پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI) 2000

نام پرسشنامه : پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI) 2016

روایی و پایایی: ندارد

طریقه نمره دهی: دارد

منبع: دارد

توضیحات:

اختلال هراس اجتماعی (social anxiety disorder) که در زبان فارسی به اختلال اضطراب اجتماعی یا اضطراب جمع نیز ترجمه شده است یکی از اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود. این اختلال یکی از ناتوان کننده ترین اختلالات روانشناختی است که سبب مختل شدن شدید کارکرد اجتماعی فرد مبتلا می‌شود. در این اختلال قرار گرفتن فرد در موقعیت‌های اجتماعی سبب بروز علایم اضطراب از جمله تعریق، تپش قلب، گر گرفتگی، لرزش، خشکی حلق و دهان و .. می‌گردد. پرسشنامه‌های بسیاری برای سنجش هراس اجتماعی تدوین شده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌‌ها پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI) است.

این پرسشنامه در سال ۲۰۰۰ توسط کانور و همکارانش به منظور ارزیابی اضطراب اجتماعی طراحی شد. پرسشنامه مذکور سه حیطه بالینی هراس اجتماعی یعنی ترس، اجتناب و علایم فیزیولوژیکی این اختلال را می‌سنجد. از مزیت‌های این پرسشنامه کوتاه بودن و سادگی نمره‌گذاری آن است که سبب می‌شود بتوان از آن به سهولت و بر روی جمعیت‌های بزرگ همانند دانشجویان استفاده کرد. یکی از موارد استفاده این پرسشنامه آزمودن پاسخ به درمان در مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی است.

نمره گذاری پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI)

پرسشنامه هراس اجتماعی کانور (SPI) یک مقیاس خودسنجی شامل ۱۷ ماده است و از سه زیرمقیاس ترس، اجتناب و ناراحتی فیزیولوژیک تشکیل شده است. هر ماده این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت پنج درجه‌ای نمره‌گذاری می‌شود: به  هیچ وجه=۰، کم=۱، تا حدی=۲، زیاد=۳، و خیلی زیاد=۴ نمره می‌گیرند. بنابراین نمره کل فرد می‌تواند بین ۰ تا ۶۸ باشد. زیرمقیاس‌های آن نیز شامل این سوالات است:

ترسشامل سوالات ۱- ۳- ۵- ۱۰- ۱۴ و ۱۵ است.

اجتنابشامل سوالات ۴- ۶- ۸- ۹- ۱۱- ۱۲ و ۱۶ است

ناراحتی فیزیولوژیکشامل سوالات ۲- ۷- ۱۳ و ۱۷ است.

نمرات برش

نمره برش ۴۰ به بالا با دقت ۸۰ درصد و نمره برش ۵۰ به بالا با دقت ۸۹ درصد توان جدا کردن افراد مبتلا به اختلال هراس اجتماعی از افراد سالم را دارد. همچنین از نقاط برش زیر نیز می‌توانید استفاده کنید:

اضطراب نرمالکمتر از ۲۰

اضطراب کم۲۱ تا ۳۰

اضطراب متوسط۳۱ تا ۴۰

اضطراب شدید۴۱ تا ۵۰

اضطراب بسیار شدید۵۱ به بالا

 

قیمت: ۴۵۰۰ تومان

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

9 + 15 =

0