جوانان روستایی و اشتغال کشاورزی

متغیرها: جوانان روستایی و اشتغال کشاورزی

توضیحات: ۲۷ صفحه فارسی (word) با منابع کامل

دانلود تحقیق آماده با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها، برگرفته از مقاله های فارسی و ترجمه تخصصی متون مقاله انگلیسی و مقاله بیس پایان نامه با ترجمه آماده کتاب های خارجی و کتاب های داخلی رشته های مختلف، مناسب برای انجام و نوشتن پروپوزال و آماده کردن فصل دوم پایان نامه کارآفرینی، مدیریت کشاورزی، توضیح مولفه های پرسشنامه و مقاله داخلی و خارجی و طرح های تحقیقاتی

خلاصه ای از کار:

مقدمه

جوانان از مهم ترین نیروهای توانمند، غیر قابل انکار و منابع یک کشور هستند و می توانند به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور کمک کنند. علاوه بر تعداد زیاد جوانان، آنان پر انرژی و شجاع هستند و به شمار ایده های جدیدی می باشند که می توانند به تغییرات توسعه اقتصادی اجتماعی، در صورتی که به خوبی هماهنگ و درگیر در فعالیت های اقتصادی کشور شوند پاسخ دهند(مسیگوا و کیپشا[۱]،۲۰۱۳)………….

…………

– جوان و جوانی

بنا به گفته گوبلی[۲](۱۹۹۶) تا به حال تعریف جامعی از واژه ی جوان ارائه نشده است. این واژه به شکل های گوناگون مورد بحث قرار گرفته است. گاهی به عنوان یک گروه سنی خاص، گاهی به عنوان مرحله ای از زندگی و گاهی نیز نوعی نگرش تلقی شده است. در کشورهای گوناگون دامنه سنی مختلفی را برای این موضوع در نظر گرفته اند(ابدی و زمانی، ۱۳۸۶). بنا به تعريف سازمان ملل متحد قشر جوان كساني هستند كه در گروه سني ١٥ تا ٢٤ سال قرار……………

………..

– جوانان روستایی

امروزه جوانان روستایی بخش عمده ای از جمعیت و نیروی کار جامعه را تشکیل می دهند و به عنوان بازوی کار در بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده های روستایی نقش ارزنده ای دارند (شهبازی،۱۳۸۴). از این رو می توان گفت جوانان از سرمایه های انسانی مهم هر کشور بوده و موتور محرک و قوای اصلی نیروی انسانی فعال را تشکیل می دهند. سرمایه گذاری خرد و کلان کشور عمدتا رو این قشر از جامعه انجام می شود  و رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار با اتکا به این قشر امکان پذیر است(خواجه نوری و سروش،۱۳۸۵). کمک به جوانان برای تحقق بخشیدن به………..

………….

– شغل و اهمیت آن

شغل انسان، یکی از عوامل بسیار مهم و سرنوشت ساز در زندگی شخصی فرد به شمار می رود(کاوه،۱۳۸۶). نقش اشتغال در پویایی زندگی انسان انکارناپذیر است و می توان آن را کانون ارتباطات انسانی و اجتماعی تلقی نمود(احمدی و یزدخواستی،۱۳۸۵). انتخاب شغل مناسب و زندگی شغلی امر مهمی برای افراد محسوب می شود. فرد با………….

…………

– اهمیت کشاورزی

کشاورزی از مهم ترین بخش های اقتصادی کشور است و نقش آن در توسعه و ثبات اقتصادی و سیاسی و نفوذ بین المللی انکار ناشدنی است. توسعه ی کشاورزی مهم ترین اولویت در برنامه های توسعه ی ملی کشورهای در حال توسعه محسوب می شود(کلر[۳]،۲۰۱۶). از این رو کشاورزی صنعت ضروری برای بسیاری از کشورها است. در جهان غرب، سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی کل[۴] کمتر از ۴ درصد است، اما نزدیک به ۵۰ درصد از تجارت کشاورزی در سراسر جهان توسط کشورهای توسعه یافته انجام می شود(نامویتوم و باگسون، ۲۰۱۳). بر اساس مطالعه سلامی[۵](…………..

