پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس کلیشه های جنسیتی

عنوان پروپوزال: پیش بینی رضایت زناشویی بر اساس کلیشه های جنسیتی

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

کلیشه عبارت است از تنزل انسان ها به مجموعه ای ویژگی های شخصیتی مبالغه آمیز و معمولا منفی است. در نتیجه کلیشه ای کردن شخصیت ها عبارت است از تقلیل دادن، ذاتی کردن، آشنا کردن و تثبیت “تفاوت” و از طریق کارکرد قدرت، مرزهای میان “بهنجار” و “نکبت بار”، “ما” و “آنها” را مشخص کردن(مهدی زاده، ۱۳۸۷: ۱۹).

بارزترین نمونه ها در رابطه با موضوع کلیشه، می توان به کلیش های جنسیتی اشاره کرد. کلیشه های جنسیتی تصویر ذهنی یکنواخت و قالب بندی شده ای از رفتارهای خاص مربوط به زنان و مردان را بدون آنکه مورد بررسی و آزمون قرارگرفته باشند، ارائه می دهد. براساس کلیشه های جنسیتی، زنان و مردان در جامعه دارای ویژگی های خاص، رفتارخاص و حالات روانی خاصی هستند و درنهایت، قابلیت انجام وظایف و کارهایی را دارند که به صورت معمول با یکدیگر متفاوتند. کلیشه سازی از طرفی خصوصیات و توانایی هایی را به زنان اختصاص می دهد که در مردان نشانه ای از آنها نیست و از طرف دیگر، توانایی ها و خصوصیاتی را به مردان نسبت می دهد که زنان از آن بی بهره اند(اعزازی، ۱۳۸۰ :۴۵).

……

مرور منابع:

در يك مطالعه طولى سه ساله، دريافتند كه مهارت‏هاى ارتباطى مثل گوش كردن فعال و صحبت كردن مى‏توانند مولفه‏هاى پيش‏بينى كننده خوبى براى رضايت زناشويى باشند. همچنين آنها گفتند مهارت‏هاى ارتباطى ضعيف و حل مسئله ناكارآمد و نداشتن رضايت در تعامل‏ها مى‏تواند پيش‏بينى كننده مشكلات ارتباطى در سال‏هاى پس از ازدواج باشد. پژوهش ديگرى نشان داد كه آموزش روابط، توجه به همسر و برنامه‏ريزى براى حل مشكلات، روش‏هاى ارتباطى را بهبود بخشيده و اضطراب، بى‏خوابى، نارسا كنش‏ورى اجتماعى و افسردگى زوجين را كاهش داده است. (خوشكام، ۱۳۸۵)

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

– کلیشه های جنسیتی نقش مهمی در رضایت زناشویی دارند.

– کلیشه های جنسیتی خانم ها اثرگذاری بیشتری بر رضایت زوجین دارند.

………….

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

0