: بررسي رابطه بين سبك رهبري مديران ، نوع شخصيت و ميزان تنيدگي كاركنان صف بانك پارسيان شعب شمال و غرب شهر تهران

دانلود پروپوزال آماده: : بررسي رابطه بين سبك رهبري مديران ، نوع شخصيت و ميزان تنيدگي كاركنان صف بانك پارسيان شعب شمال و غرب شهر تهران

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

مديريت گرايش:مديريت نيروي انساني

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

بر اساس مطالعات انجام شده درصد بالايي از كاركنان سازمان ها نشانه هايي را كه حاكي از وجود تنيدگي در آنهاست ، قابل مشاهده است (ايوانسوئيچ و ماتسون ، ۱۹۸۰) ، (رابينز، ۱۹۹۳) ، (ابطحي ، ۱۳۷۰) و( رفيعي ، ۱۳۷۳).

از سوي ديگر اغلب اوقات كاركناني كه تحت شرايط تنيدگي به سر مي برند از سبك رهبري مديران خود شكايت دارند. حال اين سوال مطرح است كه آيا بين سبك رهبري مديران ، شخصيت و ميزان تنيدگي كاركنان رابطه معناداري وجود دارد.

رهبري (Leader ship) يعني توانايي نفوذ بر گروهي به منظور رسيدن به هدف و يا اهداف(رابينز، ۱۳۸۶). سبک رهبري(Leader ship style)  عبارت است از الگوهاي رفتاري دائمي و مستمر که افراد در هنگام کار با ديگران و به وسيله ديگران از آن استفاده مي کنند و به وسيله افراد درک مي شود(مقيمي، ۱۳۷۷) . با تکيه بر يک شيوه يا سبک رهبري نامناسب و يا فن انگيزشي ناهماهنگ ، اهداف سازماني دچار لطمه خواهد شد و ممکن است کارکنان نيز احساس رنجش و بي ميلي ، ستم ديده‌گي و ناامني و نارضايتي کنند. الگو و مدل مديريت در هر جامعه تحت تأثير شيوه هاي رهبري در آن جامعه  است. بعضي از محققان مديريت اعتقاد دارند که اختلاف اساسي بين سازمان موفق و سازمان ناموفق در شيوه رهبري آن است . عوامل چون فرهنگ ، زمان ، تجربه و آمادگي براي رهبري و درک و ارزيابي و اولويت‌ها و انتظارات در شيوه ي رهبري کردن اثر مي گذارند . رهبر و يا مدير قبل از آنکه به فکر هدايت پيروان باشد اول بايد نيروهايي را که در زير دستش وجود دارند به درستي شناسايي كند زيرا هر يک از پيروان داراي ويژگي هاي خاص خود است و انتظار دارد رهبر به نحوي با او برخورد کند تا نيازهايش تأمين شود(خورشيدي،۱۳۸۲).

شيوه هاي رهبري مناسب و مقتضي  بر حسب اين که هر کدام از کارکنان به چه مدت  عهده دار منصب و شغلي بوده اند با يکديگر فرق مي کنند . ممکن است کارکنان در اولين روز به کارگيري در يک سازمان ، انتظار و وظيفه مداري بالايي از مدير خود داشته باشند . يعني آن که مدير مشخص سازد که از کارکنان چه انتظاري دارد و همچنين اين که به تفصيل براي کارکنان مشخص سازد که هر وظيفه و مسئوليتي را چگونه به انجام رسانند اما در مراحل بعد انتظار کارکنان  از مديريت آن است که آزادي عمل بيشتري به آنان داده شود يعني آن که بر سر آنچه از آنان انتظار مي رود با آنان توافق به عمل آيد و اجازه داده شود که کارکنان خود آزادانه تصميم بگيرند و چگونه آن کار را انجام دهند و سپس از بازخورد مقتضي مدير در مورد نتيجه و نحوه انجام آن کار آگاه گردند. در سومين مرحله نيز ممکن است کارکنان متوقع باشند که مدير بازخوردي مثبت و يا منفي راجع به نحوه انجام کارشان به آنها بدهد . نهايتاً يک کارمند که خود از انگيزه ي بالايي برخوردار گرديده ممکن است عمدتاً خود با استقلال بيشتر اوقات کار و شغل خويش رابه انجام رساند ، اگر چه چنين امري مي تواند براي بعضي کارکنان خاص به هيچ وجه مناسب و مقتضي نباشد.

