حمل و نقل، اتوبوس تندرو، بی آر تی، پارکینگ، ایستگاه

متغیرها: حمل و نقل، اتوبوس تندرو، بی آر تی، پارکینگ، ایستگاه

توضیحات: ۴۰ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه مدیریت حمل و نقل، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

تاريخچه حمل و نقل در جهان و ايران :

بررسي­هاي تاريخي آشکار نموده است كه از آغاز زندگي بشر در كره خاكي موضوع حمل و نقل و جابجائي انسانها و كالا مطرح بوده است. در زمينه تكامل و تحول حمل و نقل مدارك روشن و گويا در دسترس محققين نبوده است و تصاويري كه از آن زمان به صورت فسيل به جا مانده به سختي از روي آنها به وضع حمل و نقل انسانهاي اوليه پي برده­اند. روي اين اصل،‌ اطلاعات در اين مورد مبتني بر حدسيات بوده است و آنچه كه مسلم است زنان در آن زمان در حمل و نقل نقش اساسي داشته­اند كه با وسائل سنتي محموله­هاي خودشان را به محل مورد نظر حمل مي­كردند و به اين ترتيب انرژي آنها بدون اينكه در توليد مورد استفاده قرار بگيرد بيهوده تلف مي­شد. بررسي­هايي كه در اين زمينه بعمل آمده حاكي از آن است كه در اروپاي شرقي از “سورتمه” بعنوان وسيله نقليه استفاده مي­شد، در مصر و آشور هم از سورتمه براي جابجائي بارهاي سنگين بهره­برداري مي­كردند. (A. Burns , William: 1956)

……………….

– سابقه اتوبوسراني در كشورهاي پيشرفته:

با مطالعه و بررسي كشورهاي توسعه يافته جهان هيچ سند قابل استناد و معتبر درخصوص اتوبوسراني مشاهده نكرديم. هرچند كه هم­اكنون در بيشتر اين گونه كشورها وسائط نقليه پيشرفته ازقبيل مترو- مونوريل-………..

……………….

– سابقه اتوبوسراني در كشورهاي در حال توسعه :

در كشورهاي در حال توسعه نيز درخصوص راه­اندازي سيستم اتوبوسراني مطلب و سندي به غير از مواردي كه در چند كتاب به آن اشاره شده موردي نبوده، و همه به سالنامه جينز اشاره كرده­اند.

…………………

– سابقه اتوبوسراني در ايران :

براي ايران نيز سند مدون موجود نمي­باشد و تنها اطلاعات در مورد اتوبوسراني شهر تهران مي­باشد كه آن هم توسط شركت واحد به چاپ رسيده است. براساس نوشته مذكور، نخستين وسيله نقليه عمومي كه در پايتخت آغاز به كار كرده، واگن اسبي بود. بلژيكي­ها، بعد از ايجاد راه­آهن حضرت عبدالعظيم (ماشين دودي)……….

…………….

– تاريخچه پيدايش سامانه اتوبوس تندرو:

مبدأ پيدايش اتوبوس تندرو را مي­توان در امريكاي لاتين جستجو كرد. در جايي كه طراحان سيستم­هاي حمل و نقل به دنبال راهكار مناسبي از نظر هزينه براي مقابله با وضع دشوار حمل و نقل شهري بودند. رشد سريع مراكز شهري در امريكاي لاتين در اواسط دهه ۱۹۷۰ مشكلات زيادي را براي مسئولان حمل و نقل شهري ايجاد نمود. رشد زياد مهاجرت به شهرها و افزايش جمعيت شهرها و همچنين وجود منابع محدود مالي باعث شد تا مسئولين و طراحان شهري در امريكاي لاتين با مشكلات عديده­اي مواجه شوند و به منظور مقابله با مشكلات مربوط به حمل و نقل به دنبال يك سامانه جديد حمل و نقل شهري باشند.

راهكاري كه درنهايت مورد تأئيد مسئولين امر قرار گرفت ايجاد سيستم اتوبوس تندرو بود. سيستمي كه به عنوان متروي زميني شناخته مي­شد و نسبت به اتوبوس­هاي معمولي مزاياي زيادي را به همراه داشت (مهندسين مشاور آتيه­ساز شرق؛ ۱۳۸۶ : ۵).

