مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه ارزیابی فاکتورهای تاثیرگذار بر استفاده بهینه از فن آوری اطلاعات در صنعت بیمه سلامت

مبانی نظری و پیشینه تحقیق برای فصل دوم پایان نامه ارزیابی فاکتورهای تاثیرگذار بر استفاده بهینه از فن آوری اطلاعات در صنعت بیمه سلامت

 

۲-۲) تعریف فن آوری اطلاعات 

اطلاعات[۱] از دیدگاه های گوناگون دارای تعاریف متفاوتی است. سه مورد از آنها عبارتند از:

۱ ) اطلاعات از دیدگاه نظری:

اطلاعات به هر نوع داده جمع آورى شده با استفاده از روش هاى مختلفى نظير : مطالعه ، مشاهده ، شايعه و ساير موارد ديگر اطلاق مى گردد. در واژه “اطلاعات” ، بار معنائى از قبل تعريف شده اى در رابطه با کيفيت ، معتبر بودن و يا صحت داده وجود نداشته و امکان برخورد با اطلاعات معتبر ، غيرمعتبر ، واقعى ، نادرست ، صحيح و گمراه کننده ، وجود خواهد داشت .

۲) اطلاعات از دیدگاه تئوری اطلاعات:

اطلاعات دربردارنده يک معنى خاص خصوصا “در ارتباط با پيشگوئى احتمالى از داده است. در تعريف فوق ، ميزان معنى و محتواى ارائه شده توسط اطلاعات مورد توجه قرار مى گيرد.مثلا” پيامى که به ما اعلام مى نمايد:”فردا خورشيد طلوع مى نمايد ” داراى حجم اندکى محتواى اطلاعاتى است در حاليکه يک پيام در رابطه با روز قيامت ، شامل حجم بالائى از اطلاعات است . در تعريف ارائه شده از منظر تئورى اطلاعات ، همانند تعريف ارائه شده قبلى ، توجه خاصى به کيفيت و يا ارزش اطلاعات نمى گردد .

۳) اطلاعات از دیدگاه علم « فناوری اطلاعات»

علم اطلاعات و فن آورى اطلاعات با اطلاعات به عنوان داده جمع آورى شده ، ذخيره شده ، بازيابى شده، پردازش شده و ارائه شده سروکار دارد . در تعريف فوق نيز به مواردى همچون اعتبار ، کيفيت و ارزش اطلاعات به صورت جانبى ، توجه مى گردد (محمود زرگر ،۱۳۸۳)

فن آوري اطلاعات ياIT  ترجمه عبارت information Technology است كه هدف آن دسترسي كاربر به گنجينه دانش بشري است و در اصصلاح براي توصيف فن آوري هايي به كار مي رود كه ما را در ضبط ‏‏, ذخيره سازي , پردازش , بازيابي , انتقال ودريافت اطلاعات ياري مي كند و فن اوري هایي مانند رايانه , تلفن , ارتباط از راه دور , انتقال از طريق دور نگار و…. را در بر مي گيرد (كيت بهان وديانا هولمز،۱۹۹۰).

همچنين دبيرخانه شوراي انفورماتيك ايران در سال۱۳۷۸ تعريف زير را از فناوري اطلاعات ارائه كرده است  « به مجموعه اي به هم پيوسته از روش ها ,سخت افزارها , نرم افزار ها وتجهيزات ارتباطي كه اطلاعات را در اشكال گوناگون ( صدا – تصوير ومتن ) جمع آوري , ذخيره سازي , بازيابي وپردازش , انقال ويا عرضه مي كند اطلاق مي شود » (محمدي ،۱۳۸۱).

