بررسی رابطه بین استفاده از الگوهای فعال تدریس توسط معلمان دوره ابتدایی شهرستان دیر و یادگیری اثربخش فراگیران

عنوان پروپوزال: بررسی رابطه بین استفاده از الگوهای فعال تدریس توسط معلمان دوره ابتدایی شهرستان دیر و یادگیری اثربخش فراگیران

قسمت هایی از پروپوزال:

بیان مسأله:

شیوه‌های متنوعی در تدریس وجود دارد که هر کدام برای شرایط و درس خاصی مناسب‌تر است، لذا معلم باید با توجه به هدف‌های آموزش، موضوع درس، ویژگی‌های دانش‌آموزان، امکانات موجود، جو حاکم بر کلاس، تعداد فراگیران، زمان در اختیار کلاس و ده‌ها مسأله دیگر، مناسب‏ترین شیوه را انتخاب کند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که در اجرای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت، باید توجه برنامه‌ ریزان به روش‌های تدریس فعال، به جای روش‌های سنتی، معطوف گردد به گونه‏ای که گرایش به سوی خلاقیت و تقویت تفکر و استدلال باشد. پژوهش‌‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که معلمان دوره ابتدایی در جنبه مهارت‌های تدریس علی الخصوص در دروس فارسی، ریاضی، علوم، هدیه‌های آسمانی، با مشکلات بیشتری مواجه هستند (عیبری، ۱۳۸۹).

……

مرور منابع:

مهرام و همکاران (۱۳۸۷) تأثير تدريس فعال به شيوه‌ی بحث گروهي دانشجو- محور با شيوه‌ی سخنراني بر يادگيري اثربخش دانشجويان پزشكي را مورد بررسی قرار داد. در اين مطالعه‌ی نيمه تجربي، دو شيوه سخنراني و بحث گروهي در گروه‌هاي كوچك (۶ تا ۸ نفره) در تدريس درس تئوري كودكان در چهار دوره از دانشجويان پزشكي زنجان آزمايش گرديد. بعضي عناوين به صورت سخنراني و برخي نيز به صورت بحث گروهي دانشجو- محور تدريس شدند. ميانگين درصد پاسخ‌هاي صحيح در كوييزهاي آخر كلاس‌هاي به شيوه‌ی بحث گروهي و سخنراني، به ترتيب ۸۴ و ۴۵ درصد بود كه اختلاف معني‌داري را نشان داد ولي مقايسه‌ی ميانگين درصد پاسخ‌هاي صحيح به سوالات آزمون‌هاي پاياني در دو شيوه به ترتيب بالا به ميزان ۶۷ درصد و ۶۵ درصد، اختلاف معني‌دار نشان نداد.

………..

فرضيه‏هاي تحقیق:

فرضیه۱: بین استفاده از طرح درس مناسب توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.

فرضیه۲: بین استفاده از روش پروژه توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.

فرضیه۳: بین استفاده از روش پرسش و پاسخ توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.

فرضیه۴: بین ایجاد انگیزه در آغاز تدریس توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.

فرضیه ۵: بین معرفی منابع اطلاعاتی توسط معلمان و میزان یادگیری اثر بخش فراگیران رابطه وجود دارد.

………….

 

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

6 − دو =

0