: بازتاب مذهب در هنرهای عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار

دانلود پروپوزال آماده: : بازتاب مذهب در هنرهای عامیانه نیمه دوم حکومت قاجار

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

هنر و گرایش پژوهش هنر

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

ذهن ناآرام انسان از ابتداي حیاتش بر زمین در جستجوی پاسخ به چیستی حضورش بوده است. انسان نخستین با قدم­های سست و اندیشه سرگردان از ورای تحیرش به جهان می­نگریست و در راه شناخت خویش با عظمت طبیعت و حقارت خودش روبرو شد. خورشید، ماه، زمین و … که مایه دوام حیاتش بودند در نظرش مقدس آمدند. پس مقهور این عظمت گشت و آن را برای عبادت برگزید. آنچه كه از مناسك آييني اين عبادت برجاي مانده اينك اثري هنري تلقي مي­شود. سرنوشت انسان با مفاهيم آييني و مصداق­هاي عيني آن، يعني هنر، ادامه يافت و طي قرون متمادي اين نگرش آييني جاي خود را به اديان مختلف داد و بيان آييني اوليه به بيان ديني بدل گشت.

گرچه هنر را نمي­توان صرفاً وسيله­اي بيان مقاصد و نيات آيين و مذهب دانست اما شكل­گيري اولیه آن چنين بينشي بدان بخشيد. هنر در روند رشد انسان و جوامع انساني دست خوش تغييرات بسياري شد. هر تمدني متناسب با فرهنگ خويش، هنري خلق نمود. در جوامعي چون كشورهاي غربي اين رشد همراه با فراز و فرودهاي بسياري بود؛ حتي مفاهيمي چون هنر براي هنر در آن ظهور نمود كه استقلال كاملي به هنر اعطا مي نمود. اما هنر در جوامع شرقي از خدمت به دين دست نشُست. هنرمند مسلمان نیز مسیر خود را یافت و در این راه از بازنمايي فيگوراتيو بازداشته شد؛ چرا كه هنر اسلامي به دنبال ارائه حقيقت است و نمايش قداست ساحت ملكوتي و بازنمايي نمادين و رمزآميز عالم غيب. در هنر اسلامي، ناتوراليسم معنا ندارد و هميشه از شباهت كامل به طبيعت ظهور يافته يا عالم مادي احتراز مي­شود و از فنوني كه منجر به ايجاد شباهت طبيعي و عالم مادي مي­شود، خودداري مي­گردد. زيبايي تجلي صفات الهي است نه امري نسبي ساخته و پرداخته ذهن هنرمند. در خلق اثر هنري هيچ فرديتي از هنرمند مسلمان يافت نمي­شود؛ از اين رو هنر اسلامي صاحب هزاران اثر هنري باشكوه با خالقاني گمنام است كه قرن­ها بدون بازنمايي عيني موضوعات مذهبي مسير خويش را طي نمودند.

در ايران به عنوان كشوري كه نقش مهمي در تولد و رشد هنر اسلامي دارد با همين روند(هنري در هاله­اي از قداست و راز كه هيچ بيان فيگوراتيوي ندارد)روبرو بوده. اين امر قرن­ها بر فضاي هنري ايران حاكم بود. تجربه­ی نوع ديگر از هنر ديني در ايران، نياز به ايجاد بستري اجتماعي داشت؛ بستري كه در آن حكام و افراد جامعه، اجازه بازنمايي عيني و شمايل­نگاري در حيطه هنر مذهبي را به هنرمند بدهند. زمینه­های ظهور چنين بستري در ايران دوره­اي صفویه شکل گرفت؛ دورانی که ایران پا به عرصه روابط بین­الملل گذاشت و از ارتباط با کشورهای غربی با هنر شمایل­نگاری­ آن­ها بیشتر آشنا گردید. اما تاثیر این آشنایی در دوره­ی قاجار نمایان گشت. دوران قاجار، يكي از پر تنش­ترين اعصار حيات اجتماعي ايران است كه تحولات فراوانی در آن رخ داد. مهم­ترين اين پديده­ها، تاثیر ارتباطات با جوامع غربی بر سیاست، اجتماع، فرهنگ و هنر است؛ همچنین حضور توده مردم در اجتماع و كم­رنگ شدن نقش دربار در امر كشورداري ؛ درباري كه هميشه بر بايدها و نبايدهاي هنر نظارت داشت و هنري درباري را خلق مي­نمود كه از بافت مردم جدا بود. گرايش­هاي جديد در هنر شكل گرفت از جمله نمايش موضوعات مذهبي و بازنمايي روايي وقايع مهمي چون حادثه كربلا، روز محشر و … كه در هنر ايران سابقه نداشت. در واقع هنر دینی به سمت هنر مذهبی کشیده شد و وارد قلمرو ممنوعه بازنمایی فیگوراتیو گشت. چگونگی دخول به هنر مذهبی که شمایل­های پیامبر و اولیاء را در ابعادی به وسعت دیوار ترسیم نموده­اند در هنر ایران جز دخول به بستر اجتماعی متفاوت امکان پذیر نمی­نمود. ایرانی که قرن­ها با اتکا به مفاهیم هنر دینی از ترسیمات فیگوراتیو پرهیز می­نمود؛ تحت تاثیر جریانات فکری و سیاسی دوران قاجار، ارزش­ها و نگرش­های خویش را تغییر داد.

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

1 × 4 =

0