نقش پليس در حفظ حقوق شهروندي در مرحله پيشگيري از ارتكاب جرم،

متغیرها: نقش پليس در حفظ حقوق شهروندي در مرحله پيشگيري از ارتكاب جرم،

 

توضیحات: ۶۵ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

نقش پليس در حفظ حقوق شهروندي در مرحله پيشگيري از ارتكاب جرم

پيشگيري از جرم ، از جمله مباحث مهم علم جرمشناسي است . مفهوم پيشگيري از جرم زير عنوان جرمشناسي پيشگيري مطرح مي شود . اين شاخه از علم جرمشناسي جزء شاخه هاي عملي و اجرايي جرم شناسي است .

…………………

مبحث اول : مفهوم و انواع پيشگيري

در اين مبحث سعي بر آن است كه با مورد توجه قرار دادن مفهوم و انواع پيشگيري به بررسي در خصوص اين موضوع بپردازيم:

گفتار اول : مفهوم پيشگيري

واژه پيشگيري در فرهنگ لغات به معناي ” جلوگيري كردن ، مانع شدن ، مانع سرايت شدن و پيش بندي كردن آمده است “[۱] .پيشگيري يك مفهوم كلي است و به مجموعه اقدام هايي گفته مي شود كه براي پيشگيري و جلوگيري از فعل و انفعالات زيان آور محتمل بر فرد و گروه بعمل مي آيد مانند پيشگيري از حوادث كار ، پيشگيري از بزهكاري جوانان و پيشگيري از تصادفات در جاده ها و …

………………

گفتار دوم:انواع پيشگيري  

دانشمندان حوزه هاي علوم اجتماعي و جرم شناسي پيشگيري از جرم را به انواع مختلفي تقسيم كرده اند ولي با وجود اختلاف نظر ها در تقسيم بندي پيشگيري از جرم به پيشگيري كيفري و غير كيفري اتفاق نظر دارند، لذا به بحث پيرامون هر كدام از آنها مي پردازيم.

الف)پيشگيري كيفري

………..

 

۱-پيشگيري اجتماعي

پيشگيري اجتماعي از بزهكاري شامل مجموعه اقدام هاي پيشگيرنده است كه به دنبال حذف يا خنثي كردن آن دسته از عواملي است كه در تكوين جرم موثر بوده اند [۲]. در پيشگيري اجتماعي سعي مي شود بر شخصيت افراد جامعه از طريق نهادهاي اجتماعي تأثير گذاشته شود تا افراد جامعه طوري تربيت شوند كه از ارتكاب هر نوع جرمي اجتناب كنند. در اين پيشگيري تمركز بر سالم سازي محيط اجتماعي است.

……….

پيشگيري وضعي

در پيشگيري وضعي با حمايت از آماج هاي جرم، بزه ديدگان بالقوه و اعمال تدابير فني در صدد جلوگيري از بزه ديدگي افراد و آماج ها دربرابر بزهكاران هستند.كه در نهايت و به طور غير مستقيم كاهش…..

……..

مبحث دوم:جايگاه قانوني پيشگيري از جرم در حقوق ايران

نظام جمهوري اسلامي ايران  با تكيه بر اينكه “اصلاح و درمان بهتر از كيفر، و پيشگيري بهتر از درمان است”در وضع قانون‌ها بر پيشگيري از جرم ها توجه بيشتري كرده و جايگاه خاصي در وضع قوانين براي آن در نظر گرفته است. لذا به بحث و مطالعه و بررسي قوانين مربوطه مي پردازيم.

……..

گفتار اول:قانون اساسي

در اين قانون در اصل ۱۵۶ بطور صريح و در اصل ۸بطور غيرمستقيم پيشگيري از جرم مطمح نظر قرار گرفته است. در اصل ۱۵۶چنين آمده است.

……….

مبحث سوم : مصاديق حفظ حقوق شهروندي در مرحله پيشگيري از ارتكاب جرم

در اين مبحث به بررسي اصول و موازيني مي پردازيم كه پليس در حين انجام وظيفه به منظور پيشگيري از جرم ، بايد رعايت كند ، در اين خصوص ضمن مراجعه به دستورالعمل و بخشنامه هاي داخلي

……….