…………

– جوانان و انتخاب شغل کشاورزی

برای گسترش و توسعه ی بخش کشاورزی، به عنوان یکی از محورهای توسعه ی اقتصادی و اجتماعی کشور، به مجموعه ای از نیروهای خلاق، آموزش پذیر، ریسک پذیر، پویا، شاداب و … نیاز است این ویژگی ها نیز اغلب در جوانان وجود دارد و به طور معمول جوانان آمادگی بیشتری برای انتقال این ویژگی به درون یک مجموعه دارند و این در حالی است که امروزه جمعیت شاغل در بخش کشاورزی به سالخوردگی گراییده است(رمضانیان،۱۳۸۰). اگر چه کشاورزی………….

………….

عوامل محدود کننده ی حضور جوانان روستایی در کشاورزی

عوامل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در کاهش مشارکت جوانان روستایی در تولید محصولات کشاورزی نقش دارد. عوامل اقتصادی شامل ناکافی بودن تسهیلات اعتباری، کشاورزی کم سود، فقدان بیمه کشاورزان، سرمایه ی اولیه و نهاده های تولید، عوامل اجتماعی شامل درک عمومی در مورد کشاورزی و تاثیر حرکت والدین از کشاورزی و مسائل زیست محیطی شامل زمین نامناسب، برداشت نامناسب محصول مداوم و تخریب خاک بود. این یافته ها به طور……………

…………..

– بیکاری جوانان روستایی

بیکاری به عنوان یکی از چالش های عمده ای است که باعث کاهش سرعت بهبود توسعه و همچنین پیشرفت های اقتصادی می شود (علیا[۶]، ۲۰۱۴). به گفته اویاو[۷] (۲۰۱۹) سطح بیکاری بازتابی از وضعیت اقتصاد یک کشور است(ایمه، ۲۰۱۶).  با توجه به ادبیات، مشکل بیکاری در میان جوانان نسبت به جمعیت بزرگسال در هر دو کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیشتر است (مسیگوا و کیپشا، ۲۰۱۳). همچنین نرخ بیکاری به طور فزاینده ای برای مناطق روستایی،…………..

………………

– ریشه ها و پیامدهای بیکاری جوانان روستایی

بیکاری توسط تغییرات فناوری در روش های تولید ایجاد می شود. تغییرات فنی به طور مداوم در حال وقوع است که منجر به افزایش مکانیزاسیون فرآیند تولید می شود و نتایج آن به طور طبیعی در جابه جایی نیروی کار است که منجر به بیکاری می شود(اولادل[۸]، ۲۰۱۹). بیکاری یک روند جهانی است، اما عمدتا در کشورهای در حال توسعه با پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و روانی رخ می دهد(اکفور، ۲۰۱۹)

…………

-مهاجرت از روستا به شهر

هدف از این مهاجرت متفاوت است. هدف برخی از مهاجرت به مراکز شهری جستجوی شغل، در حالی که برخی دیگر از مهاجرت ها به دلیل لذت بردن از امکانات اولیه ای می باشد که در مناطق روستایی وجود ندارد(پام، ۲۰۱۴). یافته ها تائید کننده این فرضیه است که مهاجرت از روستا به شهر تابعی مثبت از نسبت سرانه درآمد شهری به سرانه درآمد روستایی است(گلدسمیت و همکاران[۹]،۲۰۱۷). بیشتر و اکثر کشاورزان زادگاه خود را ترک و سعی می کنند…………..

…………

– مهاجرت جوانان روستایی

پدیده مهاجرت جوانان روستایی به شهرها، یکی از مهم ترین دلایل عدم تحقق اهداف توسعه ی روستایی محسوب می گردد. زیرا جوانان روستایی امروزه دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و سرمایه انسانی مناسبی برای روستاها محسوب می شوند و با خروج آن ها از روستا، عملا توسعه روستایی با کندی مواجه می گردد(پناهی و پیشرو،۱۳۹۰). مهاجرت روستا به شهر یکی از ویژگی های بسیاری از کشورهای در حال توسعه است. اغلب مناطق روستایی برای زندگی بهتر روستا را رها و در شهر اقامت می کنند که این امر منجر به حذف ادامه از پتانسیل رهبری منابع انسانی از بخش تولید اولیه از کشاورزی به مناطق دیگر می شود(اولجید   و یدو، ۲۰۱۶). به گفته ی تورای[۱۰] (۲۰۱۸)  تخمین زده می شود که  ۱۵درصد (حدود ۲۶ میلیون نفر ) از جمعیت مهاجر جوانان هستند(مین هاریس[۱۱]،۲۰۱۹).

