منزلت اکثریت در قرآن، شهرت، اکثریت در زمامداری اسلام، اکثریت از نظر امامان شیعه

متغیرها: منزلت اکثریت در قرآن، شهرت، اکثریت در زمامداری اسلام، اکثریت از نظر امامان شیعه

توضیحات: ۴۳ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

مقدمه

جوامع بشری همواره بر پایه آگاهی پیشرفت های قابل قبولی به خود داشته اند. و بر همین اساس است كه اكثريت رهبرى شده بر اساس منطق و فكر صحيح، مى‏تواند مشكلات جامعه را در حد امكان بشرى حل كند و اكثريت غير رشيد و رهبرى نشده موجب انحطاط و سقوط جامعه به سوى منجلاب مى‏شود. قرآن نيز با اتكا بر همين قاعده مسلم و عقلايى، براى اكثريت منطقى و عقلانى ارزش قایل است. به عبارت ديگر، از منظر قرآن اگر جامعه ی اسلامى در چارچوب اسلام و بر مبناى اصول استدلالى و منطقى وارد جريان امور و نظردهى‏ها و نظرخواهى‏ها بشود و اختلاف در راه يابى به حقايق و عدالت يا تشخيص قانون درست از نادرست به وجود آيد، اكثريت بر اقليت ترجيح دارد. زيرا اكثريت در اين صورت نزديك‏ترين راه به حقايق است و عقل و شرع نيز آن را امضا مى‏كند.

……………

 

  قرآن و رأی اکثریت

اکثریت به دفعات در قرآن؛ کتاب آسمانی مسلمانان آورده شده است، که در این میان حدود هشتاد مرتبه در آن از اكثريت مذمت شده ‌است. خداوند در يكي از آيات مي‌فرمايد: «وَ اِنْ تُطِعْ اَكثَرَ مَنْ فِي الأَرضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سبيلِ اللهِ اِنْ يَتَّبِعُونَ اِلّا الظَّنَ وَ اِنْ هُم الّا يَخرُصُون؛ و اگر از بيش تر افراد روي زمين اطاعت كني، تو را از راه خداوند منحرف و گمراه مي‌كنند، زيرا آنان جز از گمان پيروي نمي‌كنند و آنان، جزء به حدس و گمان نمي‌پردازند». (انعام/ ۱۱۶).

…………….

– اکثریت و ملاک حقیقت در قرآن

«اکثریت» علاوه بر آنکه معیار تشخیص حقیقت نیست، نمی‌تواند دلیل قاطع یا ارجح بر درستی باشد. به عبارت دیگر واقع ‌نمایی و کاشفیت اکثریت، مورد خدشه است. از این ‌رو اسلام هیچ گاه کمیت افراد را میزان حق و باطل قرار نداده است. چه بسا رأی یک نفر از رأی اکثریت یا همه ی مردم صحیح‌تر و منطقی‌تر باشد. در قرآن کریم آیات متعددی در نکوهش اکثریت آمده است:

……………

– رأى اكثريت؛ تجسم اراده الهى

در زمامداری اسلامی و حکومت شیعی انسان ها به دنبال رشد عقلانى و پيشرفت هاى فرهنگى، ايدئولوژى و قانون الهى و حاكميت خدا بر انسان را به عنوان عالي ترين و بهترين شيوه ی زندگى خواهند پذيرفت و به جاى تن دادن به قانون و حاكميت بشرى و اطاعت و بردگى در برابر انسان ها، پرستش و اطاعت خدا را خواهند گزيد. در اين طرح اقليت و اكثريت به آن معنى كه خواست اكثريت، حاكم بر اراده ی اقليت باشد، وجود ندارد.

زيرا خواست خدا نسبت به اكثريت(عام) و اقليت، يكسان است و اكثريت در برابر اين خواست، متعهد است و حق جايى را به نفع خويش قایل نيست. در حقيقت در چنين نظامى، همه فرمانبردار و فرمانروا، و حاكمى جز خدا وجود ندارد.( زنجانى، ۱۴۲۱ ه‍ ق، چ۴، ص ۸۷).

