پرسشنامه خلاقیت تورنس

پرسشنامه خلاقیت تورنس

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه استاندارد شده تورنس می‌باشد که شامل ۶۰ سؤال سه گزینه‌ای می‌باشد. در این پرسشنامه ۱۶ سؤال برای سیالی تفکر، ۲۲ سؤال برای ابتکار تفکر، ۱۱ سؤال برای انعطاف تفکر و ۱۱ سؤال برای بسط تفکر طراحی شده است.

این پرسشنامه در ادبیات رونشناسی به آزمون خلاقیت تورنس مشهور و بر پایه تعریف وی از خلاقیت ساخته شده است. اصل آزمون سنجش خلاقیت تورنس، بسیار مفصل و طولانی می‌باشد. که اجرای آن نیازمند صرف ساعت‌ها وقت است. آزمونی که تحت عنوان سنجش خلاقیت تورنس در ایران شناخته می‌شود در واقع شکل کوتاه شده و استاندارد شده آن می‌باشد که توسط دکتر عابدی استاد دانشگاه تهران در سال ۱۳۷۲ ساخته و معرفی گردیده و در ادبیات روانشناسی کشورمان با علامت اختصاری CT شناخته می‌شود. دکتر عابدی از جمله پژوهش‌گران سابقه‌دار و علاقه‌مند حوزه خلاقیت و نوآوری در کشورمان شناخته می‌شود. ایشان ابتدا در سال‌های ۶۳- ۱۳۶۲ و با تشویق و کمک دانشجویان رشته‌های روانشناسی دانشگاه‌های تهران، نسبت به ساخت یک آزمون چند جوابی ۷۵ سؤالی بر اساس تئوری و تعریف تورنس جهت سنجش خلاقیت نموده و ابتدا روی ۶۵۰ نفر دانش‌آموز پایه سوم راهنمایی اجرا گردید. بعداً طی فعالیت‌های علمی در دانشگاه کالیفرنیا و با کمک دانشجویان، نسبت به تجدیدنظر و بازسازی آن اقدام و نهایتاً در سال ۱۹۹۴ با همکاری گروهی از اساتید دانشگاه مذکور ( اونیل، عابدی و اسپیل برگر) فرم ۶۰ سؤالی تهیه، هنجاریابی ( برروی ۱۶۲۵۰ نفر دانش‌آموز)، استاندارد و ارائه کرد.

این آزمون چهار عامل تشکیل دهنده خلاقیت یعنی سیالی، ابتکار، انعطاف و بسط را مور سنجش قرار می‌دهد که به ترتیب شامل ۱۶، ۲۲، ۱۱ و ۱۱ گزینه است. یعنی سؤال‌های ۱ تا ۲۲ عامل ابتکار، ۲۳ تا ۳۸ عامل سیالی، ۳۹ تا ۴۹ عامل اعطاف و ۵۰ تا ۶۰ عامل بسط را می‌سنجد. البته هر یک از این دسته سؤالات در واقع یک خرده آزمون را تشکیل می‌دهند.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

18 − 17 =

0