رنسيس ليکرت استاد دانشگاه ميشيگان مدت سي سال الگوها و سبک هاي رهبري و مديريت را مورد بررسي قرار داده و در نتيجه اين تحقيقات انديشه هايي را که در درک رفتار رهبري اهميت دارند بسط داده است . ليکرت در طبقه بندي سبک هاي اصلي وظيفه مداري و کارمند مداري و مدل چهار سطحي اثر بخشي مديريت را ارائه کرده است . ليکرت چهار سبک تحت عنوان نظام يک يا سبک استبدادي – استثماري ، نظام دو يا سبک استبدادي – خيرخواهانه ، نظام سه يا مشاوره اي و نظام چهار يا سبک مشارکتي را براي رهبري تعيين کرده است. بطور خلاصه در تئوري ليکرت روش شماره ۱ طرفدار کار است ، روش مديريتي است هوادار استبداد و بسيار تشکيلاتي است. اما روش شماره ۴ مديريتي است طرفدار ارتباطات و بر پايه کار گروهي ، اعتماد متقابل و اطمينان است روش شماره ۲ و ۳ مراحلي بينابين در ميان دو ماکسيمم هستند که به تئوري هاي X و Y نزديک ترند. به کمک تئوري سبک هاي چهاگانه رهبري مي توان سازمان ها را از جهت سبک رهبري مورد سنجش قرار داد و رابطه بازدهي سازماني و نوع رهبري را مشخص ساخت.

از طرف ديگر امروزه تنش رواني جزء لاينفک زندگي بشر گرديده و تعيين سلامت و يا بيماري افراد داراي اهميت فراوان است . تنش رواني از طريق ساز و کارهاي سايکو نوروفيزيولوژيک بر کارکردهاي جسمي و رواني تأثير مي گذارند و در دراز مدت مي تواند به ايجاد و يا تشديد اختلالات جسمي يا روان شناختي منجر شود . علل تنش رواني مي توانند هم دروني و هم بيروني باشند . زندگي در جوامع صنعتي آلودگي محيط ويژگي هاي شغلي موجود در جوامع پيچيده ، نقش هاي متعدد اجتماعي که زنان و مردان بر عهده دارند ، نوع ارتباطات افراد در محيط هاي شغلي و … را مي توان از علل بيروني تنش رواني دانست . در مقابل آمادگي هاي شخصيتي از جمله داشتن ژن هاي شخصي زمينه ساز سبک هاي اسنادي و تجربه هاي ناخوشايند دوران کودکي و … از علل دروني تنش رواني اند .

به طور خلاصه، عوامل متعددي در ايجاد استرس دخالت دارند که اين عوامل تحت عنوان منابع بالقوه استرس مطرح اند . الف) عوامل محيط ب) عوامل سازماني ج) عوامل فردي . اغلب اوقات کارکناني که تحت شرايط تنيدگي قرار مي گيرند از سبک رهبري مديران خود شکايت دارند . تنيدگي ، حالتي است در روان و تن که ناشي از وارد شدن فشار به روان و جسم فرد است . بنابراين کاربرد واژه هاي فشار عصبي ، فشار رواني و يا فشار روحي معادل دقيقي براي استرس در زبان فارسي نيست . تنيدگي حالتي ناشي از فشار است  نه خود فشار . در يک تقسيم بندي عوامل به وجود آورنده تنيدگي شغلي به پنج دسته عوامل سازماني ، برون سازماني ، سازمان گروهي ، فردي و شغلي تقسيم شده است . (لوتانز، ۱۳۷۲)

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

هفده − شش =

0