جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی

متغیرها:  جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی

توضیحات: ۱۳ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه ادبیات فارسی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

– جایگاه صبر و سکوت در ادبیات فارسی

 

– منزلت و فواید صبر و سکوت در ادب فارسی

 

صبر و سكوت به عنوان دو فضيلت برجسته در تكامل اخلاق و رفتار انسان‌ها در ادبيات منظوم و منثور فارسي جايگاه والايي دارد. ادبيات منظوم فارسي سرشار از نكات دل انگيز و زيبايي در خصوص اين دو مضمون است و شاعران فارسي زبان در ادوار مختلف مضامين بكر و پسنديده‌اي در اين باره خلق كرده‌اند.  به يقين مي‌توان گفت كه در آثار همة شاعران از دوران گذشته تا كنون پيرامون اين دو محور نكته پردازي‌هاي زيبايي انجام گرفته است و همة آنان  اين دو فضيلت را  ستوده‌اند. پرداختن به صورت  خاص به اين مبحث در ادبيات فارسي، خود  پژوهشي واحد و مستقل را مي‌طلبد. لذا در اين بررسي به جايگاه صبر و سكوت در آثار برجسته‌ترين شاعران فارسي زبان به عنوان پيش درآمدي براي ورود به موضوع خاص اين  تحقيق مي‌پردازيم. عطار صبر و خاموشي را تنها را رسيدن به قلّة معرفت و حقيقت مي‌داند. او تفكّر و  تأمل در خويشتن را  طريق دريافت گوهر معني و رسيدن به هدف نهايي توصيف مي‌كند:

« گر سر کار می‌طلبی صبر کن  خموش                   تا صبر و خامشیت رساند به منتها»

(عطار،۱۳۸۰: ۷۰۲)

…………………..

«ای دل چو شراب معرفت کـردی نوش                لب بر هـــم نه سِرِّ الاهــــی مفــروش

در هر سخنی چو چشمهٔ کوه مجـــوش                دریا گــــردی گر بنشینی خــاموش»

(عطار۱۳۸۱: ۸۶)

رستگاری تو در چهار چیز است: کم خوردن و بی خوابی و تنهایی و خاموشی»، «اگر سخن گوی آفت سخن………..

………………

مرد بايد که گويندة خاموش بود و خاموش گويا، که آن حضرت ورای گفت و خاموشی است. نخست چشمة زبان بايد که بسته شود تا چشمة دل بگشايد هزار زبان، مريد صادق را از خاموشی پيران فايده بيش از گفت و گوی بود

«مـــرد عشــقی خـــموش باش و خراب                      مرد عقلی فضول باش و به هــوش»

(عطار،۱۳۸۰: ۴۸۱)

عطار در ديوان اشعار خود اين اعتقاد را اظهار می‌دارد كه، خاموشی خود بهترين توصيف‌گر حالات درونی……….

………….

طاهره خوشحال مي‌نويسد:« عارفان به دو سبب خاموشی می‌گزينند. يکی آن که سخن را به نا اهلان نگويند و ديگر آن که سکوت، راهی است برای کشف حقيقت. و آن گاه که عارفان به کشف حقيقت نائل می‌آيند و از خودبينی و هوای نفس فارغ و رها می‌گردند قيل و قال و گفتار بيهوده در آنان تا حدّ ممکن كاهش می‌يابد.» (همان:۲۱۰)

…………………

………..

«خمــوش باش که تا وحی‌های حق شنوی             که صد هزار حیاتست وحی گویا را»

(مولوی، ۱۳۶۲: ۲۹۱)

ديدگاه مولانا اتخاذ موضع سکوت و عدم تعجيل درگفتار و پرسيدن سؤال می‌تواند در مواردی سبب حفظ

…………………….

« بلبل خوش نغمه ام، با گل سخن باشد مرا   سرمة خاموشی از زاغ و زغن باشد مرا»

(همان:۸۷)

به راستی چه آثار و ثمراتی برای سکوت و خاموشی مترتب است که صائب اين گونه به طرفداری و حمايت از………

……………

«بغیر شهد خمــــوشی کدام شیرینی است               که از حــلاوت آن، لب به یکدیگر چسبد»

(همان:۱۳۹)

صائب از «دارالأمان خاموشی» ياد می‌کند که هيچ گوشة عالم امن تر از آن نمی‌باشد. خاموشی، باب حريم………

………..

از نظر فردوسي، صبر محصول خرد و  انديشه است . او  صبر را  داروي افعال و اعمال بدي كه ريشه در جهل و ناداني د ارد توصيف مي‌كند و معتقد است بزرگان به نيروي صبر و انديشه مي‌توانند بربحران‌ها و ناسازگاري‌هاي روزگار فايق گردند:

…………..

……………..

حافظ مي‌فرمايد، اگر چه ممكن است  دست‌يابي به كام دل و آرزوها زمان دراز و رنج بسيار را در پي داشته

………………..

 

 

فهرست منابع

  • قرآن كريم، (۱۳۸۴). با ترجمه و شرح واژگان ابوفضل ابولفضل بهرام پور، ناشر: آواي قرآن
  • نهج البلاغه، صبحي صالح. (۱۳۸۷). ناشر: آواي قرآن

آزادمهر، ش.  (۱۳۸۵). تاریخ انبیاء، یا قصص قرآن از آدم تا خاتم، ناشر: باربد

…………….

……………………

 

قیمت ۹۰۰۰ تومان

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

پنج × 3 =

0