پرسشنامه شرمساري بازپذيرکننده و بزهکاري؛ تحليل جامعه ¬شناختي نظرية شرمساري بازپذيرکننده «بريث ويت» در بستر خانواده (حسني و همکاران ۱۳۹۴)

پرسشنامه شرمساري بازپذيرکننده و بزهکاري؛ تحليل جامعه ¬شناختي نظرية شرمساري بازپذيرکننده «بريث ويت» در بستر خانواده (حسني و همکاران ۱۳۹۴)

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

این پرسشنامه دارای ۹۹ سوال بوده و توسط محمدرضا حسني و همکاران ۱۳۹۴ ساخته شده است و روایی و پایایی آن تأیید شده است.

براي سنجش بزهکاري از دو بعد تخلفات بزهکارانه و تخلفات منزلتي استفاده شده است. تخلفات منزلتي ناظر به تخلفات افراد زير سن قانوني و تخلفات بزهکارانه ناظر به تخلفات افراد در همة سنين است. براي سنجش تخلفات بزهکارانه با نظر به تعريف مفهومي و با الهام و اقتباس از تحقيقات پيشين شش مولفه خشونت (مون[۱]،۲۰۱۸؛ لي[۲]،۲۰۱۷؛ پت[۳]،۲۰۱۸؛گو[۴]،۲۰۱۸؛استيوارت[۵]،۲۰۱۶؛هوقوتون[۶]،۲۰۱۶؛ويجتر[۷]،۲۰۱۸؛ميگنس[۸]،۲۰۱۹؛چيونگ،۲۰۱۸؛راجماکرز[۹]،۲۰۱۷)، سرقت (مون،۲۰۱۸؛ لي،۲۰۱۷؛پت[۱۰]،۲۰۱۸؛هوقوتون،۲۰۱۶؛ راجماکرز،۲۰۱۷؛ ويجتر،۲۰۱۸ميگنس،۲۰۱۹؛ ديکمپ[۱۱]،۲۰۱۸؛چيونگ،۲۰۱۸)، ونداليسم (مون،۲۰۱۸؛لي،۲۰۱۷؛ پت،۲۰۱۸؛گو،۲۰۱۸؛ هوقوتون،۲۰۱۶؛ راجماکرز،۲۰۱۷؛ويجتر،۲۰۱۸؛ميگنس،۲۰۱۹ديکمپ،۲۰۱۸؛چيونگ،۲۰۱۸)، تقلب امتحاني (مافتيک[۱۲]،۲۰۱۸؛ هال[۱۳]،۱۹۹۹؛ لي،۲۰۱۷؛ هوقوتون،۲۰۱۶؛چيونگ،۲۰۱۸)، مصرف الکل و مواد مخدر (مون،۲۰۱۸؛ لي،۲۰۱۷؛ گو،۲۰۱۸؛ هوقوتون،۲۰۱۶؛ چيونگ،۲۰۱۸) و کجروي جنسي (طالبان،۱۳۸۰؛ هوقوتون،۲۰۱۶) در  نظر گرفته شد. براي سنجش تخلفات منزلتي با توجه به تعريف مفهومي و تحقيقات پيشين (لي،۲۰۱۷؛ مون،۲۰۱۸؛ بوت،۲۰۱۸؛ هوقوتون،۲۰۱۶) از شش معرف مصرف سيگار، فرار از منزل، دير برگشتن به خانه، رانندگي بدون گواهينامه، بي­احترامي به معلم و والدين و گريز يا غيبت از مدرسه استفاده شده است.

براي اندازه­گيري متغير به­هم­پيوستگي در عرصة خانواده، از چهار معرف زير که مورد نظر بريث ويت (۱۹۸۹) بوده، استفاده شده است: دلبستگي[۱۴]به والدين، ارتباطات[۱۵]، ادارک[۱۶] نوجوانان از احساس دلبستگي والدين و احترام به والدين. گويه­هاي بکار رفته براي سنجش متغير به­هم­پيوستگي، با اقتباس از تحقيقات پيشين (لييو،۲۰۱۹؛ بائو،۲۰۱۶؛چاپل،۲۰۱۷؛ اريکسون،۲۰۱۶؛ بارنت،۱۹۹۶؛ دليسله،۲۰۱۹؛ لي،۲۰۱۸؛ هاي،۲۰۱۶؛ پيکرو،۲۰۱۹؛ لييو،۲۰۱۹؛ لوسونز،۲۰۱۸؛ ديبل،۲۰۱۹) مي­باشد

براي سنجش شرمساري با توجه به تعريف بريث ويت (۱۹۸۹) و با اقتباس از تحقيقات بنت (۱۹۹۶)، هاي (۲۰۱۶) و لوسونز (۲۰۱۸) استفاده شده است.

