درمان مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری بر الگوی رفتاری تیپ الف و استرس شغلی

عنوان پروپوزال : درمان مدیریت استرس به شیوه ی شناختی رفتاری بر الگوی رفتاری تیپ الف و استرس شغلی

قسمت هایی از پروپوزال آماده :

بیان مسأله :

زندگی شهر نشینی و پیشرفت تکنولوژی همراه با افزایش جمعیت و نیاز به انجام به موقع و سریع امور، باعث افزایش رقابت جویی در بشر امروزی می شود (جانسون، ۲۰۱۶). از سالیان پیش عقیده بر این بوده است که حالات روانی می­توانند بر کنش­های جسمانی بدن تأثیر بگذارند و این امر توجه بسیاری از متفکران را، حتی در زمان یونان باستان، به خود جلب کرد و بقراط[۱] خلق را با توجه به چهار مزاج در بدن توصیف کرد؛ دمدمی مزاج که با شادی، صفراوی مزاج که با جوشی، بلغمی مزاج که با کندی و سودایی مزاج که با غمگینی همبسته هستند (به نقل از لاندین[۲] ،۱۹۲۰، ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۲).

فریدمن[۳]و روزنمن[۴] (۱۹۵۹) یکی از مشهورترین الگوهای شخصیتی – رفتاری، تحت عنوان تیپ A/B را در روانشناسی و روانپزشکی مطرح کردند؛ که تاکنون مورد توجه فراوان قرار گرفته است. از نظر ایشان افراد تیپ A مستعد بیماری قلبی عروقی هستند. از نظر آنها سه الگوی رفتاری ویژه در افراد تیپ Aوجود دارد که درافراد تیپ  Bکمتر به چشم می­خورد. این سه الگوی رفتاری عبارتند از:

۱) نگرانی افرطی در مورد وقت و زمان

۲) روحیه رقابت جویی بالا و میل به بهتر بودن از دیگران در تمام زمینه­ها

۳) آمادگی خشم و خصومت

افراد تیپ A با الگوهای رفتاری ویژه ای از قبیل تکلم سریع، رقابت جویی، بی حوصلگی، سخت کوشی، پرخاشگری، خشونت نابه جا، احساس کمبود وقت شدید و انجام هم زمان چندکار مشخص می­شوند (گنجی، ۱۳۸۵). همچنین روشن چلسی و مدرسی (۱۳۸۱) نشان دادند که افرادی که گرایش به تیپ شخصیتی A دارند در مقایسه با افراد تیپ شخصیتی B از سلامت روان کمتری برخوردارند و نیز بیش­تر به اضطراب، افسردگی و ناراحتی جسمی دچار می­شوند. روزنمن (فریدمن، هال و هریس، ۱۹۸۵) نشان دادند که مهمترین و خطرناک­ترین جز رفتار تیپ A پرخاشگری خصمانه است. در حال حاضر مشخص گردیده که این عامل به تنهایی بیش از هر عاملی مسئول بیماریهای قلبی- عروقی است. همچنین ویلیامز (۱۹۸۰، به نقل از سی وارد، ۱۹۹۷، ترجمه قراچه داغی، ۱۳۸۱) نشان داد که رفتار خصمانه با مسدود کردن شریان­های قلب در ارتباط است و در نتیجه می­توان گفت که رفتارهای خصمانه با بیماری قلبی عروقی در رابطه هستند و کسانی که در شاخص پرخاشگری خصمانه امتیاز بالایی کسب می­کنند نسبت به کسانی که امتیاز کمتری را بدست می­آورند، چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند. بیکر[۵](۱۹۸۴، به نقل از سمالپور،۱۳۸۲) نشان داد که برای بروز رفتار تیپ A هیچ گونه تفاوت جنسیتی بین زن و مرد وجود ندارد. به طور اخص مشخص کرد که هر دو جنس، هنگام ساعات طولانی کار، تحرک­های شغلی و تبادل­های غیرحمایت­گرانه نشانه­های رفتار تیپ  A را نشان می­دهند.

……

مرور منابع:

مندل[۶] و همکاران(۲۰۱۸) در تحقیقی با عنوان ارتباط بین تغییرات رژیم غذایی، ورزش و مدیریت استرس با تغییرات در خطر کرونر قلبی در مردان و زنان، به این نتایج رسیدند که یک بهبود کلی در خطر کرونر قلبی مشاهده شد. کاهش در چربی­های خطرناک توانست کاهش در وزن و میزان کلسترول کلی را پیش بینی کند و این عامل با افزایش ورزش برای پیش بینی کاهش استرس ادراک شده در تعامل بود. افزایش ورزش توانست بهبودهایی را در کلسترول(برای زنان) پیش بینی کند. همچنین افزایش مدیریت استرس با کاهش وزن، حجم کلی کلسترول(برای مردان)، تری گلیسرید، هموگلوبین A1c و خصومت همراه بود.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

۱- درمان گروهی مدیریت استرس شناختی – رفتاری باعث اصلاح الگوی رفتاری تیپ شخصیتی A و استرس شغلی كاركنان شركت صنایع فولاد خوزستان می­شود.

۱-۱- درمان گروهی مدیریت استرس شناختی – رفتاری باعث اصلاح الگوی رفتاری تیپ شخصیتی Aدر كاركنان شركت صنایع فولاد خوزستان می­شود.

۲-۱- درمان گروهی مدیریت استرس شناختی – رفتاری باعث کاهش استرس شغلی در كاركنان شركت صنایع فولاد خوزستان می­شود.

.

………….

 

 

[۱]-Hippocrates

[۲]-Jundin

[۳]-Fridman

[۴]-Rosenman

[۵]-Baker

[۶]– Mendell

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

15 − 7 =

0