اهمیت آب در کشاورزی و پلیمرهای سوپرجاذب و استاكوسورب و آکوازورب

متغیرها: اهمیت آب در کشاورزی و پلیمرهای سوپرجاذب و استاكوسورب و آکوازورب

توضیحات: ۴۲ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پروپوزال و پایان نامه

خلاصه ای از کار:

اهمیت و نقش آب

آب مایه حیات و فراوان‌ترین ماده مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات به شکلی که امروزه می‌شناسیم.

…………………….

خواص شیمیایی

قدرت حلالیت بسیار بالایی داشته…………….

خواص فیزیکی

آب در دمای اتاق حالت……………….

اشکال متغیر

آب در اشکال متفاوتی بر روی زمین یافت می‌شود. تنها ماده ای است که در طبیعت به هر سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد. ابرها در آسمان، موج دریا، کوه یخی، توده های یخی در دل کوه ها و منابع آبی زیرزمینی تنها چند شکل از آب می‌باشند. طی اعمال تبخیر، میعان، انجماد و ذوب، آب مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود. این پدیده تبدیل آب را چرخه بزرگ آب می‌نامند(۳۱).

از آنجا که بارندگی در صنعت کشاورزی و همچنین برای خود بشر بسیار با اهمیت است…………….

فیزیولوژی جذب آب در گیاهان

نظر به اینکه آب مهمترین ماده زیستی برای تمام موجودات است در گیاهان نیز عامل اساسی زندگی و رشد و نمو است. آب در ساختار کلوئیدی پروتوپلاسم شرکت می‌کند و برای انجام فعالیتهای متابولیسمی ضروری است. در گیاه نیروی مکش موجب جذب و انتقال آب به قسمتهای مختلف می‌گردد این نیرو به نام پتانسیل آبی گیاه نامیده می‌شود که در اثر وجود یونهای آلی و کانی و کلوئیدهای موجود در یاخته حاصل می‌گردد. پتانسیل آبی در گیاه نیز مانند خاک منفی است و در مقایسه با پتانسیل آبی خاک منفی‌تر است. جذب آب توسط ریشه‌ها

سیستم ریشه‌ای گیاهان اغلب بسیار گسترده است. میزان گستردگی ریشه ها در زیرزمین بیش از میزان…………………………..

افزایش جذب موثر آب

به منظور افزایش جذب موثر آب ، رشد ریشه باید مرتبا منطقه جذب را که بالاتر از راس رویش ریشه است بازسازی کند. همچنین رشد ریشه برای نفوذ آن در خاک مرطوب ضروری است و این امر در شرایط کمبود آب می‌تواند بسیار باشد. پس از افزودن…………….

عوامل موثر در جذب آب

برای اینکه آب از خاک وارد ریشه گیاه شود باید نیروی جاذبه‌ای در ریشه وجود داشته باشد که به سطح آورده شود و مثل یک فشار منفی…………..

چرخه آب در گیاهان

آب و دی‌اکسید کربن به گیاه سبز وارد می‌شوند و تحت اثر عمل فتوسنتز به صورت مواد آلی درمی‌آیند. مواد آلی بوسیله موجودات مصرف کننده گرفته می‌شوند و از یکی به دیگری سیر می‌کنند. مواد در طبیعت دائما از موجود زنده به محیط و از محیط به موجود زنده دور می‌زنند.
………………….

مدیریت آب  و مراتع

خشكسالي هاي متعدد، مديريت نامناسب چراي دام و بهره برداري غير اصولي از مراتع كشور موجب از بين رفتن و يا تخريب پوشش گياهي شده است. در حال حاضر از گياهان بوته اي متعددي خصوصا از جنس آتريپلكس (اسفناج وحشي) جهت اصلاح و ايجاد………………

آتريپلكس

آتريپلكس ها يكي از مهمترين گياهان خانواده اسفناجيان مي باشند كه علاوه بر تنوع گونه اي ، شرايط مختلف محيطي را به خوبي تحمل مي نمايند ، يكي از اين گياهان مغزي براي دامها نيز به شمار مي روند و سبب داشتن پروتئين كافي ، خوش خوراكي تا حدودي مناسب رشد سريع و سازش با محيط هاي مختلف و توليد علوفه قابل ملاحظه اهميت خاصي را در مناطق خشك وكويري پيدا كرده است .

بطور كلي داراي ۴۱۷ گونه است ويكي از بهترين گياهان مرتعي براي تامين علوفه در مناطق خشك بحساب مي آيد. از گونه ها ي سازگار آن درايران مي توان به .canensens_A.lentiformis_A.halimus اشاره كرد(۱۹).
…………………………..