………………

– سيستم بي آر تي و تجارب جهاني :

گزارش­هاي معتبر جهاني نشان مي­دهند كه در شهرهاي بزرگ سالانه در حدود ۳/۰ تا ۲/۱ درصد از سفرهاي انجام شده با حمل و نقل همگاني كاسته مي­شود. تجربه حاكي از آن است كه سيستم اتوبوس تندرو به عنوان يك رقيب براي وسائل نقليه شخصي مي­تواند جايگاه از دست رفته سيستم­هاي حمل و نقل همگاني را به دست آورد.

……………

– ايالات متحده امريكا :

طي بازديدي كه گروهي از كارشناسان حمل و نقل ايالات متحده امريكا از كورتيبيا در سال ۱۹۹۸ انجام دادند ويژگي­هايي در مطالعات و بازديد خود بدين شرح ارائه نمودند:

……………

– گوانگژو چين:

حدود ۵/۲۲ كيلومتر مسير اتوبوس سريع­السير در ۲۱ فوريه ايجاد گرديد كه به جي­بي آرتي[۱] معروف است كه داراي خصوصيات زير است:

……………….

– كوريتيبا – برزيل:

سيستم اتوبوسراني كوريتيبا به عنوان جزء تشكيل­دهنده يك طرح بزرگ جامع توسعه­يافته است كه هدف طرح شامل گسترش شعاعي شهر در طول ۵ كريدور (محورهاي ساختاري) بوده كه حمل و نقل و كاربري……..

………..

– بوگاتا- برزيل:

ميزان استفاده از حمل و نقل همگاني اين شهر با وجود اينكه تنها ۲ خط از ۲۲ خط طراحي شده اجرا………….

……………

– پكن:

………………

– فرانسه :

……………..

– ايران:

ارائه خدمات بهينه با ميزان دسترسي آسان همواره در اولويت­هاي برنامه­هاي مديران شهري در سراسر دنيا به شمار مي­آيد. در اين ميان كلان­شهرهايي كه در آنها مديريت واحد شهري به واقع عينيت يافته است روند ارائه خدمات و تنوع آن بيشتر به چشم مي­خورد.

………………

اتوبوس:

اتوبوس (Autobus)  از ريشه فرانسوي و نوعي از اتومبيل با اطاق دراز و صندلي­هاي متعدد است كه معمولاٌ در شهر و بيرون از شهر براي رفت و آمد به كار مي­رود. اتوبوس به وسيله ترابري جمعي شهري است كه به سرمايه­گذاري كمي احتياج دارد و به سرعت قابل توسعه است. خطوط اتوبوس را به سادگي مي­توان تغيير داد و با توجه به امكان تغيير تعداد آن، تطابق اين سامانه در مقابل تغييرات تقاضاي رفت و آمد بسيار خوب است و از نظر تراكم مسافر و جابجائي بسيار عالي است. اتوبوس يكي از اقتصادي­ترين سامانه­هاي رفت و آمد شهري مخصوصاٌ براي مناطقي با حجم ترافيك كم و يا متوسط مي­باشد. اين سامانه در همه شرايط آب و هوايي عمل مي­كند (ميرزا عليان، علي؛ ۱۳۷۷: ۲۵).

…………….

– ايستگاه :

مكاني است در امتداد يك خط اتوبوسراني براي توقف اتوبوس در طول خط و اجازه استفاده مسافر اتوبوس از خط در آن ايجاد مي­شود (موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي؛ ۱۳۸۱: ۱).

……………….

ايستگاه­هاي كنار خياباني:

اين­گونه ايستگاه­ها در كنار خيابان و بدون هيچ تغييري در خيابان و يا پياده­رو ايجاد مي­شوند. مزاياي اين ايستگاه عبارتند از :

…………….