براي عملياتي سازي متغير بازپذيري از چهار معرف (بريث ويت،۲۰۱۶) برخورد محترمانه، گفتگو در فضاي تأييدآميز، واکنش به رفتار و نه شخصيت و بخشش و گذشت استفاده شده است. انتخاب گويه­ها نيز براي اندازه­گيري بازپذيري، با اقتباس از تحقيقات بريث ويت (۲۰۱۶)، مککاي و بريث ويت (۱۹۹۴)، هاي (۲۰۱۶) و لوسونز (۲۰۱۸) صورت گرفته است.

براي سنجش متغير انگ­زني در تحقيق حاضر با اقتباس از مطالعات پيشين (مککاي و بريث ويت،۱۹۹۴؛بريث ويت،۱۹۸۹؛ لوسونز،۲۰۱۸) و طبق پيشنهاد مککاي و بريث ويت (۱۹۹۴) و بر طبق مشخصات انگ­زني پيشنهادي توسط بريث ويت (۱۹۸۹؛۲۰۱۶) از قبيل شرمساري و برچسب زني به شخص و نه رفتار، تحقير شخص، بي احترامي و برچسب­زني با يک هويت مطرود، شش گويه انتخاب شده است.

در عملياتي کردن متغير همالان بزهکار، بر طبق نظرية همنشيني افتراقي از سه بعد تعدد، مدت و تقدم استفاده شده است. براي ساخت مقياس همالان بزهکار نيز از تحقيقات چانگ[۱۷] (۲۰۱۷)، لانگشور[۱۸] (۲۰۱۷)، زنگ (۲۰۱۷) و ميشل کريتاسي[۱۹] (۲۰۱۸) استفاده شده است.

متغير انتظار شرم، با استفاده از مقياس تيبت (۱۹۹۹)­، اسونسون (۲۰۱۳) و ربلون (۲۰۱۹) اندازه­گيري خواهد شد.

در اينجا، پايبندي به ارزشهاي اخلاقي از طريق ميزان تساهل و بي­تفاوتي نوجوانان در قبال خطاها و قانون­شکني­هاي اخلاقي اندازه­گيري شده است. مقياس زير با استفاده از پژوهش اسونسون (۲۰۱۳) و بائو (۲۰۱۶،۲۰۱۸) براي اندازه­گيري متغير پايبندي به ارزشهاي اخلاقي در نظر گرفته شده است.

ميزان فشار:  براي عملياتي­کردن بعد حذف محرک­هاي مثبت از يک مولفة مدرسه (فرانسيس:۲۰۱۸؛هيگينز،۲۰۱۹؛برويدي و همکاران،۲۰۱۹) و براي عملياتي­کردن بعد وجود محرک­هاي منفي، از پنج مولفه رابطه منفي با خانواده (چيونگ،۲۰۱۸؛ مون،۲۰۱۸؛ بائو،۲۰۱۷)، فشار مالي (مون،۲۰۱۸)، رابطه منفي با همالان (چيونگ،۲۰۱۸؛ مک گيورن،۲۰۱۹؛ بائو،۲۰۱۷)، رخدادهاي استرس­زاي زندگي (مازرول،۲۰۱۷؛ دايگل،۲۰۱۸؛ چيونگ،۲۰۱۸؛ هيگينز،۲۰۱۹) و عواطف منفي (کارسون:۲۰۱۸؛هاي،۲۰۱۹؛ سيگفوسدوتير،۲۰۱۷) استفاده شده است. براي اندازه­گيري متغير عواطف منفي نيز از دو مولفه احساس افسردگي و خشم استفاده شده است.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

سه × یک =

0