بررسي عوامل موثر بر ميزان مهريه در ميان زوجين جوان(۱۸ تا ۳۵ سال) شهر قم

دانلود پروپوزال آماده: : بررسي عوامل موثر بر ميزان مهريه در ميان زوجين جوان(۱۸ تا ۳۵ سال) شهر قم

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

مطالعات زنان گرايش زنان و خانواده

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

آسيب­هاي اجتماعي، ناهنجاري­ها، پرونده­هاي مرتبط با جرائم حقوقي و کيفري، امروز بيش از سال­هاي گذشته در معرض اين پرسش قرار گرفته­اند که به راستي و براي چه، با اين همه ازدحام و افزوني پرونده­هاي قضايي در کشورمان روبرو هستيم. موضوعي که در حال حاضر، بسياري از جامعه­شناسان، جرم­شناسان و روانشناسان، درصددِ پاسخ به چرايي، دلايل اجتماعي، حقوقي و رواني بسياري از اين پديده­هايي است که هر کدام به نوعي به بدنه اجتماعي لطمه مي­زند. ورود سالانه ۷ الي ۸ ميليون پرونده کيفري و حقوقي به دستگاه قضايي کشور است که در مقايسه با جمعيت ۷۰ ميليون نفري ايران، از ميزان رايج در ساير کشورهاي جهان، بيشتر به نظر مي­رسد[۱].

در کنار تمامي آسيب­ها و ناهنجاري­ها قابل وقوع در سطحِ جامعه، آسيب­هاي مرتبط با مسايل خانواده(طلاق، مهريه، حضانت فرزندان…)، از حساسيتِ بيشتري برخوردار است، چرا که، تهديدِ نهاد خانواده، ضربه به هستي جامعه و ارکان اجتماعي را در پي دارد. به همين دليل، از آن­جايي که فروپاشي خانواده، اضمحلال جامعه را نيز در پي دارد، حساسيت در اين حوزه، بسيار بيشتر از ساير حوزه­هاي اجتماعي است.

کاملا طبيعي است که انتخاب نوع مهريه و ميزان و مقدار آن،  ذهنِ دو خانواده­هاي  عروس و داماد را در ابتداي تشکيل خانواده، معطوف به خود سازد. شايد اين گفته، چندان بي­ربط نباشد که خانواده­ها در تعيين مهريه دچار سردگمي هستند و نمي­دانند بر چه مبنايي بايستي مهريه تعيين کنند. چرا که به واسطه در دست نداشتن مبنا براي تعيين مهريه، را­ه­هايي انتخاب مي­­شود که بعضاً نتايج خوبي در پي ندارد. بهتر است اين سردرگمي را در ارتباط با فرهنگ مورد بررسي قرار دهيم. چرا که تشکيل خانواده، در همه فرهنگ­ها و خرده فرهنگ­هاي جهاني، متفاوت و مختلف است، اما نکته مورد اشاره، به سبک ازدواج ايراني و اسلامي اشاره دارد که مطابق با آيين ملي و مذهبي قبل از ثبت سند ازدواج، مهريه تعيين مي­گردد. يکي از سنت‏هاي اجتماعي رايج در اسلام، پرداخت مهريه در پيوند ازدواج است؛ به عبارت ديگر از گذشته‏هاي بسيار دور تا امروز، رسم بر آن است که مرد هنگام ازدواج و بويژه زماني که خواستگاري وي با پاسخ مثبت، همراه مي‏شود، مبلغي را به عنوان مهريه براي زن در نظر مي‏گيرد. اگرچه سنت پرداخت مهريه، همانند ساير سنت‏هاي اجتماعي، طي روزگار گذشته، تحولات و دگوگوني‏هاي زيادي را پشت سر گذاشته و با توجه به زمان و مکان، دچار تغييرات مختلفي شده است، اما اشتراک معاني فراواني در چند و چون آن وجود دارد. روزگاري، مهريه در جايگاه بهاي زن قرار داشت و در واقع همان وجه المعامله عقد نکاح تلقي مي‏شد و نيز، در دوره‏اي خاص به عنوان هديه‏اي از سوي مرد به پدر زن داده مي‏شد و در دوراني هم اين هديه، به خود زن اختصاص مي‏يافت.

مهريه يکي از حقوق زنان است که طبق قانون و شرع از همان لحظه­ي عقد بين زن و مرد ايجاد مي­شود، زن مي­تواند آن را از شوهر خود بخواهد اما طبق روال رايج زن در هنگام وقوع طلاق مي­تواند مهريه خود را دريافت دارد و با درخواست مهريه اين نظر به اثبات مي­رسد که او قصد طلاق دارد. اين روزها بحث بر سر کم و زيادي مهريه­ها در همه محافل شنيده مي­شود. در اين ميان عده­اي – در اکثر مواقع والدين دخترها- موافق مهريه زياد و عده ديگر مخالف مهريه زياد هستند. اين بحث تا به آنجا پيش رفته که بحث زياد و کم مهريه به محاکم قضايي نيز کشيده شده، اما هنوز در دفترخانه­هاي رسمي ازدواج مهريه­هاي چند صد و گاه چند هزار سکه­اي به صورت رسمي ثبت مي­شود و به گفته مسولان قضايي تعداد زيادي از زندانيان کشور را نيز زندانيان مهريه تشکيل مي­دهند که نتوانسته­اند مهريه زنان خود را پرداخت کنند[۲]. براي روشن شدن بحث به اين نكته هم بايد اشاره كرد كه تقريباً هيچ زني هنگام ازدواج توقع دريافت مهريه را از همسر خود مطرح نمي‌كند و اغلب زناني هم كه با مهريه‌هاي بالا حاضر به ازدواج مي‌شوند، به شكل شفاهي به همسران خود اين قول را مي‌دهند كه تنها در زمان طلاق يا در صورت بروز مشكل حاد در زندگي مهريه خود را مطالبه خواهند كرد.

