: بررسی رابطه وسواس مذهبی ـ اخلاقی با نشانههاي وسواس فکری ـ عملی و سبکهای شناختی مرتبط با وسواس فکری ـ عملی
دانلود پروپوزال آماده: : بررسی رابطه وسواس مذهبی ـ اخلاقی با نشانههاي وسواس فکری ـ عملی
و سبکهای شناختی مرتبط با وسواس فکری ـ عملی
نمونه پروپوزال پر شده و تصویب شده و تمامی قسمت ها تکمیل شده به صورت آماده قیمت در حد رایگان روانشناسی گرايش عمومي
قسمت هایی از پروپوزال:
۱- بیان مسأله:
وسواس مذهبي – اخلاقي[۱] يك اختلال روانشناختي است كه مشخصه اصلي آن وسواس يا احساس گناه بيمارگونه در مورد مسائل اخلاقي يا مذهبي است كه اغلب با انجام اجباري اعمال مذهبي يا اخلاقي همراه بوده و بسيار ناراحتكننده و غيرسازشي است (آبراموويتز[۲]، هپرت[۳]، كوهن[۴]، تالين[۵] و كاهيل[۶]، ۲۰۱۶؛ فالون[۷] و همكاران، ۱۹۹۹). وسواس مذهبي – اخلاقي نقاط مشترك بسياري با اختلال وسواس فكري – عملي دارد و اغلب به عنوان شاخة اخلاقي/ مذهبي OCD شناخته ميشود (آبراموويتز و همكاران، ۲۰۱۶). ترديد و يا نگراني بيش از اندازه دربارة ارتكاب گناه، سرسختي و انعطافناپذيري بيش از اندازه درباره مسائل اخلاقي، و پافشاري افراطي بر انجام تكاليف ديني از مثالهاي اين اختلال هستند (ميلر[۸] و هجز[۹]، ۲۰۱۸).
برخی یافتهها نشان میدهند که مذهب، و علیالخصوص مسیحیّت، دربرگیرنده سبکهای شناختی و نشانههایی است که در ادبیات بالینی با OCD ارتباط پیدا میکنند. در این خصوص میتوان به رابطهٔ مذهب با باور اهمیت افکار (باوری مبنی بر آنکه تنها وجود یک فکر نشاندهندهٔ اهمیت آن است)، مسئولیّتپذیری افراطی و کمالگرایی (سیکا[۱۰]، نووارا[۱۱] و ساناویو[۱۲]، ۲۰۱۷) ادغام فکر و عمل[۱۳] (راسین[۱۴] و کاستر[۱۵]، ۲۰۱۷) و به خصوص ادغام فکر و عمل اخلاقی[۱۶](این باور که فکر کردن دربارهٔ یک عمل غیراخلاقی به لحاظ بار ارزشی و اخلاقی با انجام آن عمل برابری میکند) (کوهن و روزین[۱۷]، ۲۰۱۸)، و وسواس فکری و شستشو (آبراموویتز، دیکن، وودز و تالین، ۲۰۱۷) اشاره نمود. به نظر میرسد که مذهب زمینهساز ابتلا به OCD است که از طریق تعامل با باورهای ناکارآمد وسواسی به این امر نائل میآید. مثلاً ممکن است افراد مذهبی که تحریفات شناختی وسواسگونه (مثلاً اهمیت کنترل افکار) دارند به احتمال بیشتری به OCD مبتلا شود. بنابراین، نباید چنین نتیجه گرفت که مذهبی بودن موجب ابتلای فرد به OCD میشود.
در دهههای اخیر، پژوهشگران توجه ویژهای به وسواس مذهبی – اخلاقی مبذول داشتهاند و تلاش نمودهاند تا با شناسایی آن دسته از نشانههای OCD و سبکهای شناختی ناکارآمد وسواسی که با وسواس مذهبی – اخلاقی مرتبطند، در شناخت هرچه بهتر این سازه راهگشا باشند.
بررسیهای انجام گرفته در خصوص رابطه وسواس مذهبی – اخلاقی با نشانههای OCD نتایج متفاوتی دربر داشتهاند. شواهدی مبنی بر رابطه خنثیسازی با استفاده از شمارش، و وسواس مذهبی – اخلاقی وجود دارد (ورشووسکی[۱۸]، ۲۰۱۸). برخی مطالعات به ارتباط میان وسواس مذهبی – اخلاقی با وسواس وارسی اشاره کردهاند (ورشووسکی، ۲۰۱۸، آبراموویتز و همکاران، ۲۰۱۶). با توجه به آنکه وسواس مذهبی – اخلاقی در فرهنگ های مسلمان عمدتاً با وسواس نجسی و طهارت در ارتباط است (فتی، ۱۳۷۷، دادفر، ۱۳۸۰) این احتمال وجود دارد که در افراد مسلمان، وسواس مذهبی – اخلاقی و شستشو با هم مرتبط باشند امّا هنوز گزارشی در این خصوص منتشر نشده است. مطالعات انجام گرفته با استفاده از روش تحلیل عاملی و همبستگی نشان میدهند که وسواس مذهبی – اخلاقی با وسواس فکری ارتباطی معنادار دارد (تک و اولوگ، ۲۰۱۶؛ نلسون[۱۹]، آبراموویتز، وایتساید[۲۰] و دیکن[۲۱]، ۲۰۱۸؛ ورشووسکی، ۲۰۱۸؛ آبراموویتز و همکاران، ۲۰۱۶). بهطور کلّی شواهد پژوهشی در پشتیبانی رابطه وسواس مذهبی – اخلاقی با وسواس فکری بیشتر از سایر انواع OCD است.
