پرسشنامه بررسی جامعه‌شناختی گرایش به ارزش‌های غربی با تکیه بر میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی (بختیاری۱۳۹۲ )

پرسشنامه بررسی جامعه‌شناختی گرایش به ارزش‌های غربی با تکیه بر میزان و نوع استفاده از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی (بختیاری۱۳۹۲ )

روایی و پایایی دارد

نحوه نمره دهی وکلید سوالات دارد.

این پرسشنامه دارای ۴۴ سوال بوده و توسط  بختیاری۱۳۹۲  ساخته شده است و روایی و پایایی آن تأیید شده است.

طیف‌های مختلف عبارتند از:

۱ـ فردگرایی  ۲ـ مادی‌گرایی  ۳ـ ارزش‌های مذهبی  ۴ـ سبک زندگی.

به این دلیل پرسشنامه شیوه بس کارآمدی برای تشکیل ماتریس متغیر بر حسب مورد برای نمونه‌گیری‌های بزرگ فراهم می‌آورد. هر چند تنها روش موجود نیست (داوس، ۱۳۸۳: ۸۷). اجراي پيمايش به‌صورت آن‌لاين و از طريق اينترنت صورت گرفت. بدین ترتیب پرسشنامه این پژوهش را در صفحه شبکه اجتماعی فیس‌بوک قرار داده و از کاربران خواسته شد ضمن پرکردن پرسشنامه آن را به آدرس الکترونیکی پست کنند. چهار دليل براي استفاده از پرسشنامه آن‌لاين وجود دارد: ۱ـ كمبود در زمينه‌ی پيمايش آن‌لاين در تحقيقات داخلي؛ ۲ـ هماهنگي روش تحقيق با موضوع تحقيق؛ ۳ـ هماهنگي روش تحقيق با بخش نظري و فرضيه پژوهش؛ ۴ـ هماهنگي شيوه‌ی اجرا با جامعه‌ی آماري مورد نظر.

لازم به ذكر است از يك‌سو با توجه به نو بودن پيمايش به شيوه‌ی آن‌لاين، امكان نمونه‌گيري همانند پيمايش حضوری وجود ندارد. از سوي ديگر جامعه‌ی آماري مورد نظر اين پژوهش اعضای شبکه‌های اجتماعی اينترنتی بودند و از آنجا كه كاربران در محيط مجازي دائماً در حال تغيير هستند، فهرستي كه از كاربران تهيه مي‌شود يك فهرست مجازي خواهد بود. با وجود مشكلاتي كه در رابطه با نمونه‌گيري براي انجام پيمايش آن‌لاين وجود دارد، برخورداري از مزايايي همچون صداقت و صراحت پاسخگوها به‌‌دليل زمينه‌ی گمنام، افزايش احتمال پاسخگويي و نيز سرعت بخشيدن به دريافت و استخراج داده‌ها، موجب انتخاب اين شيوه در پژوهش حاضر شد.

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

یازده + 20 =

0