: بررسي رابطه تعهد سازماني بركارايي مديران و كاركنان سازمان تعاوني روستايي استان اردبيل

دانلود پروپوزال آماده: : بررسي رابطه تعهد سازماني بركارايي مديران و كاركنان سازمان تعاوني روستايي استان اردبيل

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

کشاورزي- گروه مديريت کشاورزي

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

افزايش عملکرد و استفاده کارآمد از نيروي انساني ضرورتي است که بايد مورد توجه کليه مديران و تصميم گيرندگان سازمان‌ها قرار گيرد. با توجه به اينکه يکي از مهمترين منابع موجود درسازمانها، نيروي انساني شاغل در آنهاست، بخشي از اقدامات مديريتي نيز با هدف بهره گيري هرچه مؤثرتر و کار آمدتر از اين منابع به مرحله اجرا در مي آيد و مديريت مؤثر عملکرد را به يکي ازمهمترين وظايف مديران تبديل نموده است. يکي از عوامل نامحسوس مؤثر برعملکرد کارکنان،تعهد سازماني آنان مي باشد. نيروي انساني وفادار، سازگار با اهداف و ارزشهاي سازماني، حاضراست حتي فراتر از وظايف مقرر در شرح وظايف، فعاليت نمايد و مي تواند عامل مهمي دراثربخشي سازماني باشد. وجود چنين نيرويي در سازمان توأم با بالا رفتن سطح عملکرد و پايين آمدن نرخ غيبت، تأخير و ترک خدمت مي باشد و وجه اعتبار سازمان را در اجتماع، مناسب جلوه داده و زمينه را براي رشد و توسعه سازمان فراهم مي آورد. برعکس نيروي انساني با احساس وفاداري، تعلق و تعهد سازماني کم، نه تنها خود در جهت نيل به اهداف سازمان حرکت نمي کند، بلکه با ايجاد بي تفاوتي نسبت به مسائل و مشکلات سازمان ممكن است  در بين ديگر همکاران تأثير مفيدنداشته باشد، که اين امر خود منشأ ناهنجاري هاي بسياري در ابعاد مختلف اجتماعي، سياسي، اقتصادي وفرهنگي در جامعه را فراهم مي کند، لذا بررسي در زمينه تعهد سازماني و بررسي عوامل مؤثر بر آن و نتايج حاصله مي تواند ازجمله تحقيقات مؤثر در علوم رفتار سازماني باشد. در دهه گذشته  تعهد سازماني و ابعاد آن جايگاه مهمي را در تحقيقات  به خود اختصاص داده است. يکي  ديگر از متغيرهايي که با تعهد سازماني در رابطه بوده، رضايت شغلي مي باشد که خود تعيين کننده بسياري از متغيرهاي سازماني است. مطالعات متعدد نشان داده است رضايت شغلي از عوامل مهم افزايش بهره وري، دلسوزي کارکنان نسبت به سازمان، تعلق و دلبستگي آنان به محيط کار وافزايش کميت و کيفيت کار، برقراري روابط خوب و انساني در محل کا ر، ايجاد ارتباطات صحيح،بالا بردن روحيه، عشق و علاقه به کار است (هومن، ۱۳۸۲).  از طرفي چنين انتظار مي رود که رابطه ميان خشنودي شغلي و ترک شغل منفي باشد. هرچه خشنودي شغلي بيشتر باشد، ترک شغل کمتر است. نتايج به طور کلي، اين فرضيه را تأئيد مي کنند. بنابراين به نظر مي رسد که استحکام اين رابطه تا اندازه اي منوط به وجود اشتغال کامل باشد. همواره کساني هستند که به دليل ناخشنودي، شغل خود را ترک مي‌گويند و کساني نيز هستند که به ناچار (نقل مکان، بحران خانوادگي، و جز اينها) به ترک شغل مبادرت مي ورزند.

