رشد سياسي در تركيه، احزاب ترکیه

متغیرها: رشد سياسي در تركيه، احزاب ترکیه

توضیحات: ۸ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

رشد سياسي در تركيه

تركيه به صورت جمهوري با نظام پارلماني اداره مي‌شود و نمايندگان كه معمولاً از طرف احزاب معرفي مي‌گردند با رأي مستقيم مردم و به مدت ۵ سال انتخاب مي‌شوند. سيستم انتخاباتي تركيه به گونه‌اي است كه علاوه بر كسب اكثريت ارا در منطقه‌اي، آن حزب بايد ۱۰ درصد اراء سراسري تركيه را هم به خود اختصاص دهند.

معمولاً حزبي كه بيشترين تعداد نمايندگان را در مجلس دارد در صورت دارا بودن اكثريت مطلق به تنهايي و در غير اينصورت در ائتلاف با احزاب ديگر كه در مجلس داراي كرسي مي‌باشند مأمور تشكيل دولت شده و رهبر حزب به عنوان نخست وزير و رئيس دولت معرفي مي‌گردد. اين سيستم انتخاباتي گاهي باعث مي‌شود احزاب و يا افرادي كه اكثريت آراء را در منطقه‌اي كسب كرده‌اند، اما در كل و در سراسر تركيه ۱۰ درصد آراء مأخوذه را بدست نياورده‌اند نتوانند وارد مجلس شوند. و در برخي مواقع باعث ايجاد ائتلاف‌هاي شكننده بين احزاب مختلف با گرايش‌هاي فكري و ايدئولوژي‌هاي متفاوت براي تشكيل دولت در اين كشور شده است. تشكيل احزاب سياسي در اين كشور آزاد است و احزاب فقط بايد ملتزم به اصل لائيك بودن جمهوري تركيه باشند. (۱)

…………….

خصوصيات احزاب در تركيه

احزاب در تركيه مانند ديگر كشورهاي پيشرفته و مدرن از نظر سياسي، با مرزبندي و حدود مشخص و معيني فعاليت دارند، وجود نيروهاي راست، سوسيال ، اسلام گراي و چپ راديكال و ملي گراي و … نشان دهندة اين نكته است.

ويژگيهاي احزاب تركيه عبارتند از:

…………

احزاب تأثيرگذار در تركيه

۱- حزب جمهوري مردم (Cumhuriyet halk partasi (CHP)- The Republican peoples Party)

اين حزب در سال ۱۹۲۳ به رهبري آتاترك شكل گرفت و به مدت ۲۵ سال بدون رقيب تشكيل دولت مي‌داد و تنها حزب سياسي موجود بود اما در ۱۹۵۰ در پي اصلاحات سياسي و اقتصادي عدنان مندرس به اين روند تك صدايي حزب CHP خاتمه دادهشد، اين حزب خود را با سياست‌هاي چپ و چپ ميانه رو تعريف مي‌كند.

………………..

منابع

۳- رضا ، صولت، «نقش و كاركرد احزاب سياسي در تركيه» كتاب آسيا ويژه تركيه، ابرار معاصر، (تهران، ۱۳۸۴). صص ۱۶۶-۱۶۵٫

………………….

………………

 

قیمت ۷۰۰۰ تومان

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

چهار × پنج =

0