مزايا و معايب ايستگاه پهلوگاهي:

……………

– مكان­يابي ايستگاه اتوبوس:

اصلاح و بهسازي ايستگاه­هاي حمل و نقل به منظور تأمين راحتي و ايمني مسافران و ايجاد نظم و انضباط در توقف اتوبوس­ها انجام مي­شود. در طراحي بهينه ايستگاه­ها موارد زير مورد نظر مي­باشد:

………………

– فاصله ايستگاه­هاي اتوبوس:

فواصل بين ايستگاه­ها و طراحي آن بعنوان يكي از مهم­ترين عوامل در طراحي سيستم خطوط ويژه با ظرفيت بالا به شمار مي­رود. هرچند تأمين فضاي لازم جهت سبقت گرفتن توأم با سيستم فروش بليط مناسب مي­توان ميزان بهره­وري را به طور قابل توجهي افزايش دهد (طيباني، ۱۳۷۵: ۱۹).

………………

– ترافيك :

ترافيك پديده­اي است ناشي از جابجايي انسان، حيوان، كالا و وسايل نقليه از نقطه­اي به نقطه­اي ديگر. اصول سه گانه ترافيك شامل: مهندسي، آموزشي و اجراي مقررات مي­باشد.

امروزه يكي از مسائل شهرها بخصوص شهرهاي بزرگ، حمل و نقل و ترافيك شهري است. همچنين كمبود و نارسائي در سيستم حمل و نقل زميني به خصوص سيستم­هاي حمل و نقل شهري به عنوان يكي از موانع رشد و توسعه كشوري به شمار مي­رود (بررسي وضعيت سيستم اتوبوسراني شهري كشور ۱۳۷۵).

………………

– مهندسي ترافيك:

شاخه­اي از مهندسي است كه با برنامه­ريزي، طراحي هندسي،‌مديريت و كنترل ترافيك در ارتباط بوده و روابط بين وسايل نقليه و شبكه ارتباطي را در جهت رسيدن به ترددهاي راحت و كارآمد، توأم با ايمني كافي، براي افراد و كالا مورد مطالعه قرار مي­دهد. در مباحث مهندسي حمل و نقل و ترافيك، هنگامي حمل و نقل عمومي مؤثر خواهد بود كه به صورت مكمل با ساير شيوه­هاي جابجائي برنامه­ريزي شود.

…………..

– مديريت ترافيك :

……………..

– ضايعات ترافيك :

……………..

– حمل و نقل هوشمند:

……………….

– اجزاء اصلي ITS  در سيستم اتوبوس سريع شامل :

…………..

– پاركينگ :

…………..

-خطوط اتوبوسراني :

……………

– انواع خطوط درون­شهري :

الف) سرويس اتوبوس عادي : در اين خطوط فاصله ايستگاه­هاي اتوبوس حداقل ۲۰۰ متر و حداكثر ۶۰۰ متر است. در اين مدل توقف اتوبوس در هر ايستگاه الزاميست كه باعث طولاني شدن زمان سفر مي­شود.

………………

– خطوط ويژه اتوبوسراني :

…………….

-انواع خطوط ويژه :

……………….

– سيستم سريع اتوبوسي :

……………..

– سامانه اتوبوس­هاي تندرو:

…………….

– بي آر تي چيست؟

…………….

– زمينه شكل­گيري بي آر تي:

……………..

– نقش اتوبوس تندرو در حمل و نقل شهري:

……………..

– خصوصيات بي آر تي:

……………

– ميزان و چگونگي تفكيك مسير حركت:

…………….

– مزايا و معايب سيستم اتوبوس تندرو:

……………

 

منابع فارسي :

  1. افندي­زاده، شهريار، صدرالديني، محمدرضا، (۱۳۸۱)، بررسي و ارزيابي شبكه اتوبوسراني درون­شهري، صنعت حمل و نقل، شماره ۲۱۳، ص ۸۸-۹۹
  2. اقباليان، علي، واحدوحدت كار، مهدي، بررسي و ارزيابي بكارگيري سامانه­هاي پيشرفته حمل و نقل عمومي در ناوگان اتوبوس­راني شهر تهران، هشتمين كنفرانس مهندسي حمل و نقل و ترافيك ايران، ۱۳۸۷

…………………….

……………….

…………….

 

 

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

 

[۱] GBRT

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

دو × یک =

0