رابطه ی ويژگي هاي شخصيتي و باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه

عنوان پروپوزال: رابطه ی ويژگي هاي شخصيتي و باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

اضطراب امتحان ، سلامت روانی دانش آموزان را تهدید میکند و بر کارآمدی ، شکوفایی استعداد ، شکل گیری شخصیت و هویت اجتماعی آنان تاثیر سو می گذارد(محمودی عالمی، ۱۳۷۹). و به عنوان یکی از پدیده های فراگیر و مشکل ساز میان دانش آموزان می تواند در پیشرفت تحصیلی و عملکرد بهینه آنان بویژه هنگام ارزشیابی اثر منفی گذارد. در کاهش و یا بروز اضطراب امتحان عوامل متعددی همچون ویژگی های شخصیتی می تواند موثر باشد . عوامل شخصیتی همچون درونگرایی – برونگرایی ، با ثباتی – بی ثباتی ( روان رنجور خویی ) می توانند به عنوان مولفه های تشکیل دهنده شخصیت ، بر اضطراب و اضطراب امتحان و مکانیزم های سازشی در مواجهه با منابع تنش زا و اضطراب آور اثر گذارد .

نتایج امتحانات تاثیر بسزایی در جنبه های مختلف زندگی افراد دارند . به دنبال ارتقا سطح سواد دانش آموزان از طریق سیستم های آموزشی آن ها با فراوانی بیشتری از امتحانات روبه رو می شوند . این مساله انتظارات و فشارهای بیشتری را از سوی والدین و سیستم های آموزشی در خصوص عملکرد آنان به دنبال می آورد و تدریجا اضطراب امتحان را افزایش می دهد(مک دونالد، ۲۰۱۶) .

……

مرور منابع:

آندرسون و تريالت (۲۰۱۷) ، كيت و فرز (۲۰۱۷) و ديويس و ليساكر(۲۰۱۷) باورهاي فراشناختي مختل را در افراد مبتلا به اضطراب امتحان گزارش كردند. استوبر وايزر (۲۰۱۶) نيز بين اضطراب امتحان و فراحافظه ي ۵۶ دانشجو رابطه نشان دادند.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

  • بین ويژگي هاي شخصيتي با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
  • بین باورهاي فراشناختي با اضطراب امتحان دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه رابطه وجود دارد.
  • ………….

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

چهارده − یازده =

0