پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R)

نام پرسشنامه: پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R)

 روایی و پایایی: دارد

طریقه نمره دهی: دارد

منبع: دارد

پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R)

فرم کوتاه پرسشنامه تجدیدنظر شده حل مسئله اجتماعی (SPSI-R؛ دزوریلا و همکاران، ۲۰۰۲)، یک ابزار خود گزارشی از نوع لیکرت و دارای ۲۵ سوال بوده و هدف آن است. این مقیاس مبتنی بر کار قبلی مولفان است که پنج خرده مقیاس اصلی داشته و پنج بعد مختلف مدل حل مسئله اجتماعی دزوریلا و همکاران را اندازه گیری می کند. شیوه نمره گذاری این پرسشنامه در جدول زیر ارائه گردیده است:

گزینه به هیچ وجه تا حدودی متوسط زیاد خیلی زیاد
امتیاز ۱ ۲ ۳ ۴ ۵

این مقیاس ها در جدول زیر ارائه شده است:

خرده مقیاس شماره سوالات
مقیاس جهت گیری مثبت به مسئله (PPO) ۵، ۷، ۱۴
مقیاس جهت گیری منفی به مسئله (NPO) ۲، ۴، ۹، ۱۳
مقیاس حل مسئله منطقی (RPS) ۲، ۸، ۱۶، ۲۰، ۲۱، ۲۴، ۲۵
مقیاس سبک تکانشی/ بی احتیاط ۶، ۱۱، ۱۵، ۱۹، ۲۳
مقیاس سبک اجتنابی ۱، ۱۰، ۱۲، ۱۷، ۱۸

برای بدست آوردن امتیاز هر خرده مقیاس، مجموع امتیازات مربوط به سوالات آن بعد را با هم جمع نمایید. امتیاز کلی پرسشنامه از حاصلجمع تک تک سوالات پرسشنامه بدست می آید.

دو مقیاس جهت گیری مثبت به مسئله(PPO) و حل مسئله منطقی (RPS) به عنوان خرده مقیاس حل مسئله سازنده,در نظر گرفته می شوند و به صورت مثبت نیز نمره گذاری می شوند. اما دیگر مقیاس ها که شامل سبک تکانشی/ بی احتیاط(ICS)،سبک اجتنابی(AS) و جهت گیری منفی به مسئله(NPO) هستند، خرده مقیاس های حل مسئله ناکارآمد را تشکیل می دهند، که به صورت منفی(وارونه) نیز نمره گذاری می شوند.بنابراین بر اساس این ابزار توانایی حل مسئله اجتماعی «خوب» توسط نمرات بالا در PPO، RPS و نمرات پایین در NPO، ICS و AS مشخص می شود درحالیکه توانایی حل مسئله اجتماعی «ضعیف» توسط نمرات پایین در PPO و RPS و نمرات بالا در NPO، ICS و AS مشخص می شود.

قیمت: ۵۵۰۰ تومان

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

سه × سه =

0