: الگوهاي تعاملي اسلام و ناسيوناليسم در ايران معاصر و تأثير آن بر منافع ملي

دانلود پروپوزال آماده: الگوهاي تعاملي اسلام و ناسيوناليسم در ايران معاصر و تأثير آن بر منافع ملي

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

علوم سياسي

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

با پديدار شدن جلوه‌هاي تمدن غرب در ايران ـ به ويژه بعد از شكست‌هاي ايران از روسيه ـ اصل ترقي و پيشرفت به عنوان گفتمان روشنفكران ايراني خودنمايي نمود. با تشكيل دولت ـ ملت‌ها در جهان، روشنفكران نسل اول ايران مطالبات ترقي‌خواهانه خويش را با ايدئولوژي ناسيوناليسم پيوند دادند و ايدئولوژي مستقر (اسلام) را به عنوان عامل انحطاط و عقب‌ماندگي ايران قلمداد نمودند. در ۱۵۰ سال گذشته اسلام و ناسيوناليسم تعاملات، تعارضات و تضادهايي را با هم داشته‌اند كه درهر برهه از تاريخ، متناسب با منطق موقعيت، جلوه ‌يا بعدي از آن نمايان گرديده است. درابتداي آشنايي با غرب، ناسيوناليست‌هاي ترقي‌خواه و قانون‌گرا ظهور يافتند، سپس مشروطه‌خواهان محور حركت حاكميت شدند. بعد از آن، ناسيوناليسم شكل افراطي و باستانگرايي به خود گرفت و در مقطع كوتاهي نيز ناسيوناليسم مدني در ايران حاكم شد.

بعد از انقلاب اسلامي، رهبران اين انقلاب بر سازگاري اين دو تأكيد كردند و در مواقع نياز با بسيج اجتماعي، توانسته‌اند هويت جمعي ايرانيان را ذيل گفتمان اسلام سياسي بسيج نمايند. اين در حالي است كه ناسيوناليسم ايراني تا قبل از انقلاب اسلامي (به تنهايي) فاقد قدرت انسجام بخشي لازم در جهت بسيج اجتماعي بوده است. در سال‌هاي اخير تأكيد بر ايرانيت و نمادهاي آن مورد توجه گرايشات متعارض فكري در كشور قرار گرفته و به عنوان يكي از مسائل روز درآمده است. براي مثال، مكتب ايراني، جمهوري ايراني و توجه به نقش تاريخي و باستاني ايرانيان در ادبيات دولت دهم و در جناح مقابل (موسوي) و  جريان خارج از نظام (شيرين عبادي ) نمايان گرديده است.  رئيس‌جمهور و رئيس دفتر دولت دهم بر كوروش و آزادي‌خواهي وي تأكيد مي‌كردند.[۱] ميرحسين موسوي نيز در بيانيه‌هاي صادره پس از انتخابات، چندين بار بر تقيّد كوروش به حقوق بشر تأكيد داشت[۲] و شيرين عبادي نيز هنگام اخذ جايزه نوبل، خود را دختر كوروش معرفي كرد.[۳]

لذا بررسي دقيق و واقع‌بينانه و نحوه مواجهه با دومؤلفه مذكور به عنوان يكي از نيازهاي فكري روز ايران بايد مورد توجه قرار گيرد.

آيا مي‌توان دو عنصر ناسيوناليسم و اسلام را همسو ملاحظه نمود؟ كدام يك از مؤلفه‌هاي همسويي، تفكيك و تقابل در قرن گذشته باعث پيشرفت يا عقب‌ماندگي ايران در ابعاد مختلف شده است؟ آيا ناسيوناليسم ايراني را بايد متأثر از ناسيوناليسم مدرن اروپا بدانيم كه بعد از قرارداد وسفالي شكل گرفت ؟ يا آن را به تشكيل دولت ملي و فراگير در ايران از سال ۹۰۷ هجري و مصادف با تشكيل نظام سياسي ـ مذهبي صفويه در ايران ارجاع دهيم؟ كدام يك از دو ايدئولوژي اسلام و ناسيوناليسم تاكنون قادر به بسيج اجتماعي ايرانيان در راستاي منافع ملي بوده‌اند و نتايج آن كدام است؟ به نظر مي‌رسد در جامعه امروز و ديروز ايران نظرات متفاوتي در پاسخ به سؤالات فوق وجود داشته باشد. دسته‌اي اين دو را به دليل تنيدگي و زايش سياسي مذهب تشيع در ايران، امري يگانه مي‌دانند اما دستة ديگري هستند كه با توجه به ابعاد منفي ناسيوناليسم همچون خون‌، نژادگرايي و برتري‌طلبي قومي آن را فاقد سازگاري با اسلام مي‌دانند و جهانشمول بودن اسلام و امت‌گرايي را مقابل ملت قرار مي‌دهند و دسته سومي هستند كه ورود اسلام به ايران و گسترش آن به عرصه سياست را عاملي در راستاي تحقير تمدن آريايي ـ ايراني مي‌دانند و اصرار بر هويت ايراني محض دارند.

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

۱ـ مشایی رئیس دفتر رئیس جمهوری و احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت ایران (۱۳۸۸ ـ ۱۳۸۴) نیز بارها بر کوروش و مکتب ایرانی تأکید کردند. به طور نمونه: مشایی اصرار دارد که به جای مکتب اسلام از «مکتب ایرانی» استفاده نماید:

«من اصرار دارم بر مکتب ایرانی، بعضی‌ها ممکن است بر من خرده بگیرند که تو چرا نمی‌گویی مکتب اسلام، مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی از آن وجود دارد. دریافت ناب از حقیقت ایمان و حقیقت توحید و حقیقت اسلام؛ مکتب ایران است. از این پس ما مکتب ایران را به دنیا معرفی می‌کنیم.» (سخنرانی در شورایعالی ایرانیان، ۸/۵/۱۳۷۸).

«باور دارم واژه ایران ذکر است. چرا ذکر است؟ شما در ذکر دنبال چه می‌گردید؟ ذکر واژه‌ای است مرتبط با روح مؤمن. از ذکر چه می‌جویند ذاکران؟ همان را بجویید از ایر ان، ایران ذکر است.» (مشایی، ۱۴/۵/۱۳۸۹).

احمدی‌نژاد: «فردوسی مکتب پیامبر گرامی اسلام را نجات داده و بار حقیقی این مکتب را از دوش نااهلان برداشته و بر دوش ملت ایران گذاشت و این ملت نیز الحق به خوبی از عهده این مسؤلیت برآمد.» (سخنرانی احمدی‌‌نژاد در طوس، ۱۳۹۰)

۱ـ میرحسین موسوی در بیانیه‌ای که قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ صادر می‌نماید می‌نویسد: «حقوق بشر در ایران مضمون تازه‌ای نیست. اولین اعلامیه‌ حقوق بشر را به کوروش پادشاه نامدار ایرانی نسبت می‌دهند که در قرآن ذوالقرنین لقب گرفته است. منشور حقوق بشر کوروش شهرت و اعتبار جهانی دارد.» (بیانیه موسوی، ۲۷/۲/۱۳۸۸).

۲ـ شیرین عبادی هنگام اخذ جایزه صلح نوبل خود در اسلو در سال ۲۰۱۷ می‌گوید: «من ایرانیم، از نوادگان کوروش کبیر، همان امپراطوری که ۲۵۰۰ سال پیش در اوج قدرت اعلام کرد که اگر مردمان نخواهند به آنان حکومت نخواهد کرد.»

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

5 × 3 =

0