پرسشنامه رابطه شبکه های اجتماعی مجازی و هویت جمعی(عبدالطیف کاروانی۱۳۹۳)

پرسشنامه رابطه شبکه های اجتماعی مجازی و هویت جمعی(عبدالطیف کاروانی۱۳۹۳)

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

رشته جامعه شناسی

با توجه به اینکه در رابطه با شبکه های اجتماعی مجازی پرسشنامه استاندارد شده‌ای وجود نداشت از گویه های محقق ساخته استفاده کردیم و در رابطه با هویت جمعی و ابعاد آن از پرسشنامه و گویه های استاندارد شده استفاده شده است.

میزان استفاده از اینترنت

منظور از میزان استفاده از اینترنت مدت زمانی است که یک فرد در شبانه روز از اینترنت استفاده می کند و میزان استفاده از اینترنت به ۴ طبقه ۱- یک ساعت و کمتر ۲- دو تا چهار ساعت ۳- پنج تا شش ساعت و ۴- هفت ساعت و بیشتر تقسیم شده است.

میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی

منظور از میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی مدت زمانی است که یک فرد در شبانه روز از شبکه های اجتماعی مجازی مثل فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی مجازی استفاده می کند و میزان استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی به ۴ طبقه ۱- یک ساعت و کمتر ۲- دو تا چهار ساعت ۳- پنج تا شش ساعت و ۴- هفت ساعت و بیشتر تقسیم شده است.

سابقه استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی

عبارت است از مدت زمانی است که فرد عضو شبکه های اجتماعی مجازی می باشد و از آن استفاده می کند. در این پژوهش سابقه استفاده کاربران از شبکه های اجتماعی مجازی به ۴ طبقه ۱- یک سال و کمتر ۲- دو تا چهار سال ۳ – پنج تا شش سال و ۴- هفت سال و بیشتر تقسیم شده است.

تعداد دوستان در شبکه های اجتماعی مجازی

کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی دوستانی متعدد و متفاوت از هم دیگر دارند. در پژوهش حاضر تعداد دوستان در شبکه های اجتماعی مجازی به ۵ طبقه ۱- ۵۰ نفر و کمتر ۲- ۵۱ تا ۱۰۰ نفر ۳- ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر ۴- ۱۵۱ تا ۲۰۰ نفر و ۵- بیش از ۲۰۰ نفر تقسیم شده است.

میزان احساس آزادی در شبکه های اجتماعی مجازی

در این پژوهش میزان احساس آزادی در ۱۰ گویه کاملاً موافق تا کاملاً مخالف در نظر گرفته شده است؛ و کاملاً موافق بیانگر احساس آزادی زیاد در شبکه های اجتماعی مجازی و کاملاً مخالف بیانگر احساس آزادی خیلی کم در شبکه های اجتماعی مجازی می باشد.

نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی

در این پژوهش نوع استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی به ۶ گویه تقسیم شده است که این گویه ها عبارت‌اند از ۱- دوستیابی ۲- چت ۳- به اشتراک گذاری ۴-لایک و کامنت ۵-تفریح و سرگرمی ۶-کسب خبر و اطلاعات روز

نوع اشتراک گذاری

با توجه به موضوعات گسترده ای که کاربران در شبکه های اجتماعی مجازی به اشتراک می گذارند. در پژوهش حاضر به ۹ گویه با موضوعات ۱- دغدغه های شخصی ۲- ویدئو های شخصی ۳- دغدغه های قومی ۴- دغدغه های ملی ۵- دغدغه های جهانی ۶- جوک و سرگرمی ۷- جملات بزرگان ۸- اخبار مهم روز ۹ مطالب مذهبی تقسیم شده است.

نوع لایک و کامنت

در پژوهش حاضر برای شاخص فوق ۷ گویه در نظر گرفته شده است که عبارت‌اند از ۱- پست های دوستان ۲- موضوعات قومی ۳- موضوعات ملی ۴- موضوعات جهانی ۵- موضوعات مذهبی ۶- جوک و سرگرمی ۷- جملات بزرگان.

