: بازنمایی همسر دوم در سینمای دهه ۷۰ و ۸۰ ایران

دانلود پروپوزال آماده: : بازنمایی همسر دوم در سینمای دهه ۷۰ و ۸۰ ایران

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

علوم ارتباطات اجتماعی

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

رسانه­ها در دنیای معاصر نقش مهمی در شکل­گیری نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دارند. آن‌ها به بسیاری از باورها دامن می­زنند و برخی از مسائل را نادیده می­گیرند. امروزه رسانه­ها یکی از ابزارهای مهم جامعه­­پذیری تلقی می­شوند و در تولید و بازتولید نقش­های جنسیتی و هویت جنسی سهم بسیار مهمی دارند. بنابراین توجه به محصولات رسانه­ای و تجزیه و تحلیل آنها از مناظر مختلف ضروری به‌نظر می‌رسد. بررسی کارکرد رسانه‌ای سینما در کنار بعد هنری آن اجتناب ناپذیر است. در این‌که هنر پدیده‌ای اجتماعی است و سینما اجتماعی‌ترین هنرها ست، تردیدی وجود ندارد.

سینما و آثار تولیدی آن می‌توانند بازتاب شرایط اجتماعی خاص خودشان باشند. در دوره‌های مختلف رویکرد سینما به جامعه زنان متفاوت بوده است. سینمای ایران در گذر زمان و با توجه به شرایط اجتماعی دچار تغییرات چشم‌گیری شده است. تا پیش از انقلاب عموماً حضور زنان در فیلم‌ها در نقش‌های حاشیه‌ای و با هدف افزایش جذابیت‌های جنسی فیلم‌ها بوده است.

زنان در آثار سینمایی پس از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی حضوری اندک دارند و در قالب تیپ‌ها و کلیشه‌های رایج اجتماعی به تصویر درآمده‌اند. پس از دوره سازندگی و در دوره اصلاحات به دلیل بستری اجتماعی پدید آمده زنان نقش پررنگ‌تری در فیلم‌ها گرفتند و فیلم‌ها پس از آن با حضور تأثیر‌گذار زنان ساخته شدند. همان‌طور که ذکر شد، حضور زنان در سینمای سال‌های پس از انقلاب تغییرات چشم‌گیری داشته است است.

سینمای ایران در سال‌های اخیر از لحاظ پرداختن به موضوعات و مسائل زنان و به عبارتی حضور چشم‌گیر زنان و بازنمایی هویت این جنس در قالب روایات داستانی فیلم‌های گوناگون، دستخوش تغییر و تحولات عینی و ملموسی بوده است. در فیلم‌های بسیاری نه تنها نقش اصلی به زنان داده شده، بلکه کل موضوع این فیلم‌ها حول محور زن و مسائل و مشکلات مربوط به آن‌ها شکل می‌گیرد که این مسأله باعث تعریفی دوباره از شخصیت و هویت جنسیتی زن و بازنمایی متفاوت او نسبت به گذشته در عرصه سینماست.

حضور زنان در فیلم‌ها چه در زمانی که روایت غالب فیلم مردانه است و چه در فیلم‌هایی با قهرمانان زن باعث مطرح شدن مسائل و مشکلات حیطه زنان شده است. در این میان یکی از موضوعات مورد توجه و مطرح شده در سینما تعدد زوجات، ازدواج موقت و روابط پنهانی مردان متأهل است که محور اساسی این فیلم‌ها همسر دوم در قالب ازدواج رسمی یا موقت و یا ارتباط غیرشرعی است.

سینما به تبع جامعه و فضای عمومی منفی پیرامون این موضوعات، نگاه منفی به چنین روابطی صرف نظر از مشروعیت یا مشروع نبودن آنان داشته است و با رویکردی نقادانه این موضوع را به تصویر می‌کشد.

در بازنمایی سینمایی رابطه سه وجهی زن اول، زن دوم و مرد که هر یک می‌توانند به صورت جداگانه‌ای موضوع تحقیقی قرار بگیرند، همان‌گونه که انگشت اتهام جامعه عمدتاً به سوی مردان متأهل نشانه گرفته شده است سینما نیز به مرد نگاه انتقادآمیزی دارد. در خصوص زن دوم می‌توان گفت که نگاه جامعه به همسر دوم، صرف نظر از دیدگاه قانونی و شرعی، عمدتاً پارادوکسیکال است. از یک سو، نگاه جانب‌دارانه‌ای نسبت به آنان وجود دارد که زنانی در  حاشیه هستند و غالباً مجبور به زندگی پنهانی و مخفی نمودن رابطه خویش می‌شوند و از سوی دیگر به دلیل ورود آن‌ها به زندگی زناشویی زوجی، رفتار شان مورد انتقاد قرار می‌گیرد. اما در مجموع در مقایسه میان مردان و زنان دوم آن‌ها، به نظر می‌رسد که متون سینمایی اراده مردان را در ورود به این رابطه اصیل می‌دانند و همسران دوم عمدتاً در قالب شخصیت مجهول، فریب‌خورده و منفعل ظاهر می‌شوند. لذا انتخاب موضوع همسر دوم و بررسی بازنمایی آنان در متون سینمایی برای دریافت نگاه سینما با رویکرد ارتباطی به این موضوع ضروری به نظر می‌رسد.

بررسی همسر دوم در فیلم‌ها با رویکرد ارتباطی می‌تواند دیدگاه سینمای غالب در خصوص همسران دوم را رمزگشایی کند و پس از رمزگشایی فیلم‌ها می‌توان کلیشه های بازنمایی حضور زن دوم در سینما را دریافت.

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

16 − 13 =

0