آثار اجتماعي عدالت سياسى، امام علی، نهج البلاغه

متغیرها: آثار اجتماعي عدالت سياسى، امام علی، نهج البلاغه

توضیحات: ۴۲ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

آثار اجتماعي عدالت سياسى

۱-۳٫ عدالت سياسي از منظر امام علي عليه‌السلام

از نظر امام علي عليه‌السلام آن‌چه سياست را در مسير درست هدايت مي‌كند عدل است و فراتر از  عدل ملاكي براي تدبير اجتماع و سياست وجود ندارد. (شريعت، ۱۳۸۷ش:۲۳۹)

حضرت عليه‌السلام در اين زمينه مي فرمايد: «خیر السیاسات العدل: برترین سیاست ها، عدالت است.» (تميمي آمدي، ۱۴۱۰ق:۳۵۴)

………………

 

۲-۳٫ آثار اجتماعي عدالت سياسي

۱-۲-۳٫ ايجاد امنيت سياسي

………………

۲-۲-۳٫ شكست دشمن                                                                                             

…………..

۳-۲-۳٫ اجراى احكام و حدود شرعى

در خطبه۱۳۱ نهج‌البلاغه امام علي عليه‌السلام اجراي احكام و حدود شرعي را يكي از نتايج اقامه عدل در جامعه اسلامي مي‌داند و مي‌فرمايد: «اَللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنِ اَلَّذِي كَانَ مِنَّا مُنَافَسَةً فِي سُلْطَانٍ وَ لاَ اِلْتِمَاسَ شَيْ‏ءٍ مِنْ فُضُولِ اَلْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنَرِدَ اَلْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ اَلْإِصْلاَحَ فِي بِلاَدِكَ فَيَأْمَنَ اَلْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ تُقَامَ اَلْمُعَطَّلَةُ مِنْ حُدُودِكَ: پروردگارا تو مي‌دانى آن‌چه ما انجام داديم نه براى اين بود كه ملك ‏و سلطنتى به دست آوريم، و نه براى اين‌كه از متاع پست دنيا چيزى تهيه كنيم، بلكه به خاطر اين بودكه نشانه‏هاى از بين رفته دينت را باز گردانيم، و صلح و مسالمت را درشهرهايت آشكار سازيم، تا بندگان ستمديده‏ات در ايمنى قرار گيرند، و حدود ضايع مانده‏ات اجرا گردد… .»

…………….

۴-۲-۳٫ خشنودى مردم

وجود «عدل» بين مردم يكي از ارزش‌هاي متعالي انساني ـ اسلامي است كه هر حاكم اسلامي به حكم قرآن كه مي‌فرمايد: «اُمِرتُ لِأعدِلَ بَينَكُم (شوري/۱۵): و مأمورم درميان شما عدالت كنم.»، موّظف به اجراي دقيق عدل و رعايت انصاف بين اقشار جامعه است. مستضعفان و محرومان به حكم فطرت اصيل و اسلامي‌شان از اجراي عدالت خوشحال‌تر و پذيراترند. در مقابل، مترفين و مشت پركن‌هاي جامعه از اجراي عدالت ناراضي‌تر و دلگير‌ترند، چون مي‌دانند كه با اجراي عدالت و پياده شدن مساوات و برابري در ميان افراد جامعه، جايي براي اسراف‌كاري و تحصيل مال از هر طريق ممكن باقي نخواهد‌ماند.(لنكراني، ۱۳۷۳ش:۱۱۳)

……………….

۵-۲-۳٫ ايجاد الفت و پيوند ميان انسان‏ها

………………

۶-۲-۳٫ پايداري در دوستي و برادري

………………..

۷-۲-۳٫ نااميدى دشمن در دست‌يابى به آرزوهايش

………………

۸-۲-۳٫دوام و پايداري حكومت

………………

۹-۲-۳٫ ايجاد حيات

امام علي عليه‌السلام عدالت را مایه حیات و حتی حیات طیبه جامعه می‌داند و می‌فرماید: «العدل حیاة: عدالت عامل حيات است.» (تميمي آمدي، ۱۴۱۰ق: ۲۶)

