: : ارتباط پلی مورفیسم TaqI گیرنده ویتامین D (VDR ) با سرطان پستان در شمال ایران

دانلود پروپوزال آماده: : ارتباط پلی مورفیسم TaqI  گیرنده ویتامین D (VDR ) با سرطان پستان در شمال ایران

 فرم پروپوزال پر شده و تکمیل شده نیمه رایگان کارشناسی ارشد و دکتری آماده برای انجام پایان نامه و درس روش تحقیق برای رشته های مختلف

زيست شناسي علوم جانوري گرايش فيزيولوژي جانوري

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

سرطان پستان جزء ژنتيکي  قوي دارد،بطوريکه خطر بروز سرطان پستان براي خانمي با يک ويا بيش از يک خويشاوند درجه يک  مبتلا به اين سرطان،به ترتيب سه و ده برابر مي باشد(نوسبایوم و همکاران۲ ،۲۰۱۶).

بر اساس رفرنس ديگري خطر بروز سرطان  پستان براي زنان تا سن ۸۰ سالگي نداشتن هيچ خويشاوند درجه يک مبتلا به اين سرطان ۸/۷%و براي زنان بايک و يا دو خويشاوند درجه يک مبتلا ، به ترتيب ۱۳%و ۲۱%خواهدبود ( حمیدی و همکاران،۲۰۱۷).

تاثير ويتامين D وگيرنده اش (VDR) بر عملكرد چرخه سلولي تا حدودي نشان داده که فرم فعال ويتامين   D   يعني ۱,۲۵(OH)2 D3 تنظيم کننده بالقوه اي در کنترل رشد و تمايز سلولي می باشدو شواهد اخير نشان مي دهند که در مرگ سلولي،تهاجم توموري و رگ زايي نيز نقش بسزائی دارد، طوري که مي توان گفت در تنظيم بروز و  پيشرفت سرطان نقش دارد. مسير کلاسيک سنتز ۱,۲۵(OH)2D3 شامل هيدروکسيلاسيون موقعيت هاي ۱و ۲۵ ويتامين D3 جذب شده از طريق روده و يا ساخته شده در پوست،به ترتيب به کبد و کليه منتقل و تبدیل به فرم فعال D3 می شود.اما اخيراًً کنترل متابوليسم موضعي ۱,۲۵(OH)2D3در بافت ها توسط هيدروکسيلازهاي بافتي به خصوص در ﺁنزيم  کاتابوليزه کننده اصلي يعني۲۴- هيدروکسيلاز مورد توجه قرارگرفته  است.مسير کلاسيک سيگنالينگ۱,۲۵(OH)2D3  باواسطه VDR که نوعي فاکتور نسخه برداري براي ژن هاي هدف ۱,۲۵(OH)2D3 است، صورت مي  گيرد.

اثرات اين مسير شامل مهار رشد سلولي و نيز مهار تهاجم توموري است . مسير هاي سيگنالينگ  سيتوپلاسمي که به طور روز افزوني در حال شناسايي هستند نيز احتمالا در کنترل رشد و تمايز سلولي نقش  دارند،اما اين مسيرها در مرگ سلولي نيز نقش دارند. ۱,۲۵(OH)2D3 داراي اثرات مهار کنندگي مهمي بر  G1/S Checkpoint سيکل سلولي با افزايش بيان مهار کننده هاي کينازي وابسته به سايکلين هاي P27 و  P21 و نيز با مهار سيکلين D1 است.

 

ممکن است که موجب القا مرگ سلولی یا به طور غیر مستقیم از طریق اثر بر روی گیرنده رشد شبه انسولینی و فاکتور آلفای نکروز توموری و یا به طور مستقیم از طریق سیستم خانواده Bcl-2 ، مسیر سرﺁمید،گیرنده های مرگ(به عنوان مثال Fas ) و مسیر های پروتیین کینازی فعال شده توسط استرس(P38 و کیناز N ترمینال Jun) شود. اثر مهارکننده گي ۱,۲۵(OH)2D3 بر تهاجم و متاستاز توموري نشان داده شده و مکانيسم آن شامل مهار سرين پروتئيناز ها،متالو پروتئينازها و رگ زايي است. مدارک دال بر اثر ويتامين  D3  بر سرطان شامل شواهدآزمايشگاهي  مبني بر تاثير ويتامين D3 بر رشد سلولي،تمايز سلولي،مرگ سلولي،تهاجم ومتاستاز توموري، و نيز شواهد اپيدميولوژيکي درارتباط با همبستگي بين وقوع و ميزان پيشرفت سرطان با اختلال در متابوليسم ويتامين D3 و برخي از پلي مورفيسم هاي ژن VDR است.ضمنا آنالوگ هايي از ويتامين D3 به عنوان عوامل شيمي درماني سرطان معرفي شده اند (داسو و همکاران۱،۲۰۱۷ ;اوسبورن و هاچنسن۲،۲۰۱۶). مطالعات نشان مي دهند که ۱,۲۵(OH)2D3موجب مهار رشد سلولي و نیز القاء مرگ سلولی در سلول هاي سرطاني پستان هم در In vitro و هم در In vivo مي شود( والرانس و ولش۳ ،۲۰۱۷).

VDR درغدد پستان طبيعي بيان مي شود، يعني جايي که به عنوان عامل مهار تکثير و القاء کننده تمايز  سلولي عمل مي کند و اين نشان مي دهد که ۱,۲۵(OH)2D3 در تنظيم مهار رشد سلول هاي اپي تليال پستان نقش دارد(ولش و همکاران۴ ،۲۰۱۷).

ضمناً

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

  1. Aung et al
  2. Nussbaum et al

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 × 1 =

0