……………………..

– عوامل موثر بر مهاجرت از روستا به شهر

بوگ دو گروه از عوامل شامل عوامل جاذبه  و عوامل دافعه  را در مهاجرت هاي جوانان روستایی تعریف می کند. به اعتقاد وي، جاذبه ها عمدتا فرصتهاي شغلی بهتر، وجود مراکز تفریحی، فعالیتهاي فرهنگی، شرایط خوب محیط……………

………..

– پيامدهاي مهاجرت  از روستا به شهر

با توجه به اينكه جوانان بيشتر از هر گروه سني ديگر تن به مهاجرت مي دهند، اين موضوع در بلندمدت براي…………….

………………

 پيامدهاي اقتصادي

از عمده ترین پیامدهای اقتصادی مهاجرت ها تفاوت دستمزدها و شرایط کاری مهاجران با کارگران بومی است…………….

………

پيامدهاي اجتماعي

………………

–  پيامدهاي فرهنگي

…………….

– آثار و پيامدهاي سالخوردگي جمعيت در بخش كشاورزي

سالخوردگي جمعيت در بخش كشاورزي، داراي آثار و پيامدهاي متعددي است كه مهمترين پيامدهاي منفي آن در ذيل بررسي مي گردد :

…………….

– کشاورزی و بحران اشتغال

از آنجا كه كشاورزي مهمترين زمينه ی تامين معاش روستاييان فقير است و علاوه بر آن، نقشي مهم در توليد و اشتغال مولد دارد، در شرايط كنوني اقتصاد ايران با ويژگي هايي بارز همچون بيكاري، عدم تحرك و محدوديت سرمايه گذاري، مديريت تحرك بخشي و سرمايه گذاري، اهميت اين رسالت دو چندان مي شود (رکن الدین افتخاری و همکاران،۱۳۸۹). بخش كشاورزي داراي پتانسيل هاي افزايشي غيرقابل مقايسه با ديگر بخش هاي اقتصادي است و مي تواند به عنوان بخش مهمي در اشتغال زايي ايفاي نقش كند(کرانی و همکاران، ۱۳۹۱). بنابراین کشاورزی می تواند به…………….

………….

– توسعه ی کشاورزی

به  گزارش فائو(۲۰۱۸) نرخ بالای مهاجرت از روستا به شهر، سطح بالایی از بیکاری جوانان، پیری جمعیت های کشاورز و وابستگی به افزایش واردات مواد غذایی نگرانی برای توسعه کشاورزی به ویژه در کشورهای در حال توسعه می……………

……………..

– سرمایه اجتماعی و توانمند سازی جوانان

سرمایه اجتماعی ایده ای در جامعه، شامل حالت های رسمی و غیر رسمی بهره برداری از جوامع، شبکه های تعامل شهروندان، ارزش ها، هنجارهای اجتماعی و دیگر ساختارهای اجتماعی که همه دارای اثر حیاتی در توسعه اقتصاد و تشدید تحقق اهداف فردی است(پیکونن، ۲۰۱۸).  به باور پوتنام[۱۲](۲۰۱۶) سرمايه ي انساني به توانايي هاي افراد و…………..

……………

– سرمایه انسانی آموزش پایه

جوانان روستایی در مقایسه با جوانان شهری تمایل نسبتا ضعیفی به تحصیل دارند(بنل، ۲۰۱۸). بسیاری از مناطق روستایی یا فاقد مدارس هستند و یا مدارس آن ها فاقد آموزش و یادگیری مستمر، امکانات اساسی و معلمان واجد شرایط است (پام، ۲۰۱۴). نزدیک به ۱۴۰ میلیون جوان در کشورهای در حال توسعه به عنوان بی سواد طبقه بندی شده. به طور کلی، آماده سازی جوانان روستایی برای کار مولد ضعیف است. به گزارش جهانی توسعه ۲۰۱۸، با………………

………..