منظور از حيات در اين حديث، زندگي معنوي مي باشد، در صورتي كه حكومت جامعه به دست حاكم عادل باشد در اين حالت مردم معناى زندگى را مي‌فهمند، ولي اگر حاكم ظالم و ستمگري بر جامعه سلطه داشته باشد در حقيقت مردم زندگى ندارند و هيچ بهره معنوي از زندگي خود نمي‌برند. جامعه به واسطه بی عدالتی و رعایت نشدن حقوق افراد در جامعه، گرچه به ظاهر تحركی دارد، ولی از روح زندگی «حیات طیبه» محروم است ولی در پناه اجرای عدالت افزون بر آثار مادی و رشد اقتصادی زندگی معنا می‌یابد و مردم به صلاح و رستگاری می‌رسند. (ميرخليلي و حاجي ده آبادي،۱۳۸۰ش: ج۷، ۷۵)

……………………

۱۰-۲-۳٫ رعايت حقوق مردم

……………..

۱۱-۲-۳٫پرهيز از تبعیض

………………….

۱۲-۲-۳٫ شايسته سالاري

……………….

۱۳-۲-۳٫ اصلاح جامعه و روزگار

………………

۱۴-۲-۳٫ اميدوارى مردم

………………..

۱۵-۲-۳٫ ارزش‌مندي حكومت

……………….

۱۶-۲-۳٫ جلوگيرى از شورش هاى مردمى

………………

 

۱۷-۲-۳٫ قِوام جامعه

انسان‌ها براي تأمين نيازهاي خود و زندگي سالم و انساني در اجتماع، نیازمند روابط عادلانه‌اند. عدالت از جمله اصولی است كه به كار بستن آن سبب قِوام و پایداری اجتماع است و با اجرای آن حق هر كس اداشده و راه تعدی و تجاوز به حقوق دیگران بسته می‌‌شود. چنان‌چه امیرالمؤمنین علیه‌السلامدراين زمينه مي‌فرمايد: «جَعَلَ اللهُ الْعَدْلَ قِواماً لِلْاَنامِ وَ تَنْزیهاً مِنَ الْمَظالِمِ وَالْآثامِ وَ تَسْنِیهً لِلْاِسْلامِ: خداوند عدالت را برای پايداري مردم و پاكیزگی از ستم و گناهان و وسیله علو و سربلندی اسلام قرار داده است».  (تميمي آمدي، ۱۴۱۰ق: ۳۴۱)

………………..

۱۸-۲-۳٫ انتظام امور

………………

۱۹-۲-۳٫ اداشدن حقوق متقابل رهبر و مردم

……………..

۲۰-۲-۳٫ مديريت صحيح

………………

۲۱-۲-۳٫ استوارى در بردبارى

………………

۲۲-۲-۳٫ حفظ دین و مرزهای مسلمانان

از ديگر ثمرات اجراي عدالت، حفظ دين و مرزهاي مسلمانان مي‌باشد كه مولای متقیان، امام علیعليه‌السلام در اين رابطه مي‌فرمايد: «… و حُطْ ثغور المسلمین واحرُزْ دینک … بانصافك من نفسك و العمل بالعدل فی رعیتک: حفظ کن دین و مرزهای مسلمین را به واسطه انصاف آوردن از نفست و عمل به عدالت در مردم.» (تميمي آمدي، ۱۴۱۰ق: ۳۷۱)

مراد از «انصاف آوردن از نفس خود» اين است كه خود را با هر كس برابر داند كه گويا خود را نصفى دانسته‏ و او را نصفى، و خود را بر ديگرى ترجيح ندهد، و هر‌گاه بيند در مقدّمه كه‏ حق با ديگري است به آن اقرار كند و رعايت خود نكند. (خوانساري، ۱۳۶۶ش: ج‏۴، ۳۷)

…………………

۲۳-۲-۳٫ شرکت مردم در همه امور مربوط به حاکمیت و اعتماد آنان به حاكميت

…………………

۲۴-۲-۳٫ عزّت مندي

…………………..

 

فهرست منابع و مآخذ

قرآن

نهج البلاغه نسخه صبحي صالح، قم: انتشارات هجرت، ۱۴۱۴ق

  1. آشوری، داریوش، دانش نامه سیاسی، تهران: نشرمروارید، چ سوم، ۱۳۷۳ش
  2. آشوري،محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تهران: انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه،۱۳۸۳ش

……………………………….

……………………………..

……………………………

 

 

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 × 1 =

0