: بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان ۶-۱ سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سونح سوختگی ولایت شهر رشت در سال ۱۳۸۹

دانلود پروپوزال آماده: : بررسی عوامل مرتبط با سوختگی در کودکان ۶-۱ سال مراجعه کننده به مرکز آموزشی و درمانی سونح سوختگی ولایت شهر رشت در سال ۱۳۸۹

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

پرستاری و مامایی

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

آسیب­ها شایع­ترین علت مرگ در طی دوران کودکی و نوجوانی بعد از چند ماه اول زندگی بوده و نشانگر یکی از مهم­ترین علل قابل پیشگیری مرگ و میر و ناتوانی­ها در طب اطفال می­باشند (۱). همواره حوادث به عنوان يك چالش مهم و در عين حال پيچيده نظام سلامت و بهداشت كودكان مطرح مي باشند. طبق آمارها بين ۳۰-۲۰% مصدومين حوادث بيمارستان هاي عمومي و اورژانس را كودكان زير ۱۶ سال تشكيل مي دهند (۲). کودکان به دلیل داشتن بافتهای در حال رشد، در مقابل مخاطرات محیطی و بیماریها کاملاً آسیب پذیر بوده و در دوران بزرگسالی نیز دچار عوارض ناشی از صدمات دوران کودکی می­شوند. دو سوم بیماریهای بزرگسالان، مرتبط با زندگی افراد در سنین کودکی و نوجوانی در محیط­هایی است که سلامتی را به خطر می­اندازد (۳). اگر چه حوادث غیر عمدی در کشورهای در حال توسعه، نسبت به کشورهای توسعه یافته، بخش کمتری را شامل می­شوند، ولی وجود معلولیت و ناخوشی ناشی از آن اساساً جهت شکوفایی و قابلیت تبدیل شدن به بزرگسالانی سالم و خلاق و شاداب، وضعیت مأیوس کننده­ای را برای کودکان فراهم آورده است (۱). مرحله­ی تکاملی کودک می­تواند پیش­بینی کننده­ی انواع صدماتی باشد که بیشترین احتمال وقوع را دارد. به طوریکه کودک نوپای کنجکاو ممکن است افتادن و برخورد با اشیاء را تجربه کند، و به محض ورود به مرحله بعدی تکامل به دلیل اشتغال به بازی در معرض صدمات محیطی مثل حوادث رانندگی و سوختگی قرار ­گیرد (۴).

 سوختگی یکی از مهمترین حوادثی است که سلامت کودکان را تهدید می­کند، و از جمله رایج­ترین صدمه و سومین علت مرگ و میر در این گروه سنی می­باشد (۶،۵). بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی (WHO)[1] صدمات سوختگی از جمله آسیب­های عمدی و غیر عمدی است که ناشی از در معرض قرار گرفتن حرارت، الکتریسیته و مواد شیمیایی می­باشد (۷) آسیب های سوختگی یکی از علتهای مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می­باشند و خسارات مالی و جانی قابل توجهی به بیماران و خانواده­های آنها در جوامع مختلف وارد می­کنند (۱۰،۹،۸).

بطور معمول ۵ درصد از پذیرش بیماران در بیمارستان­ها به دلیل صدمات ناشی ازسوختگی است (۸). طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی و یونیسف[۲] (۲۰۱۸)، سوختگی ناشی از آتش عامل مرگ حدود۹۶۰۰۰ کودک در سال است (۱۱)، که ۱۱ درصد از موارد مرگ در کودکان زیر ۵ سال گزارش شده است(۱). نرخ مرگ و میر ناشی از سوختگی در کشورهای با درآمد کم و متوسط ١١ برابر کشورهای با درآمد بالا است (۱۱)، که این میزان برابر با ۳/۴ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در مقابل ۴/۰ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفرمی­باشد. همچنین در کشورهای توسعه یافته میزان بستری موارد سوختگی در کودکان زیر ۵ سال بیشتر است ( ۱۲). سالانه در ایالات متحده آمریکا ۲/۱ میلیون نفر نیازمند مراقبت­های پزشکی ناشی از سوختگی هستند. تقریباً ۴۰-۳۰ درصد ازاین بیماران در سنین زیر ۱۵ سال قرار دارند، که میانگین سنی آنها ۳۲ ماه است.( ۱۳،۱۴،۱) از این میان هر ساله ۳۰۰۰ کودک در اثر سوختگی جان خود را از دست می­دهند. همچنین در هر سال ۵/۳ میلیارد دلار صرف درمان بیماران سوخته می­شود (۱۴،۱۳،۸). در ایران نیز صدمات ناشی از سوختگی یکی از مهمترین علت­های مرگ و میر می­باشد (۱۵). در آماری که وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی در سال ۱۳۸۶ اعلام نمود، سالیانه بیش از ۱۰۰۰۰۰ مورد سوختگی در ایران تحت درمان قرار می­گیرند که سهم کودکان از این میان بیش از (۵۰%) می­باشد. همچنین اظهار کردند میزان بروز سوختگی بیش از این تعداد می­باشد اما به دلیل خود درمانی در منزل آمار دقیقی در دست نیست. رئيس اداره­ی پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت نیز بیان كردند: بر اساس آخرين آمار كشوري، بيشترين حادثه در كودكان زير ۱۰ سال، حوادث سوختگی با شیوع ۴۸/۶ درصد از كل حوادث می­باشد، و حوادث سوختگي بالاترين ميزان مرگ را داشته است (۱۶). بر اساس آمارهای موجود در بیمارستان سوانح سوختگی گیلان در سال ۱۳۸۷ از کل ۷۳۴۱ نفر پذیرش بیمارستان، ۳۳۴ کودک زیر شش سال بودند (۱۷). این در حالی است که جمعیت کودکان ۶-۱ سال استان گیلان ۱۷۶۱۴۵ نفر می­باشد (۱۸). مطالعه­­ی هادیان جزی و همکاران (۱۳۸۱) در تهران نشان داد بیشترین میزان وقوع سوختگی در کودکان سن ۵ و زیر ۵ سال می­باشد و میزان مرگ و میر کودکان را ۸/۴ درصد گزارش نمودند (۱۹). شیوع سوختگی نیز در دختران و پسران متفاوت می­باشد. طبق آمارهایی که یونیسف گزارش نموده است، سوختگی در دختران ۹/۴ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در مقابل ۳ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر پسر است (۱۲).

