اجرای دستورالعملهای سوپراسکالر در ریزپردازنده آلفای ۲۱۱۶۴

Superscalar instruction execution in the 21164 alpha microprocessor (1995)

اجرای دستورالعملهای سوپراسکالر در ریزپردازنده آلفای ۲۱۱۶۴

– توضیحات: ۱۱ صفحه انگلیسی، ۲۲ صفحه ترجمه آماده فارسی (word) (مقاله با ترجمه)

دانلود رایگان مقاله انگلیسی

– چکیده ترجمه فارسی:

۲۱۱۶۴ , ریزپردازنده آلفای جدید سوپراسکالر quad-issue بوده که ۱٫۲ بلیون دستور در هر ثانیه اجرا می کند. این ریزپردازنده که در ژانویه وارد بازار شده تراشه cmos 300 مگاهرتزی .۵um بوده و دارای کارایی تقریبی ۳۴۵/۵۰۵ specint92/specfp92 می باشد. نرخ کلاک بالای طرح, تاخیر عملیاتی کم, و سیستم حافظه بدون انسداد  با بازده بالا در کارایی این قطعه سهیم می باشند.

در سپتامبر ۱۹۹۴, شرکت تجهیزات دیجیتال, ریزپردازنده آلفای ۲۱۱۶۴ را معرفی نمود. این ریزپردازنده از سطح کارایی ریزپردازنده های آلفای موجود بمیزان ۵۰درصد پیشی گرفته و کارایی استثنایی را در کاربردهای با محاسبات بالا مانند دستکاری دیتابیس های بزرگ, شبیه سازی فنی و علمی , CAD و واسطهای کاربری قوی ایجاد می کند تا به کارایی بیش از ۳۰۰/۵۰۰ specint92/specfp92 موجود در سیستم های تک پردازنده ای دست یابد, ۲۱۱۶۴ از ژانویه ۱۹۹۵ به مشتریان تحویل داده شده است.

این پردازنده سوپر اسکالر (quad0issue) دومین پیاده سازی کاملا جدید آلفا می باشد. که در تکنولوژی .۵um cmos پیاده سازی شده و به کارایی ۳۴۵/۵۰۵ SPECint92bPECfp92, در ۳۰۰mhz عملیات دست پیدا می کند. شکب ۱ صفحه بعد, تصویر میکروگرافیک تراشه ۱۶٫۵*۱۸٫۱-,,۲ را نشان می دهد که حاوی ۹٫۳ میلیون ترانزیستور می باشد.

دستورات سوپراسکالر ۴ طرفه, تاخیر کم در واحدهای عملیاتی, بازده بالا, عدم مسدودیت حافظه, زیرسیستم های با کش اصلی و تاخیر کم و کش نوشتنی تراشه ای سطح ۲ بزرگ,  ویژگیهای اصلی کارایی معماری آلفا ۲۱۱۶۴ می باشد.

این تراشه ۱۰ درصد سریعتر از ۲۱۰۶۴ قبلی عمل می کند اگر در تکنولوژی cmos .5um پیاده سازی شود. برای ایجاد سرعت کلاک cpu خیلی بالا, توازن طراحی خاصی در انتخاب سلسله مراتب کش الگوریتم صدور دستور و استراتژی کلاک زنی واحد اجرا بکار برده ایم.

 

دانلود متن کامل فارسی (قیمت ۱۷۰۰۰ تومان)

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

دو × چهار =

0