پرسشنامه شخصیتی آیزنک (EPQ-R)

پرسشنامه شخصیتی آیزنک (EPQ-R)

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

این پرسشنامه به صورت تجدید نظر شده در دسترس قرار داردو در پی  ساختن مجموعه ای از پرسشهای شخصیتی جداگانه پدید آمده است.نخستین پرسشنامه در این مجموعه پرسشنامه پزشکی مادزلی(آیزنک،۱۹۵۲) بود.

الف-  فرم تجدید نظر شده پرسش نامه شخصیتی برای سنجش ویژگی های شخصیتی (EPQ-R) آیزنک ساخته شده و دارای مقیاس های زیر است:

۱- برون گرایی – درون گرایی

۲- روان پریشی گرایی

۳-روان نژندی گرایی

۴- جرم جویی

۵- اعتیاد

مقیاس های شخصیتی آیزنک دستاورد پژوهشی به دست آمده از پنجاه سال بررسی بود و با هدف اندازه گیری ابعاد اصلی شخصیت ساخته شد . این مقیاس ها که  از درجه بندی های کمی  به وسیله خود افراد، دوستان و آشنایان، بررسی های پژوهشی، آزمایش های پسیکوفیزیولوژیک و تحلیل های زیست شیمیایی برآمده اند ( آیزنک ۱۹۸۵،کاویانی ۱۳۸۲)، امکان به کارگیری پرسش نامه در ایران  را بر روی جمعیت جوان بررسی EPQ-R نمود. وی پس از ترجمه پرسش نامه ها، انطباق زبان شناختی و فرهنگی آنها به بررسی روایی محتوا روی یک گروه از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه های تهران و شیراز پرداخت و پرسشنامه را در جمعیت جوان ایرانی دارای پایایی EPQ-R گزارش نمود و بر پا یه تحلیل های آماری، عبارت های این دو پرسشنامه را اصلاح کرد.  نیاز  به آزمون های معتبر شخصیتی برای انجام پروژه های پژوهشی بر روی جمعیت های بالینی مانند: مبتلایان به اختلال های خلقی، اختلال های اضطر ابی و اختلال های افسردگی ، پرداختن به پرسش نامه ها را ضروری می نماید. EPQ-R

EPQ-R می تواند کاربرد پرسشنامه ها ی روان شناسان بالینی و روان پزشکان را در زمینه سنجش شخصیتی یاری نماید . در این بررسی کوشش شده است همراه با روایی صوری و محتوایی و ضریب های پایایی و رو ایی، نمر ه های هنجاری برای گروه های سنی و جنسی زیرمقیاس های گوناگون این پرسشنامه به دست آید و زمینه برای کاربرد این پرسشنامه مهم در ایران فراهم شود.

پرسشنامه تجديد نظر شده شخصيت آيزنک (EPQ-R)؛ يک پرسشنامه خود سنجي ۱۰۶ سؤالي است که براي سنجش ابعاد نوروزگرايي(N)، برون­گرايي(E)، روان پريش­گرايي(P)، اعتیاد(A)  و جرم جویی به کار مي­رود. علاوه بر اين، يک مقياس دروغ سنج (L) را شامل مي شود. EPQ-RS

روش نمره گذاری:

این پرسشنامه دارای ۱۰۶ سؤال دو گزینه ای (بلی نمره : ۱ و خیرنمره: صفر) می باشد که عبارتند از:

۱) مؤلفه درون گرايي(N) برون­گرايي(E بین ):(سؤالات: ۱ ،۲،۵،۶، ۹، ۱۱، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۸، ۳۳، ۳۶، ۴۷، ۳۲ ، ۵۵، ۵۸، ۶۴، ۷۲، ۷۸ و ۹۰) می باشد که در این مقیاس حداکثر نمره ۲۱ و حداقل نمره صفر می باشد، آزمودنی هایی که در این مقیاس نمره صفر تا ۱۰ کسب کنند، درونگرا  و آزمودنی هایی که در این مقیاس نمره ۱۰ به بالا کسب کنند، نشان دهنده برونگرایی آنان می باشد.

 ۲) مؤلفه روان پريش­ گرايي(P): (سؤالات: .۱۳،۷،۱۴،۱۷، ۲۵،۳۴،۳۹، ۳۸، ۴۹،۵۴، ۶۸، ۷۷، ۵۳، ۸۴ ، ۹۴ ، ۹۵ ، ۹۷ ، ۱۰۱) می باشند که حداکثر نمره در این مقیاس ۱۸ و حداقل آن صفر می باشد ، میانگین در این مقیاس ۹ می باشد و  بالاتر از این نمره نشان دهنده روان پریش گرایی می باشد.

۳)مؤلفه روان نژندگرایی: (سؤالات: ۳ ،۸٫۱۲ ، ۲۱، ۲۲، ۳۰،۳۵، ۴۱، ۴۳، ۴۶ ، ۵۲،۲۳ ، ۷۴، ۸۲،۸۸، ۲۶، ۹۸ ) می باشند که حداکثر نمره در این مقیاس ۱۷ و حداقل آن صفر می باشد . میانگین در این مقیاس ۸ می باشد که  بالاتر از این نمره نشان دهنده روان نژند گرایی می باشد.

۴)مؤلفه جرم جویی: ( سؤالات:۲۷ ، ۲۹ ،۴۰، ۴۲، ۵۷، ۵۹، ۶۳، ۷۱، ۷۳٫۶۷، ۷۹، ۸۰، ۸۱،۳۷، ۸۶، ۸۷، ۹۱، ۱۰۰، ۱۰۳ و ۱۰۶) می باشد که حداکثر نمره در این مقیاس ۲۰ و حداقل آن صفر می باشد ، میانگین در این مقیاس ۱۰ می باشد و  بالاتر از این نمره نشان دهنده جرم جو بودن آزمودنی ها می‌باشد.

۵)مؤلفه اعتیاد(A): (سؤالات  ۳۱ ، ۴۴ ،۶۹، ۵۶،۶۰، ۶۱،۶۲،۶۵،۶۶،۷۰،۸۹،۹۲، ۹۳ ،۱۰۴ ،۱۰۵)می‌باشد که حداکثر نمره در این مقیاس ۱۴ و حداقل آن صفر می باشد ، میانگین در این مقیاس ۸ می باشد ، نمره  بالاتر میانگین نشان دهنده اعتیاد می باشد.

مقياس دروغ سنج(L) : (سؤلات: ۴،۹،۱۵،۱۸،۱۹،۲۲،۲۶،۴۵،۴۸،۵۰،۵۱،۷۵،۹۵،۹۹،۹۶ ،۱۰۲) می باشد. آزمودنی هایی که در این مقیاس نمره بالاتر از میانگین( نمره ۸) کسب کنند به لحاظ خوب جلوه دادن خود، پرسشنامه آنها غیر قابل اعتبار می باشد و پرسشنامه آنها کنار گذاشته خواهد شد.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

پانزده − نه =

0