گیاه جو، تنش سرمازدگی، ارتباط ورنالیزاسیون (بهاره سازی) با تحمل به تنش سرما

متغیرها: گیاه جو، تنش سرمازدگی، ارتباط ورنالیزاسیون (بهاره سازی) با تحمل به تنش سرما

توضیحات: ۳۵ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و فصل دوم پایان نامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

– گیاه شناسی جو:

جو گیاهی است از خانواده غلات۱، جنس هوردیم۲ و گونه ساتیوا۳ و گیاهی یک ساله است. ریشه جو سطحی و افشان بود و شامل :

  • ریشه های جنینی که به تعداد ۵ تا ۹ عدد از گره جنین بیرون می آیند. در استحکام و تغذیه گیاه جوان در دوران اولیه رشد نقش مهمی دارند.

……………….

–  بذر جو:

دانه جو دارای یک شیار است که در جوهای چهار و شش ردیفه کوتاه می باشد. رنگ دانه که مربوط به آلورون و پریکارپ می باشد معمولا سفید یا آبی روشن و در ارقام دیگر با رنگهای قرمز، بنفش، سیاه نیز دیده می شود که رنگ سیاه مربوط به ماده رنگی به نام ملانین و رنگ آبی آن نیز مربوط به ماده رنگی به نام آنتوسیانین می باشد. بعضی از ارقام جو، دانه های سخت و عریان دارند که گلومل به دانه نچسبیده و این صفت ارثی می باشد و تابع شرایط محیط نمی باشد (تاج بخش، ۱۳۸۲ و کاظمی اربط، ۱۳۷۸).

…………….

– طبقه بندی زراعی جو:

از نظر زراعی جو را به سه دسته تقسیم می کند.

  • جوهای بهاره : طول دوره رشد و نمو حدود ۱۰۰-۱۲۰ روز بوده، احتیاجات از نظر سرما، نور و مواد غذایی کمتر بوده و دارای سیستم ریشه ای ضعیفی هستند و عملکرد کمتری نسبت به جوهای پاییزه دارند و اکثرا در صنایع مالت مورد استفاده قرار می گیرد.

………………

– سازگاری 

…………..

– تنش

…………..

– تنش سرمازدگی

………………

– مدیریت سرمازدگی

…………….

– دما

……………

– درجه و شدت تنش

کورکلا و فرانک (۱۹۹۵)، گیاه علف گوش موشی یا علف تال را به عنوان گیاهی که قادر به سازگاری به سرما باشد را معرفی کردند. آنها دوره هایی با ۴ درجه سانتی گراد به سرما را آزمایش کردند و دریافتند مقاومت به سرما برای دامنه ۸- تا ۳+ درجه سانتی گراد می تواند برای این گیاه مناسب باشد. مقاومت به سرما در روزهای اولیه تنش بیشتر مشاهده شد و بیشترین سطح بعد از هفت روز به دست آمد. مقاومت به سرما در گیاه برنج یک صفت کمی است و اهمیت زیادی دارد. البته روابطی بین صفات فیزیولوژیکی و مورفولوژیک مانند ارتفاع بوته، طول خوشه و تعداد دانه و پنچه و تعداد خوشه با مقاومت به سرما در گیاه برنج وجود دارد ( توریاما ۱۹۶۲، باردهان و همکاران ۱۹۸۲، گوپتا و همکاران، ۱۹۹۳).

…………….

– اثر یخ زدگی بر گیاهان

خاصیت سازگاری و در نتیجه مقاومت به سرما معمولا در میان گیاهان مناطق معتدله رخ می دهد به نحوی که آنها را قادر می سازد سرما و دوره های یخبندان در فصل پاییز و زمستان را تحمل کنند. دامنه وسیعی از افزایش مقاومت به……………..

– اثر دما و طول روز

…………

– زمان کاشت

………….

– تحمل به یخبندان

به منظور تحمل به تنش سرما بایستی ژنوتیب هایی را انتخاب نمود که در طول سرمای زمستان دارای نمو بطئی آغازه های سنبله و رشد سریع پس از برطرف شدن سرما باشند (هاشینو و همکاران، ۱۹۸۷)…………………….

……………..

– تاثیر تنش سرما روی غلات

تحمل غلات با تيپ پاييزه به دماهاي پايين به فرآيندهاي فيزيولوژيكي شناخته شده در تنش سرما وابسته است. تغييرات فيزيولوژيكي و بيوشيميایي متعددي در طي تنش سرما رخ مي دهد كه اين تغييرات نظير فعاليت آنزيمي، انباشت محلولهاي سازگار، تغييرات در پايداري غشا و القا ژن‌هاي خاصي تحت تنش مي باشند (کاتیولی و بارتلس، ۱۹۹۲)……………

…………….

– ارتباط ورنالیزاسیون (بهاره سازی) با تحمل به تنش سرما

عادت دهی به سرما از روندهای بسیار مهم در غلات در طول فصل پاییز است که تغییرات مهم بیوشیمیایی و متابولیکی در طی آن دوره صورت می گیرد و در نتیجه گیاهان مواد محافظت کننده در برابر تنش سرما را انباشت می کنند تا برای مقابله با شرایط سخت زمستان آماده شوند (سرهان و همکاران، ۱۹۹۷ ؛ فولر و همکاران، ۱۹۹۹). به طور کلی وقتی…………..

………………

– تاثیر تنش سرما در گیاهان

سريع‌ترين تغييرات در ۵۰LT (50 درصد گیاهچه های مرده) در مراحل اوليه سازگاري رخ مي دهد (برول- بابل و فاولر، ۱۹۸۹). اين ارتباط بين نسبت و مرحله سازگاري در دماي ثابت غير خطي است. چاودار بهترين تحمل به دماي پايين در بين غلات داشته و در مرحله بعد گندم، تريتيكاله و گندم دوروم، جو و يولاف در مراحل بعدي از نظر تحمل به دماي پايين دارند (فاولر و کارلز، ۱۹۷۹).

………………..

 

– افیونی، د.، ا. قندی.، و د، صادقی. ۱۳۸۰٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت و میزان بذر بر عملکرد دانه و خصوصیات زراعی ارقام جدید گندم. گزارش طرح تحقیقاتی شماره ۷۹۰۸۴-۱۲-۱۰۳، ایستگاه تحقیقات کشاورزی کبوترآباد اصفهان. ۹ صفحه.

– امام، ی. ۱۳۸۲٫ زراعت غلات. انتشارات مرکز نشر دانشگاه شیراز. ۴۳۰ صفحه

………………

………………..

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

20 − 15 =

0