انتظار مي رود که درصد کساني با اشتغال کامل (Full employment)  که به علت خشنودي اندک شغل خود را ترک مي‌گويند بيشتر از هنگامي باشد که يافتن شغل دشوار است. در نتيجه، رابطه ميان ترک شغل و خشنودي بايد در اثناي اشتغال کامل مستحکم تر باشد (ميچل، ۱۳۷۳).  بنابراين رضايت شغلي مي تواند بر روي تعهد نقش و تأثير داشته و از اين طريق موجب، بهبود عملکرد باشد.

يکي ديگر از عواملي که با تعهد سازماني کارکنان در ارتباط بوده مديريت مشارکتي مي باشد، که به طور کلي عبارتند از دخالت دادن کارکنان کليه سطوح سازمان در فرآيند تبين مشکل، تجزيه وتحليل موقعيت و دستيابي به راه حل ها، به طوري که کارکنان از قدرت تصميم گيري بالايي برخوردار شوند و با مديرخود در کليه مراحل هم فکري کنند (رابينز،۱۳۸۰ (. مقصود از مشارکت دادن کارکنان[۱] نوعي فرايند مشاركتي است که هدف آن تشويق و ترغيب کارکنان و اعضاي سازمان به دادن تعهد و مشارکت هر چه بيشتر درامر موفقيت سازمان است. پايه و اساس انديشه مزبور بر اين منطق قرار دارد که کارکنان در فرآيندتصميماتي که بر سرنوشت آنان اثر مي گذارد، مشارکت مي کنند، در کار اداري و سازماني خود از آزادي عمل بيشتري برخوردارند، بر زندگي کاري خود کنترل‌هايي اعمال مي نمايند، سازمان بدين وسيله موجبات انگيزش هر چه بيشتر آنان را فراهم مي آورد، افراد تعهد بيشتري به سازمان پيدا مي کنند، بازدهي، توليد و بهره وري در سازمان افزايش مي يابد و سرانجام اين که آنان نسبت به کارخود، بيشتر احساس رضايت مي کنند (رابينز، ۱۳۸۰(. مي‌توان مشاركت در تصميم گيري ها را هم يک عامل شخصي و هم تا حدي يک عامل سازماني در نظرگرفت. نتايج بسياري از پژوهش ها نشان مي دهد که کارکنان مايلند در تصميم گيري ها در موقعيت خود مشارکت داشته باشند. کساني که تجربه مشارکت را در سازمان خود داشته اند معمولا نگرش مطلوب و مثبت تري نسبت به کار خود داشته و مايل به تکرار آن تجربه هستند (کمپ، ۱۳۷۷(.

بنابر نظر هرزبرگ ( ۱۹۷۴ ) چنانچه شغل کارمند را با دادن ميزاني از مشارکت و خود مختاري درتصميم گيري پرمايه سازيم، رضايت شغلي تا  اندازه  زيادي افزايش پيدا خواهد کرد. در نظريه ورومنيز اعتقاد بر اين است که چنانچه فرد در انتخاب هدفها رضايت و مشارکت داشته باشد نسبت به آن تعهد بيشتري پيدا کرده و براي ر سيدن به آنها تلاش مضاعفي مي کند. مطالعات هاکمن و اولد هام ( ۱۹۸۰ ) نيز نشان مي دهد که مشارکت نقش ارزنده اي در رضايت شغلي و ايجاد وحدت در کارکنان يک سازمان بازي مي کند. به نظر دراگو و وودن[۲](۱۹۹۱) مبناي فلسفي مشارکت اين است که افراد حق دارند در تصميم هايي که بر زندگي و کار آنها اثر مي گذارد سهيم باشند و در اين صورت است که تعهد بيشتري نسبت به تصميم‌ها احساس کرده رضايت شغلي بيشتري به دست مي آورند (به نقل از هومن، ۱۳۸۲٫(

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

[۱]Employee involvement

[۲] Drago &Wooden

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 × 1 =

0