رابطه تغذیه و بهداشت روان با وزوز گوش در جانبازان

عنوان پروپوزال: رابطه تغذیه و بهداشت روان با وزوز گوش در جانبازان

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

تغذیه صحیح یکی از عوامل مهم حیاتی در تأمین سلامت و بهداشت هر شخص، خانواده یا جامعه است. با استفاده از غذای لازم و کافی، جنبش و حیات، کارآیی و فعالیت، رضایت خاطر، نشاط زندگی و قدرت مبارزه با مشکلات در انسان تأمین می شود، به علاوه سلامت و بهداشت سنین بعدی نیز تضمین و افزون می گردد. گرچه ظرفیت تفکر و اندیشه صحیح و توانایی و قدرت عضلانی تا حدی امری توارثی است ولی نوع تغذیه بر روی سازندگی و حفظ و پرورش آنها تأثیر غیرقابل تردیدی دارد. نوع تغذیه هر ملتی ارزش و مفهوم وضع اقتصادی و سیاسی بین المللی افراد و اهالی آن جامعه را مشخص می سازد. در واقع، شخص سالم هیچوقت به طور دائم به قلب، معده، کبد، اعصاب و سایر دستگاه های بدن خود نمی اندیشد زیرا آنها هر یک کار خود را به نحو احسن انجام می دهند و مزاحمتی ایجاد نمی کنند. چنین فردی همیشه خوش بین بوده و قدرت کافی برای کار روزانه و مقابله در برابر ناملایمات خواهد داشت. به عبارت دیگر بین روح سالم و جسم سالم رابطه ای بسیار نزدیک وجود دارد که تغذیه صحیح در تأمین این منظور نقش عمده ای را عهده دار بوده و در رسیدن به این مهم، علاوه بر حفظ تعادل لازم در انتخاب نوع و ترکیبات مواد غذایی و تأمین انرژی کافی، رعایت برخی نکات بهداشتی سودمند خواهد بود (حاتمی، ۱۳۸۳).

بر این اساس و بر پایه ارتباط سلامت جسمی با سلامت و بهداشت روان یکی دیگر از مولفه های تداعی در ذهن که به نظر می رسد با سلامتی و رفتار آدمی ارتباط دارد، مفهوم بهداشت یا سلامت روانی می باشد. سلامت روانی یکی از مولفه های مهم بهداشت عمومی است و بهداشت روان، توانایی برقراری توازن در زندگی و مقاومت در برابر مشکلات است. مشکلات روانی، فشار قابل ملاحظه ای را بر افراد وارد می کند، به طوریکه پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۰ افسردگی بعد از ناراحتی قلبی بالاترین میزان هزینه ها را در سیستم بهداشتی جوامع به خود اختصاص دهد (فتی و موتابی، ۱۳۸۷).

وزوز گوش ممکن است به علت اختلالات گوش خارجی، پرده صماخ، استخوانچه ها، حلزون و عصب هشتم مغزی، ساقه یا قشر مغز رخ دهد. برخی از انواع آن دارای منشأ عصبی یا عملکردی هستند که در این موارد با معاینه گوش و سیستم عصبی مرکزی هیچ علتی برای آن یافت نمی شود (بالدو[۱]، ۲۰۱۸).

اگر وزوز گوش حالت مداوم و بلند داشته باشد ممکن است در امر شنوایی تداخل کرده و به حدی آزار دهنده باشد که سبب به وجود آمدن مشکلات روانی شود. حتی در پاره ای اوقات مجموعه باورهای هیجانی منفی و مشقت های ناشی از وزوز گوش منجر به خودکشی در بعضی از بیماران می شود. و از سوی دیگر تنش های روانی می تواند وزوز گوش را تشدید کند که در این موارد شدت آن در انتهای روز شدیدتر از صبح است. بیمارانی که شکایت اصلی آنها وزوز گوش می باشد با مشکلات زیادی از جمله بی خوابی، اختلال در تمرکز، افزایش حساسیت به صدا و منفی انگاری مواجه هستند (زوگر[۲] و همکاران، ۲۰۱۸).

……

مرور منابع:

تقی ئی (۱۳۹۲) در پژوهش خود تحت عنوان بررسی وزوز گوش و عوامل موثر بر آن به این نتایج دست یافته است که عوامل بسیاری در ایجاد اختلال وزوز گوش در افراد دخیل است که در این بین کاهش غیر طبیعی ویتامین ها و مواد معدنی، افزایش چربی خون و کمبود ید می تواند یکی از چندین عامل اثرگذار در بروز این اختلال تلقی شود. بنابراین بین اختلال های تغذیه ای و وزوز گوش رابطه مستقیم وجود دارد. ………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

فرضیه اصلی:

– بین تغذیه و بهداشت روانی با اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

فرضیه های فرعی:

۱- بین مصرف ناکافی ید و اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۲- بین مصرف ناکافی ویتامین ها و اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۳- بین مصرف بالای چربی و اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۴- بین افسردگی و اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۵- بین اضطراب و اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

۶- بین اختلال در خواب و اختلال وزوز گوش در جانبازان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.

………….

 

 

[۱] .Baldo

[۲] .Zoger

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

یک + 4 =

0