موکاروگویزا[۳] در سال ۲۰۱۸ می­نویسد عوامل زیادی در بروز سوختگی کودکان نقش دارد که در مطالعات اخیر به عوامل فردی، خانوادگی و محیط خانه بیشتر توجه گردیده است (۲۰). پاربهو و همکاران[۴] (۲۰۱۸) در مطالعه­ی خود بیان کردند که توجه به ویژگی­های فردی و خانوادگی، اجتماع و سیاست­ها و قوانین بهداشت و سلامت کشور برای کاهش عوامل خطر سوختگی بسیار مهم هستند (۲۱).

کودکان کمتر از ۵ سال به دلیل حس کنجکاوی نامحدود ذاتی برای کنکاش در محیط، تحرک زیاد و عدم تجربه در درک خطرها مستعدترین گروه برای آسیب­های حرارتی هستند (۲۴،۲۳،۲۲،۱۲). این کودکان خود را به این سو و آنسو می­رسانند، می­دوند، بالا می­روند، انگشتان خود را در هر سوراخی فرو می­کنند، ریخت و پاش می­کنند، اشیاء را از جای خود بیرون می­آورند و تقریباً هر چه را می­بینند به دهان می­برند (۲۵)، این فرآیند یادگیری طبیعی موجب می­شود تا آنان با اشیایی که می­تواند باعث سوختگی آنها گردد تماس پیدا کنند (۱۲). به این ترتیب، کودکان اولین حادثه را در داخل منزل تجربه می کنند (۲۸،۲۷،۲۶) و از میان حوادث مختلفی که در خانه رخ می­دهد، سوختگی شایع ترین حادثه در منزل برای کودکان و شیرخوران می­باشد (۲۹،۲۸،۲۶). در بررسی­های انجام شده، از میان مجموعه عوامل مؤثر در سوختگی کودکان در منزل عدم وجود مرز مشخص برای آشپزخانه و وجود تعداد زیاد اتاق از دلایل افزایش بروز سوختگی در کودکان می­باشد (۳۰). تقریباً ۷۵ درصد از سوختگیهای کودکان سن پایین به دلیل آب داغ و بخار آب می­باشد (۱۲) که اغلب در زمان انجام فعالیت های روزانه مانند استحمام و آشپزی رخ می­دهند (۳۲،۳۱).

برمن[۵] (۱۳۸۸) نیز می­نویسد: بیش از ۹۰ درصد از سوختگی های کودکان به دنبال غفلت والدین رخ می­دهند (۱). ناترر[۶] (۲۰۱۸) و چستر[۷] (۲۰۱۸) نیز در مطالعه­ی خود بر آگاهی دادن والدین از خطرات موجود در محیط منزل و پیشگیری از سوختگی تأکید نموده­اند (۳۳،۳۲). خطر سوختگی در کودکانی که در خانواده های بحران زده و  پر استرس زندگی می­کنند بیشتر است (۳۴). بطوریکه تقریباً ۱۸ درصد از سوختگی­ها به دلیل سوء رفتار با کودکان مثل داغ نمودن آنها می­باشد (۱). اکثر قربانیانی که مورد سوء رفتار قرار می­گیرند پسران ۲ سال و بالاتر از ۲ سال هستند، و غالباً بوسیله­ی والدین، خواهر و برادر و شخص مراقبت کننده انجام می­شود، فرو بردن در آب داغ نیز شایعترین صدمه به نظر می­رسد (۴). راجو[۸] و آهوجا[۹] (۲۰۱۷) سطح تحصیلات پایین والدین، درآمد پایین، تعداد زیاد اعضای خانواده و فقر را نیز از عوامل خطر مرتبط با سوختگی بیان می­کنند (۳۵). همچنین بیشارا و همکاران[۱۰] (۲۰۱۸) در مطالعه­ی خود اشاره کردند که نوع خانواده و زندگی در خانه­های غیر استاندارد خطر سوختگی را افزایش می­دهد (۳۶).

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

[۱] – World Health Organization

[۲] -Unicef

[۳] -Mukarugwiza

[۴] – Parbhoo et al

[۵] – Behrman

[۶] -Natterer

[۷] – Chester

[۸] -Rajeev

[۹] -Ahuja

[۱۰]  -Bishara

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

16 − پنج =

0