بررسی رابطه بین هوش هیجان مداری و عزت نفس زوجین

عنوان پروپوزال: بررسی رابطه بین هوش هیجان مداری و عزت نفس زوجین

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

اولين بار در سال ۱۹۹۰ روانشناسي به نام «سالوي» ، اصطلاح هوش هيجاني را براي بيان كيفيت و درك احساسات افراد، همدردي با احساسات ديگران و توانايي اداره مطلوب خلق و خو به كار برد. درحقيقت اين هوش مشتمل بر شناخت احساسات خويش و ديگران و استفاده از آن براي اتخاذ تصميمات مناسب در زندگي است. به عبارتي عاملي است كه به هنگام شكست، در شخص ايجاد انگيزه مي كند و به واسطه داشتن مهارتهاي اجتماعي بالا منجر به برقراري رابطه خوب با مردم مي شود. هوش هیجانی بوسیله بهبود مهارت های هیجانی قابل رشد و توسعه است. هوش هیجانی مفهومی قابل یادگیری است. در این مورد خبرهای خوشی وجود دارد. بر خلاف بهره هوشی که در طول زندگی سطح آن تقریبا ثابت و ایستا می باشد. هوش هیجانی را می توان رشد و توسعه داد.(مختاری بور و همکاران، ۱۳۸۶).

……

مرور منابع:

حدادی و همکاران (۱۳۹۰) رابطه بين مولفه هاي هوش هيجاني و عزت نفس با نشانگان وانمودگرايي را مورد مطالعه قرار دادند. اين تحقيق از نوع همبستگي بوده و جامعه آماري آن، تمام دانشجويان پزشکي دانشگاه گيلان و دانشجويان ايراني رشته پزشكي در دانشگاه ايروان (ارمنستان) در سال تحصيلي ۸۹-۱۳۸۸ بودند که از طريق روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي، ۱۴۶ نفر از دانشجويان دانشگاه گيلان و ۵۴ نفر از دانشجويان دانشکده پزشکي ايروان به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. نتایج این مطالعه نشان داد که بين عزت نفس با نشانگان ايمپاستر همبستگي معني دار و معکوس وجود دارد. در بين مولفه هاي هوش هيجاني، مولفه ارزيابي و بيان هيجان و بهره برداري از هيجان، رابطه مثبت و معني داري با نشانگان ايمپاستر دارد و بين مولفه تنظيم هيجان با نشانگان ايمپاستر رابطه معني داري مشاهده نشد .

Johnson (2018) رابطه بین مولفه های هوش هیجانی و عزت نفس را در بین دانش آموزان دبیرستانی مورد مطالعه قرار داد. مطالعه وی به صورت پیمایشی و با پرسشنامه بوده است. نتایج وی نشان داد که مولفه های خودتنظیمی، خودبرانگیختگی و ارتباط اجتماعی از هوش هیجانی ارتباط معنی دار با عزت نفس دانش آموزان دارد.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

۱- مولفه خودآگاهی از هوش هیجانی مدیران رابطه معنی دار با عزت نفس زوجین دارد.

۲- مولفه خود تنظیمی از هوش هیجانی مدیران رابطه معنی دار با عزت نفس زوجین دارد.

۳- مولفه خود برانگیختگی از هوش هیجانی مدیران رابطه معنی دار با عزت نفس زوجین دارد.

۴- مولفه همدلی از هوش هیجانی مدیران رابطه معنی دار با عزت نفس زوجین دارد.

۱- مولفه ارتباط اجتماعی از هوش هیجانی مدیران رابطه معنی دار با عزت نفس زوجین دارد.

………….

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

0