فن آوري اطلاعات واسطه اي است كه امكان بيان طيف گسترده اي از اطلاعات, انديشه ها , مفاهيم و پيامها را فراهم كرده ودر جهت گسترش توانمنديهاي انديشه انسان تكوين يافته است . توسعه فن آوري اطلاعات مستلزم هدايت، تقويت، توليد و گسترش اطلاعات و نوآوري در فن آوري هاي سخت افزاري و نرم افزاري اطلاع رساني است. فناوري اطلاعاتي همان محور و مركز مجموعه اي از فعاليت هاي هدايت شده است كه كنترل مديريت، بهروري، توليد، آموزش و ارتقاي يك سيستم ( اعم از سازمان يا يك پايگاه اطلاعاتي و…) را با يك مركزيت به عهده دارد

هدف  فناوری اطلاعات تسهيل وتسريع دسترسي به اطلاعات از طريق ابزار ها وفنون ارتباطات است و معرف فناوري اطلاعات و ارتباطات است و به عنوان يك مجموعه اي متفاوت از ابزارها ومنابع فناوري بكار رفته براي برقراري ارتباط , ايجاد و انتشار، ذخيره كردن و مديريت اطلاعات تعريف شده است( جارياني ،۱۳۸۲).

۲-۳) اهمیت و لزوم توسعه فن آوری اطلاعات

امروزه کشور ها با هر جهان بینی و دیدگاه ایدئولوژیکی به دنبال سعادت،رفاه و زندگی بهتر برای مردم خود و توسعه فراگیر هستند در این راه، به کارگیری هرچه بیش تر فن آوری اطلاعات و ارتباطات را کلید اصلی نیل به چنین توسعه ای می دانند (ریس دانا و فیروزآبادی،۱۳۸۶). امروزه اطلاعات در کنار عواملی مانند نیروی انسانی، مواد اولیه، سرمایه، انرژی و ماشین آلات به عنوان یکی از عناصر تولید نقش مهمی را ایفا و روز به روز به اهمیت آنها افزوده می شود.(نامداری و فقیهی،۱۳۸۴،ص ۱۱۶)

به عبارت دیگر اطلاعات آن چنان نقش تعیین کننده و مرکزی در طراحی و سیاست گذاری ملی دارد که بدون اطلاعات صحیح و به روز چنین فرایندی امکان پذیر نخواهد بود (مووینی،۱۳۸۴).

بنابراین کشورهای در حال توسعه و بالاخص ایران،برای پاسخ گویی به نیازهای توسعه خود باید در دست یابی به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات اصرار ورزیده و عقب نشینی نکنند.اقدامات اولیه این فرایند،توسعه زیرساخت های فنی(نرم افزار و سخت افزار)،مخابراتی،اطلاع رسانی،علمی و پژوهشی کشور می باشد.به این امید که بتوان تکنولوژی لازم را در زمینه کسب نموده و ضمن جذب صحیح و اصولی اطلاعات وارداتی، به یک تولید کننده و صادرکننده اطلاعات در این زمینه تبدیل شد.لذا در راستای چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تحقق جامعه ای توسعه یافته،متناسب با مقتضیات فرهنگی،متکی بر اصول اخلاقی و ارزش های اسلامی،حفظ هویت ایرانی-اسلامی با تاکید بر مردم سالاری دینی و عدالت اجتماعی،سند جامع فن آوری اطلاعات کشور به اجرا درمی آید،به این امید که اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ هجری شمسی کشور محقق شود.( ریس دانا و فیروزآبادی،۱۳۸۶).

۲-۴) عوامل موثر بر توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات

اگر چه فن آوری اطلاعات و ارتباطات،زیربنای بسیاری از فعالیات های تجاری،اقتصادی و دولتی را تشکیل می دهد،لیکن شواهدی مبنی بر اینکه نوآوری ها فاقد کارایی لازم هستند و استفاده اندکی از آنها به عمل می آید،در دست است(کلگ[۲]،۲۰۱۶).مرور گزارش ها و مطالعات موردی انجام شده در باره کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کشور های در حال توسعه،حاکی از نرخ بالای ناکامی در کاربرد این فن آوری در این کشورهاست(هیکس،۲۰۱۶).

وجود چنین واقعیت هایی باعث شده است که مطالعات و پژوهش هایی در رابطه با عوامل کامیابی و ناکامی توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات انجام گیرد که حاصل آن متمایز ساختن پنج دسته کلی از این عوامل است:

۲-۴-۱) فرهنگ : مجموعه ای از ارزش ها،عادات،عقاید و سنت های مشترک در یک گروه یا جامعه گفته می شود که از فرهنگ

……

…..

…..

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

7 + چهارده =

0