تأثیر آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر کاهش علائم سلوکی کودکان ۶ تا ۴ سال و تنیدگی والديني مادران آنان

عنوان پروپوزال: تأثیر آموزش گروهی فرزندپروری مثبت بر کاهش علائم سلوکی کودکان ۶ تا ۴ سال و تنیدگی والديني مادران آنان

 قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

درگذشته برخی از پژوهشگران بر این باور بودند که مشکلات رفتاری کودکان ناشی از نارسایی­­های تحول است که با گذشت زمان پشت سر گذاشته خواهد شد. واقعیت این است که اگر چه این فرایند تحول و تغییرات سریع همراه آن نمی­تواند فاقد ناپایداری رفتاری باشد، اما باید توجه داشت بسیاری از کودکانی که در سال­های نخستین کودکی واجد مشکلات عاطفی و رفتاری هستند نه تنها به سادگی از آن عبور نمی­کنند، بلکه ممکن است تا دوران بلوغ و بزرگسالی این مشکلات دوام یابند همچنین مطالعات مختلف بیانگر آن است که کودکانی که مشکلات رفتاری آنان در سنین پایین­تری شروع شده است بیشتر احتمال دارد که پیش آگهی بدتر واختلال پایدارتری را در طول عمر نشان دهند (گیمپل و هالند[۱]، ۲۰۱۶). بی­توجهی به این مشکلات در دوران کودکی می­تواند با پیامدهای طولانی مدت و منفی زیادی از جمله افت تحصیلی (بیدرمن، کانرز، استیفن و فارن[۲]، ۲۰۱۷)، سوء مصرف مواد و فعالیت­های جنایت­کارانه در دوران بزرگسالی همراه گردد (فایرچیلد، ون گوزن، استولری و اتیکن[۳]، ۲۰۱۸). علاوه بر این، در مطالعات طولی انجام شده مشخص شده است که یک پیامد بلند مدت ناشی از مشکلات سلوکی کودکان برای افراد خانواده، دوستان، جامعه و حتی نسل بعدی آنان به دنبال می آید (اینگولدسی، کوهل، مک ماهان، لنگوا، ۲۰۱۸). در این بین والدین کودکان دچار مشکلات سلوکی بیشترین فشار و تنیدگی را تجربه می­کنند. تجربه تنیدگی والدینی برای هر دو والد تنیدگی زاست، اما مادران بیش از پدران تنیدگی ولدینی را تجربه می­کنند (کریزی و جارویس[۴]، ۲۰۱۷، به نقل از دادستان و همکاران، ۱۳۸۵). و این به سبب ساعت­های طولانی است که مادران با کودک در ارتباطند و توجه و نظارت بیشتری به کودک دارند که این توجه و نظارت همیشگی خود می­تواند منبع تنیدگی برای مادران باشد (شک و سانگ[۵]، ۱۹۹۳، به نقل از دادستان، احمدی ازغندی و حسن آبادی، ۱۳۸۵). تنیدگی نه تنها آثار منفی بر سلامت مادر، بلکه تاثیرات نامطلوبی برکودک می­گذارد (مک گایر و همکاران، ۲۰۱۶).

……

مرور منابع:

فرزاد فر و هومن (۱۳۸۶) به بررسی تأثیر آموزش مهارت­های فرزندپروری بر کاهش تنیدگی والدین و مشکلات رفتاری در کودکان آنها پرداختند. نتایج این پژوهش نشان داد که مادران گروه آزمایش در مقایسه با مادران گروه کنترل سطح تنیدگی کمتری را گزارش کردند و کودکان این مادران مشکلات رفتاری کمتری را نسبت به مادران گروه گواه نشان دادند.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

  1. ۱. آموزش برنامه فرزند پروری مثبت به شیوه گروهی باعث کاهش علائم مشکلات سلوکی در کودکان ۴ تا ۶ سال مهدهای کودک اهواز می شود.
  2. آموزش برنامه فرزند پروری مثبت به شیوه گروهی باعث کاهش تنیدگی والدینی در مادران کودکان ۴ تا ۶ ساله مهدهای کودک اهواز می شود.

………….

 

 

[۱] .Gimple & Halland

[۲] . Biederman, Conners, Stephen & Faraon

[۳] .Fairchild, Vangoozen, Stollary & Atiken

[۴] . Creasy, Jarvis

[۵] .Shek & Tsang

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

12 − یازده =

0