: اثرات مجاورت با کورپیریفاس در طی دوره نوزادی بر آستانه تشنج و افسردگی ناشی از کیندلینگ شیمیایی در موش صحرائی

دانلود پروپوزال آماده: : اثرات مجاورت با کورپیریفاس در طی دوره نوزادی بر آستانه تشنج و افسردگی ناشی از کیندلینگ شیمیایی در موش صحرائی

  فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

زیست شناسی (فیزیولوژی جانوری)

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

تشنج­های صرعی[۱] حاصل فعالیت همزمان و شدید نورون­ها در مغز هستند و ممکن است به صورت موضعی در بخشی از نیمکره مغزی (تشنج­های جزئی[۲] یا کانونی[۳]) یا به صورت همزمان در هر دو نیمکره مغزی (تشنج­های فراگیر[۴]) رخ دهند. تشنج جزئی ممکن است موضعی باقی مانده و سبب علایم خفیف شناختی، روانی، حسی و حرکتی شود و یا ممکن است انتشار پیدا کند که با تأثیر بر عملکردهای طبیعی مغز باعث تغییر در سطح هوشیاری، رفتارهای پیچیده خودکار، یا تشنج­های تونیک- کلونیک[۵] می­شود (Amiri et al., 2016; Krishnan et al., 2019). تشنج­های فراگیر منجر به آسیب­های غیرقابل برگشت در مغز و همچنین سایر اندام­ها می­شوند. دو مکانیسم عمده که در این آسیب­ها شرکت می­کنند هیپوکسی و اسیدوز هستند (Rajabzadeh et al., 2016). شواهدی از تحقیقات مرتبط با صرع نشان می­دهد که تشنج­ها از طریق مسیرهای نوروآناتومیکال یا شبکه­های خاصی رخ می­دهند (Loscher and Ebert, 1996). انواع ساختارهای مغزی که شامل این شبکه­ها هستند ممکن است عملکردهای مختلفی طی شروع و گسترش فعالیت تشنجی نشان دهند (Mclntyre and Gilby, 2018). یکی از مدل­های رایج القاء تشنج، کیندلینگ[۶] است. کیندلینگ می­تواند توسط تحریکات الکتریکی مناطق مختلف مغز (کیندلینگ الکتریکی[۷]) یا با استفاده از ترکیبات شیمیایی (کیندلینگ شیمیایی[۸]) ایجاد ­شود (Dhir, 2016). کیندلینگ منجر به توسعه تشنج، اختلالات رفتاری، آسیب نورونی و سرانجام مرگ نورونی می­شود. کیندلینگ با پنتیلن­تترازول[۹] (PTZ) یکی از رایج­ترین شیوه­ها برای ایجاد ایجاد فعالیت تشنجی است (Pavlova et al., 2017). کیندلینگ شیمیایی با پنتیلن تترازول شامل تجویز مکرر غلظتهای زیر آستانه­ای این ترکیب است. پنتیلن­تترازول آنتاگونیست رقابتی گیرنده گابا است که از طریق مهار گیرنده گابا A عمل کرده و باعث کاهش عملکرد گاباارژیک می­شود (Corda et al., 1992). تشنج­های صرعی تأثیر قابل توجهی بر ساختار مغز دارند. اولین تغییرات ساختاری مرتبط با تشنج­های مکرر، مرگ انتخابی سلول­ها در ساختارهای epileptogenic و عمدتاً در هیپوکامپ است (Naseer et al., 2018). تشنج­های تکرار شونده را بعنوان علت مرگ نورونی در بیماران با صرع مقاوم به دارو دانسته­اند. بنابراین مهار تشنج اهمیت کلینیکی زیادی دارد.