– سرمایه انسانی- آموزش مهارت

عمانی و چیذری معتقدند كه جوانان روستايي در كشورهاي در حال توسعه با چالش هاي مختلفي نظير شرايط نامناسب كار و فرصت هاي محدود آموزشي مواجه هستند. بنابراين، ارزيابي دقيق نيازهاي آموزشي و فراهم آوردن شرايط مناسب در اين زمينه مي تواند از مهاجرت بي رويه ی جوانان جلوگيري نمايد(عمانی و چیذری[۱۳]، ۲۰۱۸). مطالعات مختلف نشان داده اند، چگونه آموزش را به عنوان تمرینی در حال حاضر(به خصوص آموزش متوسطه) به کار……………

…………

– توسعه روستایی

توسعه فرآیندی همه جانبه است که در نتیجه آن، جامعه به سمت از میان برداشتن عوامل توسعه نیافتگی نظیر گرسنگی، فقر، بیماری، آسیب پذیری اجتماعی و بیکاری، حرکت می کند .در واقع هدف از توسعه تجدید سازمان نظام اجتماعی و اقتصادي است، به نحوی که در این فرایند، علاوه بر بهبود سطح زندگی دگرگونی های اساسی در نهادها، زیربناهای اجتماعی، مدیریت و نهایتا در رفتار انسان ها پدیدار می   گردد(خاتون آبادی،۱۳۸۴). توسعه روستایی، به…………..

……….

– مشارکت جوانان در کشاورزی و توسعه روستایی

جوانان می بایست نقشی اساسی و مهم در جهت رسیدن به توسعه ی کشور ایفا کنند، چرا که آنان می خواهند در جامعه ادامه حیات داده و زندگی کنند(اودهیمبو[۱۴]، ۲۰۱۶). از طرفی نیز پايداري و پويايي توسعه ي كشاورزي و عمران روستايي در ايران، مستلزم بهره مندي كشور از سرمايه هاي انساني ماهر و متخصص در زمينه هاي توليد و تبديل محصولات كشاورزي می باشد(شهبازی و علی بیگی،۱۳۸۵). اولجید در تحقیقی با عنوان نگرش جوانان روستایی در زمینه…………..

…………..

– الگوهای مطالعه تمایلات شغلی

رفتار جستجوی کار فکر مثبت مربوط به کیفیت اشتغال است، زیرا جستجوی کار به احتمال زیاد منجر به فرصت های شغلی بیشتر می شود و اجازه می دهد که کارجو بهترین گزینه را انتخاب کند(وانبرگ و همکاران[۱۵]،۲۰۱۶). از طرفی تمایل جستجوی کار نیز ارتباط مثبت و معناداری با رفتار جستجوی کار دارد. همچنین نگرش جستجوی کار…………..

…………..

 

  • منابع

 

۱) احمدی،و و ب. یزدخواستی.(۱۳۸۵). بررسی وضعیت فعالیت و اشتغال زنان در ایران با تاکید بر سرشماری ۱۳۸۵٫ مجله مطالعات زنان، سال اول، شماره سوم

۲) اذانی، م و  س. بوستانی.(۱۳۹۰). تحلیلی بر عوامل موثر در مهاجرتهاي روستایی- شهري نمونه موردی (شهرستان ممسنی)، فصلنامه ي علمی- پژوهشی فضاي جغرافیایی، سال سیزدهم، شماره ي۴۱،بهار ۱۳۹۲، صص ۹۳-۱۱۱

……………………

………………..

 

انجام پایان نامه مدیریت، دانلود پروپوزال آماده مدیریت بازرگانی، دولتی، بحران، دانلود پروپوزال تکمیل شده مدیریت جهانگردی، انجام پروپوزال مدیریت، پرسشنامه تکمیل شده، مقاله با ترجمه آماده، ترجمه آماده مقاله، انجام مقاله آی اس آی، نوشتن پایان نامه مدیریت، مشاوره پایان نامه مدیریت، فصل دوم پایان نامه، پروپوزال و پایان نامه آماده روانشناسی، انجام پایان نامه دکتری، انجام پروپوزال ارشد، انجام پروپوزال دکتری، انجام پایان نامه ارشد

https://lszapi.com/: https://lszapi.com

 

۱-Msigwa & Kipesha

۲-Gobeli

۱-Clare

۲-GDP

۳-Salami

۱-Alia

۲-Oviawe

۱-Oladel et al

۱-Goldsmith et al

۱-Toruy

۲-Min-Harris

۱-Putnam

۱-Ommani & Chizari

۱-Odhimbo

۱-Wanberg et al

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

10 + پنج =

0