تنش کم آبی

کمبود آب و مقاومت به خشکی

عملکرد گیاهان در شرایط کمبود آب بستگی به کل آب قابل دسترسی و راندمان مصرف آب گیاه دارد. گیاهی که توانایی کسب آب بیشتر یا راندمان مصرف آب زیادتری دارد، مقاومت بیشتری به تنش خشکی خواهد داشت و سازگاری بعضی گیاهان مانند گیاهانی که مسیر متابولیسمی آنها C4 ‍و CAM است، به آنها اجازه بهره برداری از محیطهای خشک را می‌دهد، به علاوه گیاهانی نیز دارای مکانیسمهای تطابق می‌شوند که در پاسخ به تنش آب فعال می‌شوند.(۷۷).

…………………..

تاریخچه سوپر جاذب ها

سوپر جاذب کشاورزی بصورت تجاری از سال ۱۹۷۰ و به وسیله متخصصان وزارت کشاورزی امریکا ابداع شد . در حال حاضر شرکتهای زیادی در امریکا ، اروپا و آسیا به تولید سوپرجاذبها اشتغال دارند . تولید سالانه آنها در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۱۲۹۰ میلیون تن رسید . که از این مقدار حدود ۳۷% در آسیا (به ویژه ژاپن) و ۳۴% در امریکا و مابقی در اروپا تولید شده است . با توجه به مشکل کم آبی هر ساله سوپرجاذبها توجه بیشتری را به خود جلب نموده و در ایران نیز از سال ۱۳۷۰ کار پژوهش برروی آن شروع و در سال ۱۳۷۵ اولین شرکت بخش خصوصی نسبت به تولید آن اقدام نمود لیکن به دلایل مختلف بویژه گران بودن قیمت در مقایسه با کالای وارداتی در سال ۱۳۷۹ شرکت مذکور منحل گردید و درسال ۱۳۸۲ شرکت رهاب رزین تحت لیسانس پژوهشگاه پلیمر پتروشیمی ایران به تولید سوپر جاذبهای کشاورزی با نام تجاری سوپر آب اقدام نمودند  (۲).

…………………

پلیمر های سوپر جاذب

آب مایه حیات است ، غذا به کشاورزی و کشاورزی به آب نیاز دارد . آب عامل اصلی در تولید محصولات کشاورزی است . با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و بهره برداری بی رویه از منابع زمینی و آلوده سازی زمینهای کشاورزی و از بین رفتن پوشش گیاهی بشر ناخواسته باعث بروز تغییرات آب و هوایی و گرم شدن هوا و کمبود آب گردیده و تولید کشاورزی با مشکلات شدید روبرو شده است بدیهی است در چنین وضعیتی هر  اقدامی در صرفه جویی آب و جلوگیری از هدر رفت آن اهمیتی اساسی دارد .(۷۷).

…………………

هزینه بالای آبیاری :

فضاهای سبز و بخصوص مناطق چمن کاری و گل ها به آبیاری زیادی نیاز دارند و گاهی لازم است تا چندین نوبت در روز آبیاری صورت گیرد و این در حالی است که استفاده از سوپرجاذب ها سبب کاهش دوره آبیاری شده که تا حدود زیادی در هزینه کارگری صرفه جویی خواهد کرد . (۳۳)

فشرده شدن خاک

فعالیت نامطلوب باکتری ها و کاهش رشد ریشه : موجودات بشیاری در خاک وجود دارند که برای رشد ریشه و در نتیجه رشد بهتر گیاه مفید هستند ، این موجودات ذره بینی و همچنین خود ریشه برای رشد و گسترش به اکسیژن کافی نیاز دارند و استفاده از سوپرجاذب ها با توجه به انبساط و انقباضی که در اثر جذب و دفع مکرر آب دارد سبب ایجاد فضاهای مناسبی و زهکشی مطلوب و در نتیجه افزایش میزان هوادهی خاک شده و به این وسیله در رشد باکتری های مفید ریشه گیاه موثر است (۹۶)

……………………

سوپر جاذب و محیط زیست

با توجه به تحقیقات انجام شده در زمینه تولید و مصرف این مواد نتایج زیر حاصل شده است :

۱-    سوپر جاذبها هرگز به مواد اولیه سمی خود تبدیل نمی شوند و بطور کامل غیر سمی هستند .