نوع گروه ها و تالارها

در شبکه های اجتماعی مجازی گروه ها و تالارهای متعددی وجود دارد که کاربران می توانند عضو این گروه ها و تالارها شوند و در این پژوهش برای این شاخص ۶ گویه در نظر گرفته ایم که این گویه ها عبارتند از ۱-گروه های دینی ۲- گروه های دانشگاهی ۳- گروه های ورزشی ۴- گروه های سیاسی ۵- گروه های فرهنگی و ۶ گروه های اقتصادی.

نوع مخاطب

شبکه های اجتماعی مجازی این امکان را به کاربران می دهد که مخاطب پست های که در صفحه شخصی ایجاد می کند را خودش مشخص کند و می توان آن را به چهار طبقه یا گویه تقسیم کرد ۱٫ عام ۲- دوستان ۳- فقط خودم و ۴- دوستان نزدیک

نوع اخبار

نوع اخبار در شبکه های اجتماعی مجازی را می توان به سه دسته تقسیم کرد که عبارت‌اند از ۱- اخبار قومی ۲-اخبار ملی ۳ – اخبار جهانی؛ که در پژوهش حاضر هم به سه گویه فوق تقسیم کرده ایم.

هویت ملی

در مجموع هویت ملی در ۱۲ گویه کاملاموافق تا کاملاً مخالف و ۳ بعد تعلق خاطر مشترک، وفاداری مشترک و میراث مشترک سنجیده شده است؛ و امتیاز بالا از این گویه ها بیانگر داشتن میزان تعلق بالا به هویت ملی و امتیاز پایین بیانگر میزان تعلق پایین به هویت ملی می باشد.

هویت قومی

در این پژوهش هویت قومی در ۸ گویه و ۲ بعد قوم مداری و سیاسی سنجیده شده است.

هویت مذهبی

هویت مذهبی در پژوهش حاضر در ۱۶ گویه و ۵ بعد سنجیده شده است.

هویت جهانی

در تحقیق حاضر هویت جهانی بر مبنای ۱۱ گویه کاملاً موافق تا کاملاً مخالف سنجیده شده است.

جدول (۳-۱) تعریف عملیاتی متغیرها

ردیف نام متغیر نوع متغیر تعداد گویه ابعاد شماره سؤال
۱ هویت ملی وابسته ۱۲ ۳ بعد (تعلق خاطر مشترک، وفاداری مشترک و میراث مشترک) از ۱ تا ۱۲
۲ هویت قومی وابسته ۸ ۲ بعد (سیاسی و قوم مداری) از ۳۳ تا ۴۰
۳ هویت مذهبی وابسته ۱۶ ۵ بعد (تجربی، اعتقادی، مناسکی، شناختی و پیامدی) از ۴۱ تا ۵۶
۴ هویت جهانی وابسته ۱۱ از ۵۷ تا ۶۷
۵ میزان استفاده از اینترنت مستقل ۱ ۶۸
۶ عضویت در شبکه اجتماعی مستقل ۱ ۶۹
۷ میزان استفاده از شبکه اجتماعی مستقل ۱ ۷۰
۸ سابقه استفاده از شبکه اجتماعی مستقل ۱ ۷۱
۹ نوع استفاده از شبکه اجتماعی مستقل ۸ از ۷۲ تا ۷۹
۱۰ نوع استفاده از چت مستقل ۴ از ۸۰ تا ۸۳
۱۱ نحوه انتخاب دوستان مستقل ۶ از ۸۴ تا ۸۹
۱۲ تعداد دوستان مستقل ۱ ۹۰
۱۳ ایجاد صفحات و نوع اشتراک مستقل ۹ از ۹۱ تا ۹۹
۱۴ نوع لایک و کامنت مستقل ۷ از ۱۰۰ تا ۱۰۶
۱۵ نوع عضویت در گروه ها مستقل ۶ از ۱۰۷ تا ۱۱۲
۱۶ مخاطب در شبکه های اجتماعی مستقل ۴ از ۱۱۳ تا ۱۱۶
۱۷ نوع مقالات مستقل ۴ از ۱۱۷ تا ۱۲۰
۱۸ نوع اخبار مستقل ۳ از ۱۲۱ تا ۱۲۳
۱۹ میزان احساس آزادی مستقل ۱۰ از ۱۲۴ تا ۱۳۳
متغیرهای پیشینه ای: سن، جنس، وضع تأهل، مقطع تحصیلی، دانشکده، میزان درآمد، قومیت

 …

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

نوزده − سیزده =

0