بررسی اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر خودپنداره کودکان پسر(۸ تا ۱۲ ساله) بیش فعال/نارسایی توجه

دانلود پروپوزال تکمیل شده و پر شده: بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر خودپنداره کودکان پسر(۸ تا ۱۲ ساله) بیش فعال/نارسایی توجه

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات رشدی است، که معمولاً نشانه های آن در اوایل زندگی کودک و سنین پیش از دبستان ظاهر می شوند و اغلب نشانه های آن تا پایان کودکی و نوجوانی و در هفتاد درصد از موارد تا بزرگسالی ادامه می یابد(برجعلی، ۱۳۸۹).

شیوع اختلال نارسایی  توجه /بیش فعالی در سنین مدرسه بین ۳ تا ۷ درصد است که در آن نسبت پسرها به دخترها ۳ تا ۶ برابر است و یکی از رایج ترین اختلال های روان شناختی کودکان است که در ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعان به مراکز مشاوره ای کودک گزارش شده است.افزون براین اختلال برای درصد قابل ملاحظه ای از مراجعان به مراکز درمانی بزرگسالان نیز گزارش شده است ( کانرز[۱]، ۱۹۹۹، ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۷).

کودکان بیش فعال/ نارسایی توجه به دلیل مشکلات و رفتارهای خاصی که دارند، باعث می شوند که برخوردهای اطرافیان با این کودکان و تذکرهای پی در پی بزرگسالان، عزت نفس آنان را تحت تاثیر قرار دهد و شاید خشمی نهفته درون آنها به وجود آورد(بارکلی ،۲۰۱۷). مطالعات طولی نشان می دهد که حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از کودکان مبتلا به این اختلال، علایم اختلال را تا نوجوانی به همراه دارند، و این اختلال در نوجوانی با میزان بالایی از رفتار مجرمانه، در ۲۵ تا ۵۰ درصد اعتماد به نفس پایین، سطح تحصیلات پایین، اختلالات سلوک و سوء مصرف مواد مخدر را نشان می دهد(تقوی، ۱۳۹۰).

درمان رفتاری شناختی که به فنون مورد استفاده برای تغییر رفتار کودکان به چگونه فکر کردن آنها تمرکز دارد اطلاق می شود و روانشناسان از اصطلاح شناختی برای اشاره به تفکر استفاده می نمایند. رفتار درمانگران شناختی چندین فرض درباره تفکر و رفتار مطرح می کنند که شیوه تفکر به صورت طبیعی بر شیوه رفتار تاثیر می گذارند و رفتار ما نیز به نوبه خود بر رفتار دیگران موثر است و این چرخه ادامه می یابد و ما اینگونه محیط اجتماعی خود را بوجود می آوریم(رونالد، همکاران، ۲۰۱۶، ترجمه صدرالسادات، ۱۳۸۱). تشخیص و درمان مشکلات رفتاری این کودکان از جنبه های مختلف دارای اهمیت است، ضمن اینکه این اختلال می تواند در حوزه های دیگر زندگی این کودک و یادگیری وی اختلال ایجاد نماید( ۱۳۸۹). بنابراین مسئله اصلی که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد این است که آیا درمان به شیوه رفتاری- شنا ختی در خود پنداره کودکان بیش فعال/ نارسایی توجه شهرستان اسکو تاثیر دارد؟

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

پروژه آماده مدیریت، حسابداری، پروپوزال آماده تقریبا رایگان ارشد و دکتری روانشناسی، پرسشنامه و ترجمه آماده کشاورزی، علوم سیاسی، معماری، عمران و همه رشته های دانشگاهی، پروپوزال پر شده مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، تربیت بدنی، ترجمه مقالات آماده، پروپوزال با مقاله بیس آماده

 

[۱]-conners

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

13 − 3 =

0