۲-    سوپر جاذبها مواد خنثی و بی اثرند که مصرف آنها در کشاروزی ، آلودگی خاک و محیط زیست را به دنبال نخواهد داشت و  ایمنی استفاده آنها در خاک بوسیله موسسات تحقیقاتی معتبر جهانی تایید شده است .(۸۲)

میزان مصرف و نحوه استفاده

سوپر جاذب باید بصورت ماده خشک با خاک مخلوط شده و در لایه حداقل ۵ تا ۱۰ سانتیمتری خاک قرار گیرد تا اشعه ماوراء بنفش موجب شکسته شدن سریع این مواد نشود . نحوه استفاده از سوپر جاذب بشرح زیر است :

۱-   در زمینهای زراعی : با توجه به شرائط اقلیمی و خصوصیات مزرعه به ویژه بافت خاک و … حدود ۲۵ تا………………………..

نکات قابل توجه در استفاده از سوپر جاذب ها

سوپر جاذبها جایگزین کودهای شیمیایی و آبیاری نمی باشند . این مواد تنها قابلیت نگهداری آب و برخی عناصر غذایی مورد نیاز گیاه را در خاک افزایش می دهند . سوپر جاذبها بر اساس نوع ترکیب شیمیایی می توانند عناصری نظیر : نیترات ، فسفاتها ، B , Zn , Fe , K را در خود نگهداری نموده و از آبشویی و هدر رفتن آنها جلوگیری بعمل آورند .

سوپر جاذبها می توانند میزان آب مصرفی را تا حدود ۵۰ درصد و میزان کود مصرفی را تا حد ۳۰ درصد بسته به شرایط مختلف کاهش دهند .

……………………

چند نمونه از سوپر جاذب ها

سوپر جاذب آب : کلوفونی

در دنیای امروز در کشاورزی از بقایای خود گیاهان و مواد مختلف به عنوان مواد افزودنی برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک استفاده می شود . علاوه بر این در مناطق خشک و نیمه خشک که قسمتهای وسیعی از……………

عملکرد، ساختار وخصوصیات کلوفونی :

سوپر جاذب ها از اتصال تعداد نامحدودی مونومر ساخته شده اند پس وزن مولکولی آن ها ممکن است به چند میلیون برسد ، در حقیقت پلی آلکیل آمیدهای غیر سمی هستند که بار مثبت آنها عنصرمعدنی پتاسیم یا سدیم است . هر چه غلظت مونومر در این مواد افزایش یابد سبب ایجاد تخلخل بر اثر تبخیر محلول در ژل می…………….

مزایای استفاده از کلوفونی

تاثیرات برروی شاخصهای خاک:

کاهش فشردگی خاک

تهویه بهینه خاک

ممانعت از فرسایش خاک

جلوگیری از شسته شدن و هدر رفتن مواد غذایی خاک

…………………

استاکوسورب

استاكوسورب يك ماده افزودني خاك است كه آب ومواد غذايي را جذب وحفظ مي كند. استاكوسورب با خاك كشت يا زمين كشت همراه مي شود ، اتلاف اب ومواد غذايي از طريق شسته شدن وتبخير را به حداقل مي رساند وبه اين ترتيب به رشد مطلوب گياه كمك مي نمايد . آب ومواد غذايي محلول در ناحيه ريشه گياه براي جذب ذخيره مي شوند نتيجه مطلوب است. استاكوسورب: · ظرفيت حفظ آب ومواد غذايي خاك را براي مدت طولاني افزايش مي دهد. · دفعات آبياري را حداقل به ميزان ۵۰% كاهش مي دهد. · مصرف يكنواخت آب را گياهان فراهم مي كند. · رشد سريعتر ومطلوب ريشه را ارتقاء مي بخشد. · شسته شدن مواد غذايي خاك با آب را كاهش مي دهد. · هزينه هاي آبياري وباروري را كاهش مي دهد. ويژگي هاي منحصر به فرد استاكوسورب راهي به سوي بيشترين بهره وري محتويات استاكوسورب عبارتند از پلي اكلريلات پتاسيم وكوپليمرهاي پلي اكريلاميد. ويژگي منحصر به فرد استاكوسورب ظرفيت جذب وحفظ قابل ملاحظه آب مي باشد. استاكوسورب شرايط استرس گياهي رابخصوص طي دوره هاي خشكسالي به طور محسوب كاهش مي دهد . استاكوسورب از نظر PH خنثي مي باشد وگياهان ، ارگانيسم هاي زنده ي خاك ، يا آب سطحي را آلوده نمي سازد. بالاترين ظرفيت جذب: ماده ي افزودني استاكوسورب با خاك كشت مخلوط مي شود . آنها با تماس با آب بصورت يك ژل متورم در آمده آب را جذب وذخيره نموده ومواد غذايي محلول را در خود نگه مي دارند . اگر استاكوسورب بصورت يكنواخت در عمق ۳۰ سانتي متري زمين هاي شني مخلوط شود مي تواند بالاترين ظرفيت جذب آب را عليرغم فشارهاي موجود در خاك دارا باشد. حداكثر آب رساني به ريشه هاي گياه: ريشه ها براساس نياز گياه ، آب ومواد غذايي محلول ذخيره شده را ازذرات ژله مانند ، با قدرت كشش خود جذب مي كنند. ذرات ژل گونه ي استاكوسورب ، يك منبع دائمي آب را در محوطه ي ريشه ها ومنطقه نياز گياه فراهم مي آورد كه حتي از گياه در مقابل خشكسالي محافظت مي كنند(۱۴).