در خصوص رابطه وسواس مذهبی – اخلاقی با سبکهای شناختی مرتبط با OCD[22] برخی مطالعات نشان دادهاند که این سازه با تفکر جادویی[۲۳] (باورهایی که قوانین علمی و علّت و معلولی پذیرفته شده را به چالش میکشند) مرتبط است (تالین و همکاران، ۲۰۱۶؛ جوزف[۲۴] و دیدوکا[۲۵]، ۲۰۱۶؛ ورشووسکی، ۲۰۱۸). ورشووسکی نشان داد که وسواس مذهبی – اخلاقی با ادغام فکر و عمل و به ویژه با ادغام فكر و عمل اخلاقی مرتبط است. ورشووسکی نتیجه گرفت که وسواس مذهبی – اخلاقی بیشتر به باورهای اخلاقی و دینی مربوط است تا به تفکر جادویی. ارتباط میان TAF اخلاقی و وسواس مذهبی – اخلاقی توسط نلسون و همکاران (۲۰۱۸) نیز تأیید شده است. نلسون و همکاران نشان دادند که وسواس مذهبی – اخلاقی با وسواس فکری، TAF اخلاقی و هر سه زیرمقیاس پرسشنامه ارزیابی افکار مزاحم[۲۶] (اهمیت افکار، کنترل افکار و مسئولیتپذیری) همبستگی مثبت و متوسط دارد. ویتزیگ (۲۰۱۷) دریافت که وسواس مذهبی – اخلاقی با وسواس فکری و هر سه زیرمقیاس پرسشنامه باورهای وسواسی[۲۷] (مسئولیتپذیری/ ارزیابی تهدید، کمالگرایی/ اطمینان، اهمیت افکار/ کنترل افکار) همبستگی متوسط و مثبت دارد. نتایج تحلیل عاملی در پژوهش نلسون و همکاران (۲۰۱۸) و ویتزیگ[۲۸] (۲۰۱۷) حاکی از آن بود که وسواس فکری، TAF اخلاقی، و اهمیت افکار/ کنترل افکار قادرند تغییرپذیری وسواس مذهبی – اخلاقی را پیشبینی کنند.
……………………………
۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:
……………………………
۳- پیشینه تحقیق:
……………………………
۴- اهداف تحقیق:
…………………………………….
…………………………………..
۵- فرضيه هاي تحقیق:
…………………………………….
…………………………………..
۶- مدل تحقیق
…………………………
……………………………..
۷- سوالات تحقیق:
…………………………………….
…………………………………..
۸- تعريف واژهها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):
…………………………………….
…………………………………..
۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:
………………………….
…………………………….
۱۰- روش شناسی تحقیق:
الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):
………………………….
…………………………….
ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:
…………………………………….
…………………………………..
ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانهاي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيشبرداري و غيره) گردآوري دادهها :
…………………………………….
…………………………………..
د – جامعه آماري، روش نمونهگيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):
…………………………………….
…………………………………..
ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:
…………………………………….
…………………………………..
ز- ابزار تحقیق:
…………………………………….
…………………………………..
هـ – روشها و ابزار تجزيه و تحليل دادهها:
…………………………………….
…………………………………..
منابع :
…………………………………….
…………………………………..
https://lszapi.com/: https://lszapi.com
دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده
[۱] . Scrupulosity
[۲] . Abramowitz, J. S.
[۳] . Huppert, J.
[۴] . Cohen, A. B.
[۵] . Tolin, D. F.
[۶] . Cahill, S. P.
[۷] . Fallon, B. A.
[۸] . Miller, C. H.
[۹] . Hedges, D. W.
[۱۰] . Sica, C.
[۱۱] . Novara, C.
[۱۲] . Sanavio, E.
[۱۳] . thought-actionfusion (TAF)
[۱۴] . Rassin, E.
[۱۵] . Koster, E.
[۱۶] . moral thought-action fusion (moral-TAF)
[۱۷] . Rozin, P.
[۱۸] . Warshovsky, A.
[۱۹] . Nelson, E. A.
[۲۰] . Whiteside, S. P.
[۲۱] . Deacon, B. J.
[۲۲] . OCD- related cognitive styles
[۲۳] . magical thinking
[۲۴] . Joseph, S.
[۲۵] . Diduca, D.
[۲۶] . Interpretation of Intrusions Inventoru (III)
[۲۷] . Obsessive Belifs Questionnaire (OBQ)
[۲۸] . Witzig, T.
دیدگاهی بنویسید