تأثیر مصرف بیکربنات سدیم بر سطح لاکتات خون، توان هوازی و توان بی هوازی فوتبالیستها

عنوان پروپوزال: تأثیر مصرف بیکربنات سدیم بر سطح لاکتات خون، توان هوازی و توان بی هوازی فوتبالیستها

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

آرزوي هر ورزشكاري كسب سكوهاي قهرماني در ميادين ورزشي است. بنابراين، ورزشكاران سعي مي كنند بهترين اجراي خود را به نمايش بگذارند و در اين ميان عوامل متعددي مانع از بروز بهترين عملكرد در ورزشكاران مي شود. یکی از عواملی که عملکرد ورزشی را کاهش داده و از ادامه فعالیت جلوگیری می کند، خستگی است. خستگی به عنوان “ناتوانی در حفظ برون ده توانی معین یا مورد انتظار” تعریف شده است. بیشترین یافته ها در بیان علل خستگی و محل بروز آن بر مواردی مانند دستگاه های انرژی، تجمع فرآورده های جانبی متابولیسم، سیستم عصبی و اختلال در مکانیزم انقباضی تار عضلانی متمرکز بوده اند.

عنوان شده است که در برخی فعالیت های بیشینه ای همانند فوتبال، دوچرخه سواری و شنا، افزایش اسید لاکتیک به خودی خود نمی تواند دلیلی بر احساس خستگی باشد، بلکه اسید لاکتیک تولید شده، تجزیه شده و به لاکتات تبدیل می گردد و این امر موجب تجمع یون های هیدروژن و کاهش PH (اسیدوز) در سلول های عضلانی می شود. افزایش غلظت یون هیدروژن مرحله اتصال القائی را از طریق کاهش آزادسازی یون های کلسیم از شبکه سارکوپلاسمی مجاری T مختل کرده و به دنبال آن، عملکرد عضله را به تعویق می اندازد  (آدریانا و همکاران، ۲۰۱۸).

 

……

مرور منابع:

حایری و همکاران (۱۳۸۹) تأثیر مصرف مکمل بیکربنات سدیم بر پاسخ لاکتات، P خون و توان هوازی و بی هوازی دانشجویان دختر را مورد مطالعه قرار دادند. در این تحقیق از جامعه آماری دختر دانشگاه آزاد بروجرد به تعداد ۳۰ نفر استفاده شد که در سه گروه ۱۰ نفری تجربی، دارونما و کنترل قرار گرفتند. گروه تجربی از ۳۰۰ میلی گرم بیکربنات سدیم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و گروه دارونما به همین اندازه نشاسته که در ۲۰۰ سی سی آب میوه حل شده بود مصرف کردند. نتایج آنها نشان داد که مصرف بیکربنات سدیم بر توان هوازی و بی هوازی تأثیری نداشته است. همچنین مصرف بیکربنات سدیم باعث افزایش ۲۶/۰ درصدی P خون شده و از کاهش آن در اثر فعالیت همانند دارونما جلوگیری نموده است…………

فرضيه‏هاي تحقیق:

۱- مصرف بیکربنات سدیم بر سطح لاکتات خون فوتبالیست ها تأثیر مثبت دارد.

۲- مصرف بیکربنات سدیم بر سطح لاکتات دهیدروژناز تأثیر مثبت دارد.

۳- مصرف بیکربنات سدیم بر توان هوازی فوتبالیست ها تأثیر مثبت دارد.

۴- مصرف بیکربنات سدیم بر توان بی هوازی فوتبالیست ها تأثیر مثبت دارد.

………….

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

هفده − پانزده =

0