ارتش و دولـت دکتر مصـدق

دانلود پروپوزال آماده: ارتش و دولـت دکتر مصـدق

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

تاریخ انقلاب اسلامی

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

در سرتا سر تاريخ ايران، ارتش از اهميت سياسي و نظامي و اجتماعي بزرگي برخوردار بوده است. هر كشوري براي حفظ مرزهاي خود در مقابل تهاجمات خارجي و همچنين براي محافظت از امنيت داخلي خصوصاً در برابركانون هاي سياسي، اجتماعي، ضد حكومت نياز به قواي نظامي و انتظامي(ارتش) دارد، چون عملكرد گروه هاي حاكم بر جامعه با خواست هاي مردم هماهنگ و گاه متعارض است، وجود اين دو نيرو كه معمولاً در پيوند و همدست يكديگرند در جامعه ضروري است. اين دو نيرو در اكثر جوامع سنتي و از جمله در ايران چنان ساختار مشتركي هستند كه گاه تفكيك آنها مشكل است[۱]. از لحاظ اهميت موضوع بايد اين نكته را به يادداشت كه در دوره حكومت رضا شاه ساختار قشون متحد الشكل و به طور كلي ارتش نوين ايران بنا نهاده شد و ارتش به عنوان ركن اصلي قدرت در حكومت پهلوي تبديل شد و دولت و مجلس هيچ نقشي در نيروهاي نظامي كشور نداشتند و كنترل كامل ارتش در دست رضا شاه بود و ارتش پيوستگي زيادي با سلطنت داشت و مع الوصف ارتش پشتيبان حكومت پهلوي بود.

با اشغال ايران در شهريور ۱۳۲۰ و سقوط دولت مطلقه رضا شاه، ارتش نويني را كه او تشكيل داده بود از هم فروپاشيد. با روي كار آمدن محمد رضا شاه او به عنوان فرمانده كل قوا منصوب شد و با كمك ايالات متحده آمريكا  ارتش را بازسازي و در اختيار خود گرفت. ارتش بازسازي شده در سال ۱۳۲۵ در مقابله با جدا سازي آذربايجان نقش مؤثري ايفاء كرد و مدتي بعد رزم آرا رياست ستاد ارتش را بر عهده گرفت و به تقويت آن پرداخت. ارتش در اين دوره تحت تأثير گروه هاي گوناگون سیاسی قرار داشت و به تأثیر پذیری از فضای سیاسی کشور گروه های چون سازمان نظامي افسران حزب توده، كانون افسران بازنشسته و سازمان افسران ناسيوناليست پديد آمد و به گسترش نقش خود در ارتش تأكيد داشتند. پس از ملي شدن صنعت نفت، دكتر مصدق به نخست وزيري رسيد. اما دولت تسلطي بر عملكرد نظاميان نداشت و نظاميان به تشويق دربار به مخالفت با سياست هاي دكتر مصدق مي پرداختند و از اين رو دكتر مصدق با در اختيار گرفتن منصب وزارت جنگ سعي مي كرد سلطه ي دربار را بر ارتش كم رنگ كند و سيطره ي دولت را بر ارتش بيشتر سازد. پس از ۳۰ تير ۱۳۳۱ شاه مجبور بود با سياست هاي دكتر مصدق همراهي كند و شاه مجبور شد كه رياست وزارت جنگ را به دكتر مصدق واگذار كند زيرا در آن مقطع شاه توانايي مقابله با افكار عمومي را نداشت. تلاش دكتر مصدق براي وادار كردن شاه به سلطنت و نه حكومت بود با اين وجود روابط دكتر مصدق با مجلس از يك سو و با شاه از سوي ديگر به پايان راه و بن بست نزديك مي شد.

به نظر مي رسد در اين دوره ۱۲ ساله از شهریور ۱۳۲۰ تا كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، ارتش و سلطنت توانستند به موازات با يكديگر قدرت از دست رفته را احياء كنند و به پيوستگي قبل از شهريور ۱۳۲۰ برسانند. در اين ميان ارتش در اختلافاتي كه بين دربار با دكتر مصدق وجود داشت به طرفداري و حمايت از دربار و شاه نقش بازي مي كرد. دكتر مصدق براي از ميان برداشتن موانع و هموار كردن مسير دولت و برنامه هاي خود به پشتيباني افكار عمومي و روندهاي مسالمت آميز متكي بود. اما مخالفين منتظر فرصت مناسب براي كودتا و توسل به نيروهاي نظامي براي سرنگوني او بودند. رد پاي كودتا بر ضد دکتر مصدق را مي توان از اوايل زمامداري او در تير ۱۳۳۰ دنبال كرد. به نظر مي رسد محافل سياسي داخلي کشور حتي پيش از انگليسي ها و آمریکائیها در فكر كودتا و بركناري دكتر مصدق بوده اند. وقوع كودتاي ۲۸ مرداد و نقش افسران نظامي در سرنگوني دولت دكتر مصدق بيانگر آن است كه دكتر مصدق در نيل به اين هدف خود براي تسلط بر ارتش ناكام مانده است. زيرا دكتر مصدق معتقد بود كه ارتش بايد زير نظر و كنترل غير نظاميان و توسط آنها اداره شود و ارتش با سرنگوني دولت دكتر مصدق و جايگزين كردن يك فرد نظامي به قدرت نمايي پرداخت. در سراسر تاریخ ایران، ارتش از اهمیت سیاسی و اجتماعی بزرگی برخوردار بوده است. ارتش نوین ایران پس از کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ تشکیل شد و در دی ۱۳۰۰ به طور رسمی آغاز به کار کرد. واحدهای نظامی در قشون متحد الشکل ادغام شدند و تحت نظر وزارت جنگ و فرماندهی واحدی قرار گرفتند. کلیه ی واحدهای نظامی و انتظامی تا پایان سلطنت رضا شاه از حوزه ی نظارت قوه مقننه، قوه مجریه و کابینه خارج و زیر نظر مستقیم رضاشاه بودند. بدنبال اشغال ایران از طرف متفقین در سوم شهریور ۱۳۲۰ به فروپاشی ارتش انجامید. اما ضرورت حفظ ارتش برای دفاع از تمامیت ارضی کشور و تسلط بیگانگان به بخشی از خاک ایران باعث شد که حکومت مرکزی و سیاسی کشور به بازسازی ارتش بپردازد و محمدرضا شاه بعنوان فرمانده کل قوا، با کمک ایالات متحده ارتش را بازسازی و در اختیار خود قرار دهد. ارتش بازسازی شده در سال ۱۳۲۵ در مقابله با جدا سازی آذربایجان نقش مؤثری ایفا کرد و مدتی بعد رزم آرا ریاست ستاد ارتش را بر عهده گرفت و به تقویت بیشتر آن پرداخت.

 

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

۱- تكميل همايون، ناصر، تحولات قشون در تاريخ معاصر ايران، جلد ۱، تهران، دفتر پژوهش هاي فرهنگي ، ۱۳۷۶، صص ۹-۱۱٫

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

یک × 4 =

0