روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش

متغیرها: روش تدریس و ارتباط تدریس و یادگیری و روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی) و روش تدریس ایفای نقش
توضیحات: ۴۱ صفحه فارسی (word) با منابع کامل
تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها و استخراج شده از مقالات داخلی و ترجمه مقالات خارجی مناسب برای پروپوزال و پایان نامه
خلاصه ای از کار:
– تدریس
اصطلاح تدريس ،اگر چه در متون علوم تربيتي مفهومي آشنا به نظر مي رسد ،اكثر معلمان و مجريان برنامه هاي درسي با معني و ماهيت درست آن آشنايي دارند . برداشتهاي مختلف معلمان از مفهوم تدريس مي تواند در نگرش آنان نسبت به دانش آموزان و نحوه ي كار كردن با آنها تأثير مثبت يا منفي بر جاي گذارد . برداشت چند گانه از مفهوم تدريس مي تواند دلايل مختلفي داشته باشد ؛از مهمترين آنها ضعف دانش پايه و اختلاف در ترجمه و برداشت نادرست معلمان از ديدگاههاي مختلف تربيتي است. گاهي آشفتگي و اغتشاش در درك مفاهيم تربيتي به حدي است كه بسياري از كارشناسان ، معلمان و دانشجويان اين رشته مفاهيمي چون پرورش ، آموزش ،تدريس و حرفه آموزي را يكي تصور مي كنند وبه جاي هم به كار مي برند . اين مفاهيم اگر چه ممكن است در برخي جهات وجوه مشترك و در هم تنيده داشته باشند ، اصولاً مفاهيم مستقلي هستند و معناي خاص خود را دارند (فلاحی، ۱۳۸۸).
……………………
– روش هاي تدريس
تدريس, تنها فعاليت معلم در کلاس درس نيست بلکه فعاليتي دو جانبه از طرف معلم و دانش آموزان ميباشد که در جريان آن, بين دانش آموزان با يکديگر و معلم تعامل وجود دارد.
روش تدريس را ميتوان به دو گروه عمده تقسيم کرد: روشهاي تدريس فعال و روشهاي تدريس غير فعال (سنتي). (عیبری، ۱۳۸۹).
………………
– یادگیری فعا ل چیست؟
به طور خلاصه یادگیری فعال آن است که دانش آموزدر تولید مفهوم مشارکت دارد در مقابل ،یادگیری انفعالی قرار دادن دانش آموز در مقابل مفاهیم آماده واز پیش طرح شده ای است که انتظار میرود که آن ها را حفظ کند در یادگیری فعال موضوع مهم آموختن مطالب همراه بادرک وفهم آن هاست این نوع آموختن تنها ازراه در گیر شدن مستقیم با مسئله وکسب تجربه های دست اول حاصل می شود اما دریاگیری انفعالی تاکید بر خواندن مطالب و حفظ کردن آن هاست . تفاوت های این دو روش در جدول ۱ آمده است.
جدول ۱: مقایسه روش های یاددهی سنتی (غیر فعال) و یادگیری (روش نوین و فعال) (یغما، ۱۳۸۰).
………………..
– ارتباط بین تدریس و یادگیری
يادگيري، فرايندي مداوم در طول زندگي انسان محسوب مي شود . از جريان پيچيده سخن گفتن در آغاز زندگي كه به ظاهر با سهولت انجام ميگيرد تا يادگيري نظريه هاي پيچيده علمي و حل مسائل دشوار، همه براساس فرايند يادگيري صورت مي پذيرد. يادگيري ممكن است بدون دخالت فرد خاصي به عنوان معلم صورت گيرد و يا با نظارت و هدايت معلم انجام شده و هدف و جهت خاصي را داشته باشد كه به آن يادگيري رسمي گويند.
……………………..
– انواع روش های فعال تدریس:
– بارش مغزی
این روش توسط الکس اسبورن در سال ۱۹۸۸ معرفی شد. در آن زمان بنیاد فرهنگی اسبورن این روش را در چندین شرکت تحقیقاتی، بازرگانی، علمی و فنی برای حل مشکلات و مسائل مدیریت به کار گرفت. موفقیت این روش در کمک به حل مسائل آن چنان بود که ظرف مدت کوتاهی به عنوان روشی کارآمد شناخته شد. فرهنگ لغت ” وبستر” تعریف بارش مغزی را چنین بیان می دارد: تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابد. در این روش همه نظرات در جمع بندی مورد استفاده قرار می گیرند.
آموزش مبتنی بر روش بارش مغزی شامل مراحل زیر است :
الف) خلاقیت و تولید اندیشه
بیان و تقهیم موضوع جلسه به وسیله رئیس جلسه.
