پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون

پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

مقیاس سنجش مهارت هاي اجتماعی ماتسون که توسط ماتسون و همکاران در سال ۱۹۸۳ براي سنجش مهارت هاي اجتماعی افراد ۴ تا ۱۸ سال تدوین گردیده است. این مقیاس داراي ۵۴ عبارت است که مهارت هاي اجتماعی کودکان را توصیف می کنند. پاسخها براساس یک شاخص پنج درجه اي از نوع مقیاس لیکرت با دامنه ي نمره ي ۱ (هیچوقت) تا ۵ (همیشه) نمره گذاري می شوند. براي این مقیاس، پنج مؤلفه یا خرده مقیاس فرعی به شرح زیر تدوین شده است:

  • عامل نخست عبارت است از مهارت اجتماعی مناسب [۱] که رفتارهاي اجتماعی از قبیل داشتن ارتباط دیداري با دیگران، مؤدب بودن و اشتیاق به تعامل با دیگران به صورتی مفید و موثر را در بر می گیرد. این عامل شامل ۱۸ عبارت که شامل گویه های ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۶، ۲۰، ۲۳، ۲۴، ۳۱، ۳۲، ۳۴، ۴۰، ۴۳، ۴۴، ۴۶، ۵۰، ۵۵، ۵۶، ۵۹، می باشد.
  1. عامل دوم رفتار اجتماعی نامناسب[۲] است که رفتارهایی مانند دروغ گفتن، کتک کاري، خرده گرفتن از دیگران، ایجاد صداهاي نابهنجار و ناراحت کننده و زیر قول زدن را شامل می شود. این عامل شامل ۱۱ عبارت که شامل گویه های ۶، ۷، ۱۵، ۱۹، ۲۱، ۳۰، ۳۹، ۴۱، ۵۴، ۵۷، ۵۸، می باشد.
  2. عامل سوم تکانشی عمل کردن[۳] و سرکش بودن است که رفتارهایی از قبیل به آسانی عصبانی شدن، یک دندگی و لجبازي را در بر دارد. این مقیاس شامل ۱۲ عبارت که شامل گویه های ۲، ۳ ، ۴، ۵، ۸، ۱۱، ۱۴، ۲۲، ۲۹، ۳۵، ۳۷، ۵۳، می باشد.
  3. عامل چهارم، اطمینان زیاد[۴] به خود داشتن است و در بر دارنده ي رفتارهاي به خود نازیدن و به دیگران پز دادن، تظاهر به دانستن همه چیز و خود را برتر از دیگران دیدن است. این عامل شامل ۶ عبارت که شامل گویه های۱۸، ۳۳، ۳۶، ۴۵، ۵۱، ۶۰ می باشد.
  4. عامل پنجم رابطه با همسالان است که در بردارنده ي تنهایی و حسادت می باشد (ماتسون و همکاران، ۱۹۸۳؛ به نقل از یوسفی و خیر،۱۳۸۱). این عامل شامل ۹ عبارت که شامل گویه های ۱۰، ۲۵، ۲۶، ۲۸، ۳۸، ۴۷، ۴۸، ۴۹، ۵۳ می باشد.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

چهار × پنج =

0