تعلق مهريه به زنان از حقوق مسلم آنان در عقد ازدواج است، اما امروزه همه انگشت اتهام را به سوي زنان گرفته­اند و از آنها مي­خواهند مهريه را کم بگيرند تا ازدواج آسان ميسر شود؛ زيرا مردان به دليل مسئوليت­هاي مالي متعدد در زندگي مشترک، از زير بار ازدواج شانه خالي مي­کنند. مبلغ مهريه­ها بالا است، گويي در يک رقابت خاموش، هر روز بر ميزان آن افزوده مي­شود. دختران سال­هاي دهه ۶۰ و ۷۰، امروز به خانه بخت مي­روند و مهريه­هاي ۱۳۶۰ يا ۱۳۷۰، سکه­اي به عدد سال تولد عروس، ديگر چندان تعجب کسي را برنمي­انگيزد. حتي گاه سال تولد به ميلادي محاسبه مي­شود و از آن فراتر مي­رود.

امروزه براي تعيين مهريه به بضاعت و توان مالي مرد توجهي نمي­شود و اغلب زنان در تلاش هستند تا از تعيين مهريه­هاي سنگين به عنوان راهكاري براي حفظ حقوق خود در برابر مردان استفاده كنند. برخي از خانواده­هاي ايراني بر اين باورند كه مهريه نشان دهنده ارزش زن است و ويژگي­هايي مانند تحصيلات، سطح مالي خانواده دختر يا زيبايي او را به عنوان ملاكي براي تعيين مهريه در نظر مي­گيرند. برخي ديگر از خانواده­ها نيز عقيده دارند كه مهريه نشانه­اي از جايگاه اجتماعي دخترانشان است. غافل از اين كه اين روزها برخلاف ديگر كشورهاي مسلمان، مهريه­هاي سنگين از موانع اصلي ازدواج جوانان محسوب مي­شود. براساس پژوهش­هاي انجام شده در مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه، ميانگين مهريه زنان در ايران ۲۶۰ تا ۳۵۰ سكه است و ايران از اين نظر در مقايسه با ديگر كشورهاي مسلمان در سطح منطقه رتبه نخست را دارد و به رغم اين كه در اين كشورها رقم مهريه ثابت است و بندرت ممكن است دستخوش تغيير شود( فراهاني جم، ۱۳۹۰: ۱۱).

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

[۱] – اين ميزان در کشور ژاپن که جمعيتي معادل ۱۲۷ ميليون نفر را در خود جاي داده است، به مراتب کمتر است. آژانس پليس ملي ژاپن در تازه­ترين گزارش خود، اعلام كرد كه ميزان جرائم عمومي در اين كشور براي پنجمين سال پياپي با كاهش رو به رو شد. به گزارش خبرگزاري كيودو به نقل از آمار رسمي پليس ژاپن، ميزان جرائمي كه در سال ‪ ۲۰۰۷ميلادي در اين كشور به وقوع پيوسته با ‪ ۶/۹ درصدكاهش نسبت به سال قبل از آن به يك ميليون و ‪ ۹۰۸هزار و ‪ ۹۹۰ مورد رسيده است. جرائم در ژاپن نه فقط توسط پليس اين كشور، بلكه با همكاري شهرداريهاي محلي و شهروندان ژاپني داوطلب با پليس با كاهش روبرو شده است. جرائم در ژاپن پس از جنگ جهاني دوم، رو به افزايش بود؛ به طوري كه در سال ‪ ۲۰۰۲ ميلادي آمار جرائم به بيش از دو ميليون و ‪ ۸۵۴ مورد رسيد، اما پس از آن همواره با كاهش رو به رو بوده است. اين گزارش همچنين مي‌افزايد: پليس ژاپن در اين مدت يك ميليون و ‪۹۰۰ هزار جرائم به وقوع پيوسته را در اين كشور شناسايي كرده كه ۶۰۵هزار مورد را تحت تعقيب قرار داده است كه در مقايسه با مدت مشابه قبل از آن ‪۵/۵ درصد كاهش را نشان مي‌دهد. ر.ك به (با اندکي تلخيص): خبرگزاري جمهوري اسلامي، ۱۹ آبان ۱۳۸۶، به آدرس اينترنتي:

http://www1.irna.com/en/news/view/line- 9/8610193692195412.htm

 

 

[۲] – خبرگزاري فارس در روز پنج شنبه سوم مرداد ۱۳۹۲ تحت همين موضوعي خبر مهمي مطرح کرد:

محمد علي ساري معاون ستاد ديه کشور با اشاره به وجود ۲ هزار و ۸۰۰ زنداني مهريه در زندان‌هاي کشور تصريح کرد: خانواده‌ها به ويژه جوانان بايد در اين مورد دقت کنند چرا که مهريه عندالمطالبه است. منبع:

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920503000038
 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

سه × چهار =

0