اعلام وظایف اعضا، منشی و مشاهده کنندگان به وسیله رئیس جلسه .
بیان قوانین جلسه به وسیله رئیس جلسه .
شروع جلسه بارش مغزی و ارائه نظرات به صورت چرخشی و نوبتی.
ثبت نظریات و آرای بیان شده در حین اجرای جلسه به وسیله منشی.
ب ) قضاوت و ارزشیابی (معدن دار و کاکیا، ۱۳۸۷).
………………………
– بحث گروهی:
یکی از روش های معمول برای تدریس روش بحث گروهی می باشد. روش تدريس بحث گروهي، يكي از انواع روش‌هاي سنتي است كه در بيشتر مدارس دنيا در طول تاريخ آموزش و پرورش از آن استفاده كرده‌اند و امروزه نيز يكي از متداولترين روش‌هاي حاكم بر مدارس است. روش بحث گروهي گفتگويي است سنجيده و منظم درباره موضوعي خاص كه مورد علاقه مشترك شركت‌كنندگان در بحث است. در صورت بالابودن جمعيت كلاس، بايد آنها را به گروه‌هاي كوچكتر تقسيم و يا از روش‌هاي ديگر استفاده كرد. در اين روش، معمولاً معلم موضوع يا مسأله خاصي را مطرح مي‌كند و شاگردان درباره آن به مطالعه، انديشه، بحث و اظهارنظر مي‌پردازند و نتيجه مي‌گيرند، بنابراين برخلاف روش سخنراني در اين روش، شاگردان در فعاليت‌هاي آموزشي، فعالانه شركت مي‌كنند و مسئوليت يادگيري را به عهده مي‌گيرند. در اجراي صحيح بحث گروهي، شاگردان بايد توانايي سازماندهي عقايد و ديدگاه‌هاي خود، انتقادات ديگران چه درست و چه نادرست و ارزيابي نظرهاي مختلف را در ضمن بحث داشته باشند. به عبارت ديگر روش بحث گروهي، روشي است كه به شاگردان فرصت مي‌دهد تا نظرها، عقايد و تجربيات خود را با ديگران در ميان بگذارند و انديشه‌هاي خود را با دلايل مستند بيان كنند (شعبانی، ۱۳۸۶).
………………
روش پودمانی:
روشی است که در آن اهداف درس به اجزای روشن و مشخصی تقسیم می شوند یعنی اهداف عملکردی تعیین می شود. اهداف عملکردی ، بیان دقیق از یک قابلیت مشخص یادگیری است که به گونه ای روشن مورد مشاهده قرار می گیرد. مجموعه اهداف جزئی عملکردی در کنار هم ، اهداف اصلی یادگیری یک واحد درسی را تشکیل می دهند(دلیرراد، ۱۳۸۸).
…………………….
– روش تدریس بدیعه پردازی (نوآفرینی)
رویكرد جالبى است كه ويليام گوردون و دستيارانش در سال ۱۹۶۱ براى رشد خلاقيت از طريق بازى‏هاى نمايشى در آموزش و تدريس دروس مختلف، تدوين كرده‏اند و مى‏تواند مبناى نظرى روش بازسازى تجربيات گذشته باشد. الگوى بديعه‏پردازى يا افزايش تفكر خلاّق، براى كمك به دانش‏آموزان براى درهم شكستن زمينه ذهنى و توليد افكار و راه حل‏هاى تازه براى درك مسائل تاريخى و تحليل آنها، قابل استفاده است.
……………………
– مفاهیم اساسی روش تدریس بدیعه پردازی
این الگو مفاهیمی ، چون استعاره قیاس مستقیم ، قیاس شخصی و تعارض فشرده از این جمله اند . برای مثال از دانش آموزان خواسته می شود کتاب درسی خود را با یک رودخانه یا یک لنگه کفش کهنه مقایسه کنند .
قیاس مستقیم هم در امر نو آفرینی فکری نقش ارزنده ای دارد . در قیاس مستقیم ، دو موجود یا دو مفهوم مقایسه می شوند . تعارض فشرده مفهومی است که دو صورت یک عمل یا شیئی را توصیف می کند . تعارض فشرده بینشی در فرد ایجاد می کند که ژرفای زیادی دارد . دانش آموزان از طریق تعارض فشرده دو گونه داوری درباره یک فعالیت انجام می دهند . مثلاً ، دانش آموزان درباره درس ریاضی چنین قضاوت می کنند ، آن درس « طاقت فرسا و لذت بخش » است . یا می گویند تکنولوژی محصولی از تفکر عملی انسان است که « سودبخش » و « دردسر آفرین » است (قوشلی و ادیب، ۱۳۸۴).
