پرسشنامه وسواس فکری-عملی مادزلی (MOCI) هادسون و راچمن ۱۹۷۷

نام پرسشنامه : پرسشنامه وسواس فکری-عملی مادزلی (MOCI) هادسون و راچمن ۱۹۷۷

روایی و پایایی: ندارد

طریقه نمره دهی: دارد

منبع: دارد

توضیحات:

اختلال وسواس فکری – عملی یکی از شایع‌ترین اختلالات روانپزشکی است که دو مشخصه دارد: اول افکار مزاحم، غیر قابل کنترل و عود کننده‌ای که سبب به وجود آمدن اضطراب در فرد می‌شوند (وسواس فکری) و دوم رفتارهای تکراری که با هدف کاهش این اضطراب انجام می‌شوند (وسواس عملی). این اختلال به شدت مختل کننده زندگی افراد مبتلا است به همین دلیل متخصصان سلامت روان پژوهش‌های بسیاری را بر روی آن اجرا کرده و درصدد سنجش بهتر آن هستند. پرسشنامه‌های بسیاری برای سنجش اختلال وسواس فکری – عملی ساخته شده است و یکی از معروف‌ترین آن‌ها پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI) است.

پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI) که معادل انگلیسی آن maudsley obsessive compulsive inventory است در سال ۱۹۷۷ توسط هادسون و راچمن تهیه شد. این پرسشنامه ۳۰ گزینه درست-نادرست دارد و شامل چهار زیر مقیاس است. وارسی (۹ ماده)، شست و شو (۱۱ ماده)، کندی-تکرار (۷ گزینه) و شک-وظیفه شناسی (۷ گزینه). هر ماده نمره ۰ یا ۱ می‌گیرد و  بنابراین نمره کل فرد بین ۰ تا ۳۰ خواهد بود که هر چه نمره بالاتر باشد نشان دهنده وسواس بیشتر است.

نمره‌گذاری پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI)

برای نمره گذاری پرسشنامه وسواس فکری – عملی مادزلی (MOCI) باید ابتدا به هر گزینه نمره ۰ یا ۱ بدهید. نمره گذاری کامل به صورت زیر است:

وارسی: در سوالات ۲- ۶- ۸- ۱۴- ۲۰- ۲۶ و ۲۸ اگر گزینه “درست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید. در سوالات ۱۵ و ۲۲ اگر جواب “نادرست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید.

شست و شو: در سوالات ۱- ۴ و ۲۶ اگر گزینه “درست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید. در سوالات ۵- ۹- ۱۳- ۱۷- ۱۹- ۲۱- ۲۴ و ۲۷ اگر جواب “نادرست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید.

کندی-تکرار: در سوال ۴ اگر گزینه “درست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید. در سوالات ۲- ۸- ۱۶- ۲۳- ۲۵ و ۲۹ اگر جواب “نادرست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید.

شک-وظیفه شناسی: در سوالات ۳- ۷- ۱۰- ۱۲- ۱۸ و ۳۰ اگر گزینه “درست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید. در سوال ۱۱ اگر جواب “نادرست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید.

نمره کلی: در سوالات ۱- ۲- ۳- ۴- ۶- ۷- ۸- ۱۰- ۱۲- ۱۴- ۱۸- ۲۰- ۲۶- ۲۸- ۳۰ اگر گزینه “درست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید. در بقیه سوالات اگر گزینه “نادرست” علامت زده شده بود نمره ۱ بدهید.

 

قیمت: ۴۵۰۰ تومان

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

چهار × پنج =

0