گفتار دوم:حفظ حقوق شهروندي در ورود به حريم خصوصي

حريم خصوصي از جمله موضوعات و مصاديق بسيار مهمي است كه گاهاً مورد مداخله و يا تعرض قواي عمومي دولتي از جمله پليس قرار مي گيرد. البته حفظ و صيانت از حريم خصوصي در جوامع مختلف، داراي معيار هاي متفاوتي است و از جمله اين معيار ها، كه حقوق ملازم شهروندان، بر اساس آن تعيين مي شود،قانون لازم الاجراي كشور است.

……………

………….

مبحث اول: الزامات پليس در حفظ حقوق شهروندي در مرحله كشف جرم

مرحله كشف جرم كه مي توان آن را بعد از وقوع جرم، اولين مرحله از مراحل  دادرسي كيفري دانست،مرحله اي است كه رفتار ناقض قانون كيفري(فعل،ترك فعل و . . .) ارتكابي از سوي بزهكار كشف مي شود.در اين مرحله است كه اقدامات بعدي از جمله اطلاع به مقامات تعقيب براي حفظ آثار جرم و جلوگيري از فرار و اختفاء و

…………

…………….

گفتار دوم : الزامات ايجابي

در اين گفتار به بررسي الزامات ايجابي پليس در مرحله كشف جرم كه اولين مرحله از مراحل دادرسي كيفري بعد از وقوع جرم مي‌باشد مي‌پردازيم و به صورت اختصار توضيح داده مي‌شوند:

الف : قبول شكايت متضرر از جرم

اگر شهروندي مورد تعدي و تجاوز يا ظلم و ستم قرار گرفت، بايد بتواند آزادانه و بدون هيچ مانعي به دادگاه صالح مراجعه و درخواست احقاق حق و رفع ظلم نمايد. بموجب اصل ۳۴ قانون اساسي دادخواهي حق مسلم هر فرد تشخيص داده شده است :

…………..

……………..

گفتار اول: الزامات سلبي

در اين گفتار به بررسي الزامات سلبي پليس در حفظ حقوق شهروندي در مرحله تحقيقات مي‌پردازيم و بصورت جداگانه هر يك از موارد را مورد بحث قرار مي‌دهيم:

الف ) پرهيز از بازجويي بدون وجود دلايل كافي

………….

………….

گفتار اول: الزامات سلبي

در اين گفتار به بررسي الزامات سلبي پليس در حفظ حقوق شهروندي بزه‌ديده شاهد و مطلع مي‌پردازيم:

الف)نداشتن رفتار تحقير آميز با بزه ديده

………….

گفتار دوم: الزامات ايجابي

در اين گفتار به بررسي الزامات  ايجابي در خصوص تضمين امنيت بزه‌ديده و شاهد و مطلع در برابر انتقام‌جويي مي‌پردازيم:

الف)تضمين امنيت بزه ديده در برابر انتقام جويي

……….

منابع و مآخذ

الف)منابع فارسي

۱)كتاب ها

(۱)آخوندي،محمود،آيين دادرسي كيفري،جلد پنجم،انتشارات مجد،۱۳۸۴ .

(۲)آخوندي،محمود،آيين دادرسي كيفري،جلد چهارم،چاپ دوم، انتشارات مجد،۱۳۸۴ .

(۳)آشوري، محمد، عدالت كيفري، چاپ اول، كتابخانه گنج دانش، ۱۳۷۶٫

(۴)آقايي،بهمن، فرهنگ حقوقي بهمن، انتشارات كتابخانه گنج دانش، ۱۳۷۷٫

…………….

………………

 

  • معين ، محمد ، فرهنگ فارسي ، جلد اول ، چاپ ششم ، تهران : سپهر ۱۳۶۳ ، ص ۹۳۳ .

۱- نجفي ابرند آبادي، علي حسين،  پيش گيري از بزهكاري و پليس محلي (قسمت دوم) ، نشريه امنيت ، وزارت كشور ، سال چهارم ، شماره نوزدهم و بيستم ، ۱۳۷۹ ص ۱۹ .

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

شانزده + 20 =

0