاه

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

در قرن حاضر، بهره وری فردی و سازمانی یکی از دغدغه های اصلی مدیران است. تعلل[۱] از جمله عواملی است که تقریباً همیشه عوارض منفی بر بهره وری و بهزیستی فرد و سازمان بر جا مي گذارد. بسیاری از مطالعات پیامدهای منفی تعلل بر سلامت روان (مثل استرس، اضطراب و افسردگی) را اثبات کرده اند. (Blankstein & Martin, 1995; Haycock, McCarthy & Skay, 1998; Sirois, 2017).

مطالعات اخیر نیز نشان داده اند که تعلل اثرات منفی بر سلامت جسمی، عادات غذایی و ورزش افراد بر جای می گذارد (Sirois, Melia-Gordon & Pychyl, 2017; Chu & Choi, 2017). اگر چه هر کسی به طریق خاصی اهمالکاری می کند، ولی بهترین تعریف تعلل می تواند این باشد: به تأخير انداختن انجام كار بدون هيچ دليل موجه (Dubrin, 2017; Ellis & Knaus, 1977).

……

مرور منابع:

بیش­تر تحقیقات و مطالعات انجام شده درباره تعلل، با تمرکز بر متغیرهای فردی در بین دانشجویان و دانش آموزان انجام شده است. در برخی از این مطالعات بر رابطه بین تعلل با ویژگی هایی چون وظیفه شناسی، کانون کنترل، نظم و انضباط و رفتارهایی چون اضطراب و افسردگی تأکید شده است (VanEerde, 2017; Spada, Hiou & Nikcovic, 2018; Diaz-Morales, Cohen, & Ferrari; 2018). برخی دیگر به مطالعه رابطه بین تعلل و عملکرد پرداخته اند (Owens & Newbegin,1997; Moon & Illingworth, 2017; Larson, 2018). رابطه بین تعلل و خودکارآمدی نیز، مورد توجه محققان قرار گرفته است. تحقیقات نشان می دهد تعلل با خودکارآمدی (Haycock, Wolters, 2017; Klassen, 2018; Klassen, Krawchuk & Rajani, 2018)، سلامت روان (Sirois, 2018; Stead, Shanahan & Neufeld, 2019) و اعتماد به نفس (Beck, Koons & Milgrim, 2016) رابطه منفی دارد. این تحقیقات میزان شیوع تعلل در دانش‌آموزان و دانشجویان را از ۴۶% (Solomon & Rothblum, 1984) تا ۹۵% (Dubrin, 2017; Ellis & Knaus, 1997) اندازه گیری کرده اند.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

  • ميزان شيوع تعلل و اهمالكاري در بین مدیران و کارکنان از متوسط (نقطه مرزی آزمون) بيشتر است.
  • تفاوت معناداری از نظر میزان شیوع تعلل در بین مدیران و کارکنان وجود دارد.
  • تفاوت معناداری از نظر میزان شیوع تعلل براساس متغیرهایی چون سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت در بین افراد وجود دارد.
  • تأثیر عوامل فردی بر بروز تعلل بیش از عوامل سازمانی و محیطی است.

………….

 

 

[۱]– Procrastination

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

دوازده + نه =

0