……………..

اکثریت مذموم از نظر قرآن کریم

………….

– اجماع یا رأی اکثریت

……….

– آیات اکثریت در قرآن کریم:

………..

الف) اکثریت از نظر مقدار:

………..

ب) اکثریت از نظر تعداد:

…………

– تحلیل و بررسی آیات اکثریت در کتب اسلامی (شیعی):

…………….

– حق و اکثریت:

……………

– قلمرو اکثریت:

……………….

– اسلام شیعی و اكثريت

نظر اسلام درباره ی اكثريّت را بايد در دو مرحله جستجو كرد.

۱- در مورد نظرخواهى و مصلحت‌انديشى.

۲- در مورد منافع و مصالح عمومى.

مرحله اوّل: نظرخواهى و مصلحت‌انديشى‌

«اسلام» براى اكثريّت از آن جهت كه اكثريّت است و ديگر هيچ، هرگز ارزشى قايل نيست، بلكه اكثريّت هاى نادان و بى‌تقوا و بى‌انديشه و غير مسئول را در قرآن كريم مورد مذمّت قرار داده و خطاب به رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرموده است: «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلّا يَخْرُصُونَ: اگر از اكثريت مردم روى زمين پيروى كنى، تو را از راه خدا گمراه خواهند كرد، (زيرا) آنان پيروى نمى‌كنند مگر از گمان (بى‌اساسى) و (انديشه‌اى) جز حدس و تخمين در كار ندارند».(انعام/ ۱۱۶)

…………

– شهرت و اقسام آن

شهرت در متون اسلامی همان اکثریت است با کمی تفوت در مبنا و شرایط. علاوه بر اين ها نيز مى‌بينيم كه روش فقها در شناخت احكام فقهى اسلام براى تشخيص واقعيات در بسيارى از موارد اين است كه حقّ تقدم را به «شهرت فتوايى و يا شهرت روايى» مى‌دهند و اين همان معناى «اكثريت» است. این تفاوت بین اکثریت و شهرت در ادامه بیان و بررسی خواهند شد. اما برای تشریح این بحث به بیان و تعریف اقسام شهرت نیاز است که ابتدا به بررسی آن می پردازیم.

……………

– تفاوت شهرت و اكثريت

البته بايد توجه كرد: شهرت فتوايى، يا حديث از نظر روايى يا عملى، با اكثريت مورد نظر در دموكراسى داراى اين تفاوت است كه اكثريت دموكراتيک تا نصف به علاوه يک توسعه دارد، ولى شهرت در اصطلاح فقهى در مرحله‌اى بالاتر قرار دارد، بگونه‌اى كه بايد اماره ی واقع به شمار آيد و قول اقليت، به عنوان قول نادر و حديث، به عنوان شاذ و نادر در مقابل مشهور قرار گيرد، ولى به هر حال مسأله ی اكثريت مطرح است.(خلخالی، همان، ص۴۸)

…………….

– اكثريت مورد نظر اسلام

به هر حال، اسلام براى اكثريت مكتبى و اسلامى ارزش قايل است؛ يعنى اگر جامعه ی اسلامى در چهارچوب اسلام و بر مبناى اصول و احكام اسلام وارد جريان امور و نظردهى‌ها و نظر خواهى‌ها بشود و اختلاف در راه‌يابى به حقايق و حق و عدالت و يا تشخيص قانون درست از نادرست به وجود آيد، اكثريت را بر اقليت ترجيح مى‌دهد؛ زيرا اكثريت در اين صورت، نزديک ترين راه به واقعيات است و عقل و شرع آن را امضا مى‌كند.