………………..

آکوازورب

موارد سودمند استفاده از پلیمر سوپر جاذب آکوازورب در آزمایشات کمی مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله آنها، پورمیدانی و خاکدامن (۱۳۸۴) به بررسي تاثير كاربرد پليمر آكوازورب بر آبياري نهالهاي كاج (Pinus eldarica)،‌ زيتون (Olea europea) و آتريپلكس (Atriplex canescens پرداختند. آنها نتیجه گرفتند که بکار بردن پلیمر سوپر جاذب آکوازورب باعث بهبود قدرت بقا و شادابی نهال ها شد که در سطح ۱% اختلاف معنی دار با گروه شاهد داشتند. همچنین آکوازورب ظرفيت حفظ آب ومواد غذايي خاك را براي مدت طولاني افزايش مي دهد. · دفعات آبياري را حداقل به ميزان ۴۰% كاهش مي دهد. · مصرف يكنواخت آب را گياهان فراهم مي كند. · رشد سريعتر ومطلوب ريشه را ارتقاء مي بخشد. · شسته شدن مواد غذايي خاك با آب را كاهش مي دهد. · هزينه هاي آبياري را پایین می آورد. آکوازورب در کاشت درختان، نهال ها و بوته ها بسیار مفید می باشد. بطوریکه استفاده از آکوازورب میزان مرگ و میر ناشی از تنش های انتقال نهال را به میزان چشمگیری کاهش می دهد، به رشد ریشه کمک می کند و در نهایت باعث تسریع در رشد ریشه و تولید بهینه محصول می شود. آکوازورب رشد محصولات زراعی و باغی را بهبود می بخشد که این عمل به علت هوارسانی مناسب و بهتر در خاک می باشد. استفاده از آن، تاریخ برداشت محصول را به جلو می اندازد و در نتیجه نوبت بعدی کشت سریعتر می رسد و به این ترتیب محصول افزایش می یابد.

……………..

آثار محیط زیستی:

این پلیمرها نسبت به اشعه ماوراء بنفش بسیار حساس هستند و پیوندهای آن در اثر تماس با نور به الیگومر (مولکول های بسیار ریزتر) تبدیل می شوند. این مواد نسبت به فرایندهای هوازی و غیر هوازی تجزیه میکروبیولوژیکی بسیار حساس هستند. بنابراین این پلیمرها به صورت طبیعی در خاک تجزی شده (هر سال ۱۰ تا ۱۵ %) و به Co2 ، H2O و نیتروژن تبدیل می شوند.

……………..

منابع:

۱-  اختصاصي، م ر.، و برزگري، غ ر.، ۱۳۷۳ . نيازهاي اكولوژيكي سه گونه آتريپلكس غير بومي به منظور احداث چراگاهاي مصنوعي و توليد اقتصادي. مجموعه خلاصه  مقالات اولين سمينار ملي مرتع و مرتعداري در ايران. ص .۵۰

۲- حنطه عباس، ١٣٦٩ . بررسي روش هاي كشت آتريپلكس كانسنس در مراتع قشلاقي محمدلو كرج، پايان نامه كارشناسي ارشد دانشكده منابع طبيعي دانشگاه تهران.

۳- خليل پور، ا. ۱۳۸۱ ؛ بررسي کاربرد پليمر سوپرجاذب براي کنترل فرسايش خاک. د ومين دوره تخصصي _ آموزشي کاربرد کشاورزي و صنعتي هيدروژلهاي سوپرجاذب.

……………………

…………………….

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

یازده + 12 =

0