بررسی روشهای مختلف مصرف کودهای بیولوژیک میکروبی بر روی برخی صفات فیزیولوژیکی و عملکرد لوبیا

عنوان پروپوزال: بررسی روشهای مختلف مصرف کودهای بیولوژیک میکروبی بر روی برخی صفات فیزیولوژیکی و عملکرد لوبیا

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

حبوبات با سطح زیر کشت یک میلیون و دویست هزار هکتار و تولید ٧٠٠ هزار تن ، پس از غلات دومین سطح زیر کشت را در کشور به خود اختصاص داده و نقش مهمی در تأمین نیارهای پروتئنی مورد نیاز کشور ایفا می کنند. (۳)

در تغذیه انسان حدود ٢٢درصد پروتئین گیاهی ،۳٢ درصد چربی و ٧درصد کربوهیدرات ها از حبوبات تأمین می گردد .

از دیگر خصوصیات این گیاهان می توان به قابلیت همزیستی با باکتری های تثبیت کننده نیتروژن هوا و نقش آنها در حاصلخیزی و نیز تقویت و بهبود خصوصیات فیزیکی خاک اشاره کرد .

لوبیا معمولی به نامهای مختلف لوبیا فرانسوی یا لوبیا سبز شناخته می شود ، از جنس فازلوس (phaseolus) بوده و شامل ٢٢٠ گونه است ، ٢٠گونه زراعی آنها برای تولید غلاف سبز یا بذر خشک بیشتر مورد کشت و کار قرار دارند و اغلب در مناطق گرمسیری دنیا انتشار یافته اند .

در ایران به غیر از لوبیا سبز انواع دیگر لوبیا خشک (لوبیا سفید، لوبیا قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا کرم )مورد کشت و کار قرار دارند .

یکی از ارقام اصلاح شده و رایج مورد استفاده در کشور ما ،لوبیا سفید دانشکده می باشد که رقمی است زودرس ،دارای بذرهای کشیده و سفید ، تیپ رشد رونده (تیپ ۳)و مقاوم به بیماریهای ویروسی است.(١۳)

……

مرور منابع:

شریفی و حق نیا (١۳٨٦)بیان کردند که کود بیولوزیک نیتروکسین بر عملکرد و اجزاء عملکرد گندم رقم سبلان مؤثر است ،به طوری که این کود بر عملکرد دانه و کاه، ارتفاع بوته، طول سنبله، تعداد دانه در سنبله و تعداد سنبله در مترمربع اثر مثبت داشت.

به نقل ازفلاحی و همکاران، نتایج ریندر و ولاساک (Reynders and vlassak,1982)حاکی است که ظرفیت پنجه زنی بالا همراه با ظرفیت جذب مواد غذایی پس از تلقیح با باکتری Azospirillum brasilense  در گندم باعث افزایش عملکرد شد.(١٠)

به نقل از بحرانی و همکاران، رای و گاور(١٩٨٨) نتیجه تلقیح گندم با ازتوباکتر را به  ویژه به همراه  آزوسپیریلوم مثبت گزارش نموده اند .

به نقل از بحرانی و همکاران، پریرا و همکاران(١٩٧٧) افزایش عملکرد در گیاهان تلقیح شده با آزوسپیریلوم را عمدتاً مربوط به تولید مواد محرک رشد توسط آزوسپیریلوم دانسته اند .(٤)

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

١. مصرف کود بیولوژیک نیتروکسین و بارور٢ ، به صورت بذرمال،می تواند صفات فیزیولوژیک و عملکرد لوبیا را تحت تآثیر قرار دهد .

٢.اسپری کردن کودهای بیولوژیک بر روی گیاه می تواند تآثیر مثبتی در رشد و عملکرد لوبیا داشته باشد .

۳.مصرف کودهای بیولوژیک به صورت محلول دهی در پای بوته ،یکی از راه های مؤثر در افزایش عملکرد و ارتقاء کیفیت صفات فیزیولوژیک در لوبیا می باشد .

………….

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

1 × 4 =

0