تركيبات ارگانوفسفره بعنوان حشره­كش در كشاورزي، دامپروري و حتي مصارف خانگي مورد استفاده بوده­اند كه پرمصرف­ترين آنها بدليل اثرات سمي كمتر در بالغين و پايداري بيشتر کورپیریفاس[۱۰] ( (CPFاست (Crumpton et al., 2016). مجاورت مكرر با تركيبات ارگانو­فسفره در طي دوره تكوين، حتي در غلظت­هاي خيلي­كم، اثرات دراز مدتي را بر ساختار و عملكرد مغز بدنبال دارد. کورپیریفاس از طريق مهار فعاليت آنزيم استیل­کولین­استراز[۱۱] (AChE)، نقص در عملکرد سیناپس­های کولینرژیک، تغییر در فاکتور­های مسئول رونویسی و تمایز سلولی در تكوين مغز مداخله مي­كند (Crumpton et al., 2016). این اثرات افزایش قابل توجه بیماریهای عصبی ناشی از مجاورت با این آلاینده محیطی را در انسان را بدنبال دارد (Ricceri et al., 2018). حتي غلظت­های خیلی پایین کورپیریفاس در طول نورولاسیون، روی تکوین مغز تاثير می­­گذارد که منجر به اختلالات درازمدت رفتاری می­شود (Icenogle et al., 2017). این ترکیب همچنین از طريق مكانيسم­هاي غيركولينرژيك از جمله تأثیر بر سيستم­هاي آدرنرژيك، سروتونرژيك و دوپامينرژيك باعث نقائص عملکردی درازمدت می­شود (Ricceri et al., 2018). کورپیریفاس با تاثیر روی سیستم سروتونرژیک باعث نقص­های رفتاری از جمله افسردگی می­شود (Raines et al., 2016). سنجش­هاي ادراري نشان دادند متابوليت­هاي اوليه اين آلاينده­ها در ادرار كودكاني كه در معرض حشره­كش­هاي مختلف قرار مي­گيرند دو برابر بزرگسالان است Ricceri et al., 2018)). کورپیریفاس سنتز DNA را مهار كرده و باعث اختلال در تكثير و تمايز نورون­ها مي­شود. همچنين در سيناپتوژنز و فعاليت سيناپسي اختلال ايجاد مي­كند (Qiao et al., 2017).

Aldridge و همکاران (۲۰۱۷) نشان دادند مجاورت با غلظت پایین کورپیریفاس در دوره نوزادی با تغییرات سیستم سروتونرژیک، از جمله تغییر رسپتورهای ۵-HT2 همراه است که باعث کاهش ترجیح مزه شیرین می­شود که شاخصی از anhedonia و افسردگی است.

افسردگی یک عارضه شایع در بیماران مبتلا به صرع است. انواع مختلفی از عوامل بیولوژیکی ممکن است زمینه صرع همراه با افسردگی باشد. در بیمارانی که به تازگی صرع آنها تشخیص داده شده است افسردگی هفت برابر بیشتر از افراد غیر صرعی است.

صرع لوب تمپورال و افسردگی در چندین مکانیسم، شامل اختلال در مسیرهای سروتونرژیک، نورآدرنرژیک، گاباارژیک، گلوتامینرژیک و دخالت مدار هیپوکامپ و لیمبیک وجوه اشتراک دارند (Mazarati et al., 2018).

در بیماران مبتلا به اختلال عاطفی، اثر بخشی مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین[۱۲] (SSRIs) با فعال­سازی متابولیک منطقه­ای در ناحیه لیمبیک همراه است.

افزایش خطر افسردگی به شدت با اختلالات متابولیک و ساختاری ناشی از صرع مرتبط است و در افسردگی شدید کاهش قابل توجهی در حجم هیپوکامپ مشاهده شده­است. تشنجات صرعی نه تنها خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می­دهد، بلکه شواهد موجود از این فرضیه پشتیبانی می­کند که صرع برخی تغییرات نورولوژیک مغز، از جمله تغییر در سیستم­های نوروترنسمیتری مونوآمینی را که زمینه ساز افسردگی است باعث می­شود (Koh et al., 2018).

تشنج باعث کاهش در بیان ژن گیرنده سروتونین، افزایش حساسیت به افسردگی و کاهش تحرک در آزمون شنای اجباری موش صحرایی می­شود. این افزایش حساسیت به افسردگی بر اثر تشنج ممکن است از طریق تنطیم رونویسی انجام گیرد (Koh et al., 2018).

با وجود ارتباطات آشکار، مکانیسم­های افسردگی در بیماران مبتلا به صرع به طور ضعیف درک شده­اند.

درجه اهمیت واکنش روانی به حمله صرعی و نیز جزئیات اساس نوروبیولوژیک در افسردگی ناشی از آن بخوبی روشن نشده است (Mazarati et al., 2018).

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

[۱] Epileptic Seizures

[۲] Partial Seizures

[۳] Focal Seizures

[۴] Generalized Seizured

[۵] Tonic-Clonic Seizures

[۶] Kindling

[۷] Electrical kindling

[۸] Chemical Kindling

[۹] Pentylenetetrazole

[۱۰] chlorpyrifos

۱Acetyl cholinestrase

[۱۲] Selective serotonin reuptake inhibitor

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

یازده + 4 =

0