…………………………
– مراحل اجرای روش تدریس بدیعه پردازی
مرحله اول : شرایط موجود
در این مرحله ، معلم از دانش آموز می خواهد که به توصیف و تشریح شرایط حاضر یا موجود بپردازند . در مرحله نخست ، دانش آموزان آنچه از شرایط می فهمند توصیف می کنند .
مرحله دوم : قیاس مستقیم
در این مرحله معلم از دانش آموزان می خواهد که قیاس های مستقیمی را پیشنهاد کنند . معلم دانش آموزان را وادار می کند تا یکی از قیاس های پیشنهادی را انتخاب کنند .
…………….
– روش تدریس ایفای نقش
اين روش با عناوين ديگرى همچون وانمود سازى يا شبيه سازى(۱۳) و بازيگرى يا نمايش در تقسيم‏بندى‏هاى روش تدريس مطرح است. ( ديلون، ۱۹۹۵ ). روش تدریس ايفاى نقش بر تجارب مستقيم و عينى‏اى متكى است كه مى‏تواند براى درس‏هايى كه براى نمايش دادن مناسب هستند، به كار رود.
……………….
– مفاهیم اساسی روش تدریس ایفای نقش
مفهوم ایفای نقش مجسم کردن یا به تصویر کشیدن عواطف ، واژگان ( گفتار ) و اعمال است نقش ها به تنهایی متجلی و نمود نمی یابند ، با ایفای نقش است که آنچه مربوط به نقش است در برابر دیدگان قرار می گیرند . مفهوم نقش عبارت است از دسته ای از عواطف و احساسات ، واژگان و اعمال نقش هر کس به دید کسان دیگر دارای اسلوب خاص و رویه ویژه ای است .
نقش هایی را که افراد بازی می کنند متأثر از عواملی است که طی سالیان بر فرد اثرگذار بوده اند .
………………
– محاسن و محدوديت‌هاي روش ايفاي نقش
الف) محاسن روش ايفاي نقش
۱ـ روش ايفاي نقش، شاگردان را برمي‌انگيزد كه با شور و شوق و هيجان،‌ جريان نمايش را دنبال كنند.
……………..
-خلاقیت و روش های تدریس
خلاقيت اوج توانايي تفکر بشري است که توانسته است انسان را به مرحله پيشرفت و ترقي برساند و او را در حل تمام مسائل و مشکلات زندگي ياري دهد. نمونه هاي خلاقيت را مي توان در نقاشي روي ديوار در زمان
……………….
– پیشرفت تحصیلی و عوامل موثر بر آن:
یکی از عاملهای بسیار مهم در تکوین شخصیت نوجوان و جوان مدرسه می باشد. مدرسه بعد از خانواده مهمترین نقش را در فرایند اجتماعی کردن نوجوان به عهده دارد. مدرسه از طریق آموزش مهارتهای علمی و فنی و فراهم آوردن زمینه همکاری گروهی و مسیولیت پذیری نوجوان و جوان موجبات رشد همه جانبه و متعادل شخصیت آنان را فراهم می سازد. گرچه مدارس وقت خود را صرف ایجاد آمادگی در نوجوانان و جوانان به منظور کسب مدارج عالی تحصیل می کنند با وجود این بسیاری از نوجوانان بدون دریافت مدارج عالیه مستقیماً به زندگی وارد شده و چون فاقد آمادگی لازم برای ورود به آن می باشند. احساس شکست و درماندگی نموده به بهداشت و سلامت روانی آنان آسیب وارد می شود . علاوه بر آن فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در موفقیت و یا عدم موفقیت دانش آموزان در مدرسه ودر نتیجه در زندگی آینده آنها تاثیر دارد که به ذکر پاره ای از آنها می پردازیم.
……………….
منابع:
احدیان، منصور و آقازاده، محرم. (۱۳۸۰). روش های نوین تدریس، تهران: نشر آمیژ.
ادیب نیا ،اسد (۱۳۸۸).روش های تدریس پیشرفته: شوشتر دانشگاه آزاد اسلامی
انصاری راد، مژگان. (۱۳۷۹). آموزش درس مطالعات اجتماعی، تهران: نشر مدرسه.
اوجی نژاد، احمد رضا و سرخابی، محمد. (۱۳۸۲). بررسي تاثير الگوي تدريس بديعه پردازي بر پرورش خلاقيت دانش آموزان در درس انشا مدارس راهنمايي شهر شيراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.
…………………..

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

هجده − 14 =

0