بنابراين ابتدا بايد جامعه را با اصول اخلاقى و فضايل انسانى و آگاهى، تقوا و احساس مسئوليت، آشنا ساخت و سپس از او نظرخواهى كرد؛ زيرا در اين حال، گفتارها و اظهار نظرها بر پايه ی حق و عدالت استوار خواهد بود، نه خودخواهى و سودجويى. و همگان در جستجوى حقوق و مصلحت واقعى كشور و ملّت مسلمان قرار مى‌گيرند و به سخن يكديگر گوش فرا مى‌دهند و همديگر را درک نموده و قول احسن و سخن بهتر را خواهند پذيرفت. چنان كه قرآن كريم مى‌فرمايد:« الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ : آنان (مؤمنان) كسانى هستند كه به سخن گوش فرا مى‌دهند و بهترين آن را (انتخاب) و پيروى مى‌كنند».(زمر/۱۸).

…………

– دلایل اعتبار رأی اکثریت:

۱- دلایل عقلی:

دلیل اول: حکم عقل:

هنگامی که افراد صاحب نظر در مسئله ای اختلاف داشته باشند با توجه به یکی بودن نظر، مطابق واقع در نظر…………….

……………….

۲- دلایل نقلی و روایی

گرچه در روایات امری مبنی بر لزوم اخذ به نظر اکثریت وارد نشده است اما از بعضی روایات و اخبار علاجیه و هم چنین از سیره ی منقوله ی نبی اکرم (ص) می توان به مطلوبیت و یا لزوم اقدام بر اساس اکثریت استیناس و تأیید یافت.

…………….

– دليل ترجیح حق اكثريت بر حق اقليت

اگر در مسأله‌اى اقليت و اكثريت دو رأى مختلف دارند، و از تمام جهات، وِزان شان و استحكام شان و متانت شان بالسَّويه است، و انتخاب يكى از دو طرف براى ما مشكل است، در اين صورت گروه اكثريت با وجود تساوى در همه ی جهات، اماريّتش به واقع بيش تر خواهد بود.  و اما اشكال اين است كه به چه دليل حق و انتخاب اكثريت مقدم بر حق و انتخاب اقليت است و اقليت بايد تابع اكثريت باشد؟

………………

– آسيب‏شناسى اكثريت گرايى‏

………………

  1. خطر اعتماد بر گمان‏هاى بى اساس

…………..

  1. خطر آلودگى به شرك‏

………….

  1. خطر بى توجهى به خدا

……………

  1. خطر ايمان نياوردن به امور غيبى

………….

……………

……………

  1. خطر عبرت نگرفتن از آيات الهى‏

………………

– اکثریت در زمامداری اسلام

……………

– مبانی و حجیت اکثریت در حکومت پیامبر (ص)

……………

نقش اکثریت در زمامداری امامان معصوم(ع)

…………….

– اکثریت از دیدگاه فقیهان و علمای شیعه

……………

 

فهرست منابع

  1. قرآن
  2. نهج البلاغه
  3. ابن هشام، ۱۳۸۳ه.ش، السیره النبویه، ج۲، نجف- البراق، چاپ اول.
  4. آصفی، م، ۱۹۹۵م، ولایه الامر، ج۱، قم – مرکز الاسلامی للبحوث و التعلیم الاسلامی، چاپ پنجم.
  5. ابو الحسين زکریا، ا، ۱۴۰۴ ه.ق، معجم مقائيس اللغه‌، ج۵، قم- انتشارات دفتر تبليغات اسلامى حوزه علميه قم، چاپ اول.
  6. ابن خلدون، ۱۹۸۸م، مقدمه تاریخ، ج۱، بیروت – دارالفکر، چاپ دوم.
  7. انوری، ح، ۱۳۷۸ه.ش، فرهنگ بزرگ سخن، ج ۱، تهران – انتشارات سخن، چاپ سوم.
  8. تهرانی، م، ۱۴۲۱ه.ق، ولایت فقیه در حکومت اسلامی، ج۲/ج۳، مشهد – انتشارات علامه طباطبایی، چاپ دوم.

…………..

…………….

 

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

 

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

دو + هفده =

0