: اندازه¬گيري پايداري و بررسي برخي از خصوصيات روغن خام، ديگام و اپوکسي شده مورينگا (گز روغني)

دانلود پروپوزال آماده: : اندازه­گيري پايداري و بررسي برخي از خصوصيات روغن خام، ديگام و اپوکسي شده مورينگا (گز روغني)

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

مهندسي مکانيک ماشين هاي کشاورزي

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

مورينگا (گز روغني) با نام علمي Moringa peregrina (Forssk.) Fiori درختي است چند منظوره، مقاوم به خشکي که به سرعت رشد کرده وداراي دانه روغني است. اين گياه در مناطق گرمسيري و نيمه گرمسيري رشد مي­کند و اصل آن از هندوستان منشاء گرفته شده است (Sanchez-Machado et al., 2018). درايران نيز در استان­هاي سيستان و بلوچستان و هرمزگان در سطح بسيار وسيع ولي با تراکم بسيار کم ديده مي‌شود. اين درخت در بعضي مناطق نيز با نام گازرخ شناخته مي­شود. مطالعاتي در زمينه ميزان و کيفيت روغن مورينگا صورت گرفته است که به واسطه روغن­گيري از آن ميزان روغن بذر اين گونه ۹/۵۳% بيان شده است (Kahtani et al., 1995).

اصولاً دانه­هاي روغني از جمله دانه مورينگا قبل از استخراج روغن از آن­ها، فرآوري­هاي اوليه اي مانند تميز کردن، جداسازي و خرد کردن روي آن­ها صورت مي­گيرد. هدف از آماده سازي دانه­هاي روغني ايجاد شرايطي است که بازده روغن در آن حداکثر بوده و روغن خام و کنجاله حاصل داراي کيفيت خوبي باشد. آماده سازي نمونه براي استخراج روغن به نوع خوراکي و ماهيت روغن در آن بستگي دارد.

روغن­هاي گياهي دو نوع خوراکي و غير خوراکي مي­باشند. دانه­هاي روغني غير خوراکي اصولاً مصرف صنعتي دارند که در مواردي اهميت و ارزش آن­ها بيش از دانه­هاي روغني خوراکي است. برخي از روغن­هاي غير خوراکي در تهيه داروها و مواد بهداشتي نقش دارند. در حال حاضر تمام کارخانه­هاي سازنده رنگ، رزين، مواد پاک کننده، ضد کف، لوازم آرايشي و دارويي، مواد مورد نياز خود را از روغن­هاي صنعتي و يا اسيدهاي چرب آزاد صمغ­هاي کارخانجات روغن­هاي خوراکي تامين مي­کنند. از روغن­هاي گياهي غير خوراکي به عنوان نرم کننده در چرم­ها، چسب، رنگ­هاي نقاشي، توليد شمع­هاي بدون دود، ايجاد پوشش براي کابل­ها در پلاستيک سازي، در فلزات گران قيمت به عنوان يک پوشش دهنده مناسب (مانند موم­هاي سفيد) و همچنين توليد سوخت بيوديزل استفاده مي‌شوند.

روغن­هاي گياهي داراي ناخالصي­هاي زيادي هستند که بعضي از اين ناخالصي­ها مانند ذرات دانه در روغن نامحلول مي­باشند، در نتيجه به آساني توسط فيلتراسيون حذف مي­شوند. عوامل ديگري مانند، اسيدهاي چرب آزاد، هيدروکربن­ها، فسفوليپيدها، پروتئين­ها، رنگدانه­ها و رزين­ها به صورت محلول و يا سيستم­هاي معلق پايدار در روغن­ها تشکيل مي­شوند. ناخالصي­ها اثرات نامطلوبي بر روي عطر، بو، ظاهر و عمر مفيد روغن دارند. بنابراين اينگونه ناخالصي­ها بايد با استفاده از مواد شيميايي و يا تصفيه فيزيکي از روغن حذف شوند (Verleyen et al., 2016).

روغن­هاي گياهي حاوي ناخالصي­هاي زيادي از جمله آب و بقاياي معلق گياهي مي­باشند. از طرفي روغن­هاي گياهي داراي انواع فسفوليپيدها مي‌باشند که مشکلات زيادي در ذخيره­سازي روغن خام به وجود مي­آورند (Indira et al., 2016). اين ناخالصي­ها بر روي رنگ، بو و عمر مفيد روغن تاثير زيادي دارند به همين علت بهتر است به روش­هاي شيميايي يا فيزيکي از روغن حذف گردند. بيشتر ناخالصي ها و صمغ­هاي موجود درون روغن­هاي گياهي در طي فرآيندي به نام ديگام کردن، از روغن حذف مي‌گردند.

اکثر روغن­هاي گياهي داراي اسيدهاي چرب غير اشباع­اند که مي­توانند با استفاده از روش­هاي اپوکسي کردن به روغن اپوکسي تبديل شوند. امروزه اپوکسي کردن روغن­هاي گياهي به علت دارا بودن پايداري، منابع تجديدپذير و رابطه دوستانه­اي با محيط زيست از اهميت ويژه­اي برخوردارند. اين فرآيند به عنوان ماده اوليه براي سنتز انواع مواد شيميايي از جمله روان­کننده­ها، پلاستي سايزرها، پليمرها و غيره مي­باشند (Saurabh et al., 2019).

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

یک + 17 =

0